Začal průzkum historického viaduktu, má se proměnit na městskou promenádu Brna

Publikováno: 1.12.2020

Přes 600 metrů dlouhá promenáda pro pěší i cyklisty, která povede z centra Brna až ke Svratce. Takové jsou plány na proměnu historického železničního viaduktu z 19. století. Ten leží už přes sto let zasypaný kamením pod železničním valem. S jeho odhalením město počítá v souvislosti se stavbou nové jižní čtvrti Trnitá a přesunem stávajícího hlavního nádraží. V jakém stavu se stavba nachází a zda se ji podaří zachránit, na to má nyní pomoci odpovědět hloubkové měření pomocí georadaru. Zkušební měření prvního úseku se konalo v úterý 1. prosince a zorganizovala ho Kancelář architekta města Brna.

Začal průzkum historického viaduktu, má se proměnit na městskou promenádu Brna

Zkušební měření prvního úseku zahrnuje prvních pět oblouků, tedy zhruba padesát metrů od budovy Malé Ameriky směrem na jih. Výsledky prvního měření budeme mít k dispozici začátkem příštího roku. Pokud se metoda měření osvědčí, plánujeme změřit celou trasu viaduktu až k mostu přes Svratku.

 

Desítky let se neví, zda původní viadukt pod železničním náspem existuje a v jakém je stavu. Hledali jsme proto možnosti, jak stavbu pod stávajícím kolejištěm zaměřit. Pokud se viadukt podaří zachránit, bude to výrazná stavba, která bude jednou z dominant nové jižní čtvrti Trnitá. Bude sloužit jako městská promenáda z centra až k řece Svratce, podobně jako třeba slavná newyorská highline.

 

Viadukt a park na místě stávajícího kolejiště, Ivan Koleček – Pavel Jura, architekti Lausanne – Brno

Viadukt a park na místě stávajícího kolejiště, Ivan Koleček – Pavel Jura, architekti Lausanne – Brno

Vídeňský viadukt nechala postavit během roku 1838 společnost Severní dráhy císaře Ferdinanda jako součást trati mezi Brnem a Vídní. Vlastní zděný viadukt se 72 oblouky byl jednokolejný a dlouhý celkem 637 metrů. Navazoval na něj pětiobloukový most přes Svratku, který je dodnes zachován. Z původního viaduktu se zachovalo pouze několik nevelkých úseků, protože při rozšiřování kolejiště v 90. letech 19. století byl z větší části zasypán a je skryt v mohutném náspu. Patnáct cihelných oblouků je zachováno pod kolejemi a přístupno z budovy skladiště Malá Amerika (dříve jen Amerika), další jsou viditelné v ulici Nové Sady.

 

Železniční viadukt, 1838, Archiv města Brna (U c25 539)

Železniční viadukt, 1838, Archiv města Brna (další podrobnosti naleznete na stránce věnované historii Trnité)

Další články

Komentovaná prohlídka: Umění měnit Brno na téma VODA A KRAJINA

Komentovaná prohlídka: Umění měnit Brno na téma VODA A KRAJINA

2.2.2023

Výstavu Umění měnit Brno, která shrnuje více než šest let činnosti naší kanceláře, doprovází třídílná série komentovaných prohlídek. Vždy na specifické téma s jiným průvodcem. Druhou prohlídkou zaměřenou na VODU A KRAJINU nás provede vedoucí oddělení Městská infrastruktura Radim Vítek. Ve čtvrtek 16. února v 18 hodin.

Měníme Brno k lepšímu. Pojďte ho měnit s námi

Měníme Brno k lepšímu. Pojďte ho měnit s námi

24.1.2023

Nebojíte se výzev? Do našeho profesně rozmanitého týmu hledáme vedoucí dvou oddělení.

Komentovaná prohlídka: Umění měnit Brno na téma POHYB

Komentovaná prohlídka: Umění měnit Brno na téma POHYB

13.1.2023

Výstavu Umění měnit Brno, která shrnuje více než šest let činnosti naší kanceláře, doprovází třídílná série komentovaných prohlídek. Vždy na specifické téma s jiným průvodcem. První prohlídkou zaměřenou na POHYB ve městě nás provede vedoucí oddělení Doprava Martin Všetečka. Ve čtvrtek 26. ledna v 18 hodin.