10. Brněnská ozvučná deska – Nová jižní čtvrť

Publikováno: 14.6.2019

Desáté setkání Brněnské ozvučné desky se v pátek 26. dubna 2019 soustředilo na oblast nové jižní čtvrti. Akce pořádaná primátorkou města Brna a Kanceláří architekta města Brna se konala v nově otevřené budově Vlněna Office Parku s výhledem na řešené území.

10. Brněnská ozvučná deska – Nová jižní čtvrť

Nová jižní čtvrť – jak Brno zvládne největší projekt své historie?

Budoucnost nové čtvrti přiléhající z jihu k historickému jádru města Brna, rozvoj železniční dopravy a městské infrastruktury, ale také protipovodňová opatření. Nejen taková byla témata desátého setkání diskusní platformy Brněnské ozvučné desky, která se zaměřila na proměny rozsáhlého území mezi stávajícím hlavním nádražím a řekou Svratkou. Brno se tak s pomocí odborníků mnoha různých profesí připravuje na největší projekt své historie.

Úvodní slovo setkání pronesla primátorka města Brna Markéta Vaňková. Se svou prezentací navázal městský architekt Michal Sedláček a představil plán na vybudování nové jižní čtvrti, které by se mělo vrátit její historické pojmenování Trnitá.

Ve své prezentaci rozebrala ředitelka odboru přípravy staveb SŽDC Alena Heinišová současný stav přípravy modernizace brněnského železničního uzlu (ŽUB). Pohled na proměnu městské infrastruktury přednesl Dan Škaroupka, koordinátor projektu ŽUB z Magistrátu města Brna (MMB). Na závěr prvního bloku představila realizaci protipovodňových opatření na území města Brna Marta Kolková, vedoucí Odboru vodního a lesního hospodářství a zemědělství MMB.

Druhá část setkání byla vyhrazena diskuzi. Účastníci se ve dvou skupinách postupně věnovali nové městské čtvrti a modernizaci ŽUB.

Brněnská ozvučná deska

Platforma Brněnské ozvučné desky slouží k tomu, aby otázky plánování budoucího rozvoje města Brna i řešení jeho aktuálních problémů mohly být pravidelně diskutovány osobnostmi a odborníky různého profesního zaměření. Městská samospráva tak získává doporučení pro následný postup v konkrétních tématech a zpětnou vazbu k důležitým otázkám v oblasti plánování a tvorby města. Nejsilnější stránkou tohoto diskuzního formátu je názorová pestrost skupiny pozvaných hostů: jsou mezi nimi architekti, inženýři, vědci, manažeři, umělci, podnikatelé, ekonomové, sociologové, ale i soukromí investoři či aktivisté.

Fotogalerii z 10. Brněnské ozvučné desky naleznete zde.

Videozáznamy

Úvodní slovo primátorky Markéty Vaňkové

Plán nové čtvrti – Michal Sedláček

Železniční uzel Brno – Alena Heinišová

Městská infrastruktura – Dan Škaroupka

Realizace protipovodňových opatření – Marta Kolková

Nová městská čtvrť – 1. diskuze

Železniční uzel Brno – 1. diskuze

Železniční uzel Brno – 2. diskuze

Nová městská čtvrť – 2. diskuze

Závěrečné shrnutí

Další články

09 Jaké hlavní rozvojové lokality určuje nový územní plán?

09 Jaké hlavní rozvojové lokality určuje nový územní plán?

25.6.2020

Nová čtvrť Trnitá, bývalá Zbrojovka i chytrá čtvrť Špitálka. Nový územní plán určí celkem devět hlavních rozvojových oblastí, na které se chce město v příštích letech zaměřit. Cílem je nově vymezit větší rozsah ploch pro bydlení, pracovní příležitosti i trávení volného času a pomoci s přestavbou bývalých průmyslových areálů, tedy tzv. brownfieldů, ve vnitřním i širším centru města.

Kam s dešťovou vodu ve městě? Chystáme největší studii v Česku

Kam s dešťovou vodu ve městě? Chystáme největší studii v Česku

Jak ve stávající městské zástavbě lépe hospodařit s dešťovými vodami, na to má odpovědět odborná studie, jejíž zadání připravila KAM ve spolupráci s městem. Cílem studie je prověřit vytipované lokality v pěti městských částech Bohunice, Komín, Nový Lískovec, Kohoutovice a Brno-sever. Celkem půjde o 354 hektarů, z hlediska území to bude největší studie svého druhu v Česku. Radní města ve středu 24. června schválili výběrové řízení na zpracovatele. Vypsané bude v nejbližších dnech.

Tři studie ukazují tři různé podoby silnice X43 přes Brno

Tři studie ukazují tři různé podoby silnice X43 přes Brno

18.6.2020

Nové parky a rekreační plochy, atraktivní promenáda kolem Brněnské přehrady i rozšíření centra Bystrce, tyto a další ideje představili architekti jako součást řešení brněnského úseku silnice X43. Její podobu hledá kraj i město už přes deset let. Město Brno si proto na základě podkladů Jihomoravského kraje nechalo zpracovat tři urbanisticko-dopravní studie dopravní stavby, a především možností jejího zapojení do okolní zástavby a krajiny.