Přes 600 metrů dlouhá promenáda pro pěší i cyklisty, která povede z centra Brna až ke Svratce. Takové jsou plány na proměnu historického železničního viaduktu z 19. století. Ten leží už přes sto let zasypaný kamením pod železničním valem. S jeho odhalením město počítá v souvislosti se stavbou nové jižní čtvrti Trnitá a přesunem stávajícího hlavního nádraží. V jakém stavu se stavba nachází a zda se ji podaří zachránit, na to má nyní pomoci odpovědět hloubkové měření pomocí georadaru. Zkušební měření prvního úseku se konalo v úterý 1. prosince a zorganizovala ho Kancelář architekta města Brna.
Zkušební měření prvního úseku zahrnuje prvních pět oblouků, tedy zhruba padesát metrů od budovy Malé Ameriky směrem na jih. Výsledky prvního měření budeme mít k dispozici začátkem příštího roku. Pokud se metoda měření osvědčí, plánujeme změřit celou trasu viaduktu až k mostu přes Svratku.
Desítky let se neví, zda původní viadukt pod železničním náspem existuje a v jakém je stavu. Hledali jsme proto možnosti, jak stavbu pod stávajícím kolejištěm zaměřit. Pokud se viadukt podaří zachránit, bude to výrazná stavba, která bude jednou z dominant nové jižní čtvrti Trnitá. Bude sloužit jako městská promenáda z centra až k řece Svratce, podobně jako třeba slavná newyorská highline.
Vídeňský viadukt nechala postavit během roku 1838 společnost Severní dráhy císaře Ferdinanda jako součást trati mezi Brnem a Vídní. Vlastní zděný viadukt se 72 oblouky byl jednokolejný a dlouhý celkem 637 metrů. Navazoval na něj pětiobloukový most přes Svratku, který je dodnes zachován. Z původního viaduktu se zachovalo pouze několik nevelkých úseků, protože při rozšiřování kolejiště v 90. letech 19. století byl z větší části zasypán a je skryt v mohutném náspu. Patnáct cihelných oblouků je zachováno pod kolejemi a přístupno z budovy skladiště Malá Amerika (dříve jen Amerika), další jsou viditelné v ulici Nové Sady.
Historická centra třinácti měst pohledem studentů a studentek. Které urbanistické detaily sdílí Třebíč s Jihlavou? Liší se prvky celoměstského významu Kroměříže a Mikulova? A co urbanistické i architektonické hodnoty Olomouce, Prachatic či Vyškova?
Vydejte se s námi do okolí historického centra Brna, které prošlo, prochází a bude procházet architektonickou či urbanistickou proměnou. Od Moravského náměstí s úspěšnou realizací veřejného parku s vodním zrcadlem přes park obklopující Dům umění, který se změní dle vítězného návrhu architektonické soutěže, či ulici Benešovu s plánovanou rekonstrukcí až po nově vznikající čtvrť Trnitá. Akce proběhne jako součást festivalu Den architektury.
Zajímají vás plánovaná protipovodňová opatření na řece Svitavě? Přijďte si během festivalu Překročme řeku poslechnout Bibianu Janebovou a Radima Vítka z našeho oddělení městské infrastruktury a zeptat se jich na to, co byste rádi věděli o proměnách brněnských řek. Sraz je ve 14.00 u jihozápadního konce Komárovského mostu (ulice Černovická).