Přístřešky se zelenými střechami, nové stromy a záhony s trvalkami, širší chodníky nebo kultivované prodejní stánky, už za dva roky by se Brňané měli dočkat hezčího Mendlova náměstí. Připravili jsme studii na částečné úpravy veřejného prostranství. Ty mají navázat na plánovanou výměnu parovodů v příštím roce. Město Brno teď podle ní zadá vypracování projektu na rekonstrukci, počítá s investicí přes 40 milionů korun.
Před dvěma lety jsme připravili ideovou urbanistickou soutěž, která přinesla celkové řešení Mendlova náměstí. Realizace vítězného návrhu může trvat ještě dlouho, je totiž závislá na celkové změně organizace dopravy na náměstí. Brňané už ale na zlepšení jeho stavu čekají desítky let, proto jsme navrhli dílčí úpravy. Na příslušné studii jsme pracovali od podzimu loňského roku.
„Cílem dílčích úprav je přinést větší komfort tisícům lidí, kteří prostor každodenně využívají. Zároveň chceme vytvořit důstojné místo pro umístění uměleckého díla na počest výročí otce moderní genetiky,“ uvedl městský architekt Michal Sedláček. Na podobu uměleckého díla k příležitosti dvou set let od narození J. G. Mendela plánuje město Brno vypsat soutěž.
„Hlavní myšlenkou návrhu je rozčlenit prostor Mendlova náměstí na menší atraktivní, přehledné a dobře vybavené části. Toho docílíme zejména výsadbou nových stromů a trvalkových záhonů, rozšířením ploch pro pěší i trhovce, odstraněním bariér, snížením počtu trakčních stožárů a výměnou mobiliáře,“ popsal konkrétní změny vedoucí oddělení veřejného prostoru David Zajíček. Společně s tímto najdeme, nebo navrhneme i nové typy zastávkových přístřešků se zelenou střechou, plakátovacích ploch a prodejních stánků, které budou vhodné pro použití v historickém centru i ostatních částech města.
V rámci přeložení parovodu, výsadby nových stromů a předláždění prostranství chceme prověřit také možnosti zavedení systému hospodaření s dešťovou vodou. S úpravami Mendlova náměstí by mělo Brno začít v příštím roce, hotové mají být do poloviny roku 2022.
Jasné a jednotné požadavky na označování odkládacích míst, jejich umístění i podobu potřebného mobiliáře – nejen to přináší nový Standard odkládacích míst pro jízdní kola a koloběžky, který vypracovala Kancelář architekta města Brna ve spolupráci s Odborem dopravy Magistrátu města Brna. Dokument, který dnes schválila Rada města Brna, má do budoucna zlepšit podmínky pro cyklistiku a zároveň přispět ke kultivaci veřejných prostranství. Standard se stane od 1. prosince 2024 podkladem závazným pro útvary Magistrátu města Brna a jeho příspěvkové organizace a doporučeným pro městské části a obchodní společnosti se 100% majetkovou účastí Brna.
Nábřeží Ponávky u brněnského Zamilovaného hájku využívají každý den tisíce lidí – při cestě do zaměstnání, k rekreaci, sportu, procházkám i zahrádkaření. Do bezprostředního okolí zasahují oblasti bydlení, dopravy a průmyslu, část je retenční nádrží zadržující vodu z přívalových dešťů. Lokalita však přes svá četná využití postrádá dlouhodobý plán rozvoje. Brno se proto spolu s městskými částmi Královým Polem a Řečkovicemi a Mokrou Horou dohodlo na uspořádání krajinářského soutěžního workshopu, který organizuje Kancelář architekta města Brna. Zájemci o účast teď mohou do 7. března 2025 podávat své návrhy koncepce rozvoje území.
V září loňského roku představilo vedení města společně se zástupci dotčených sportovních odvětví plány na výstavbu významných sportovišť v Brně. Kombinovaná hala pro atletiku a dráhovou cyklistiku vznikne v blízkosti lužáneckého plaveckého stadionu. Fotbalový stadion najde své místo na výstavišti, a to v místě současného velodromu.