Začal průzkum historického viaduktu, má se proměnit na městskou promenádu Brna

Publikováno: 1.12.2020

Přes 600 metrů dlouhá promenáda pro pěší i cyklisty, která povede z centra Brna až ke Svratce. Takové jsou plány na proměnu historického železničního viaduktu z 19. století. Ten leží už přes sto let zasypaný kamením pod železničním valem. S jeho odhalením město počítá v souvislosti se stavbou nové jižní čtvrti Trnitá a přesunem stávajícího hlavního nádraží. V jakém stavu se stavba nachází a zda se ji podaří zachránit, na to má nyní pomoci odpovědět hloubkové měření pomocí georadaru. Zkušební měření prvního úseku se konalo v úterý 1. prosince a zorganizovala ho Kancelář architekta města Brna.

Začal průzkum historického viaduktu, má se proměnit na městskou promenádu Brna

Zkušební měření prvního úseku zahrnuje prvních pět oblouků, tedy zhruba padesát metrů od budovy Malé Ameriky směrem na jih. Výsledky prvního měření budeme mít k dispozici začátkem příštího roku. Pokud se metoda měření osvědčí, plánujeme změřit celou trasu viaduktu až k mostu přes Svratku.

 

Desítky let se neví, zda původní viadukt pod železničním náspem existuje a v jakém je stavu. Hledali jsme proto možnosti, jak stavbu pod stávajícím kolejištěm zaměřit. Pokud se viadukt podaří zachránit, bude to výrazná stavba, která bude jednou z dominant nové jižní čtvrti Trnitá. Bude sloužit jako městská promenáda z centra až k řece Svratce, podobně jako třeba slavná newyorská highline.

 

Viadukt a park na místě stávajícího kolejiště, Ivan Koleček – Pavel Jura, architekti Lausanne – Brno

Viadukt a park na místě stávajícího kolejiště, Ivan Koleček – Pavel Jura, architekti Lausanne – Brno

Vídeňský viadukt nechala postavit během roku 1838 společnost Severní dráhy císaře Ferdinanda jako součást trati mezi Brnem a Vídní. Vlastní zděný viadukt se 72 oblouky byl jednokolejný a dlouhý celkem 637 metrů. Navazoval na něj pětiobloukový most přes Svratku, který je dodnes zachován. Z původního viaduktu se zachovalo pouze několik nevelkých úseků, protože při rozšiřování kolejiště v 90. letech 19. století byl z větší části zasypán a je skryt v mohutném náspu. Patnáct cihelných oblouků je zachováno pod kolejemi a přístupno z budovy skladiště Malá Amerika (dříve jen Amerika), další jsou viditelné v ulici Nové Sady.

 

Železniční viadukt, 1838, Archiv města Brna (U c25 539)

Železniční viadukt, 1838, Archiv města Brna (další podrobnosti naleznete na stránce věnované historii Trnité)

Další články

Procházka: Setkání architektury s uměním

Procházka: Setkání architektury s uměním

19.3.2025

Depozitář Moravské galerie v brněnských Řečkovicích představuje moderní úložný prostor pro umělecké sbírky a zároveň architektonicky výjimečnou stavbu propojující funkčnost s otevřeností veřejnosti. Právě tam povedou naše společné kroky během dubnové procházky za architekturou. Akce proběhne ve čtvrtek 3. dubna od 16.30. Průvodcem nám bude spoluautor budovy Jozef Kubín.

Ulice Orlí v novém – obnoví se stromořadí a vymění povrchy

Ulice Orlí v novém – obnoví se stromořadí a vymění povrchy

Ulice Orlí, v úseku od Masarykovy po Josefskou, projde v blízké době úpravou. Stavbaři zde postupně opraví plynovod, poté přijde na řadu dlažba a na konci bude obnoveno stromořadí. Brno si díky tomu společně s Kanceláří architekta města vyzkouší moderní postupy péče o zeleň v centru. Na ulici v novém hávu se mohou Brňané a návštěvníci těšit po letních prázdninách.

Brno odmítá omezení svých pravomocí, bojuje za ochranu veřejného prostoru a zeleně

Brno odmítá omezení svých pravomocí, bojuje za ochranu veřejného prostoru a zeleně

5.3.2025

Novela energetického zákona, kterou včera schválila Poslanecká sněmovna, vážně omezuje pravomoci tří největších měst Česka při regulaci umisťování technické infrastruktury. Tento krok do budoucna sníží kvalitu života, neboť může mít zásadní negativní dopad na urbanismus měst, veřejná prostranství a zeleň. Vedení Brna ve spolupráci s dalšími radnicemi a odbornými organizacemi apeluje na nápravu celé situace a je i nadále připraveno podniknout veškeré kroky k navrácení pravomocí a obnovení dosavadního rozsahu regulací.