Jak dlouho se rozhodovalo o poloze nového nádraží? Proč mělo Brno v jednu chvíli tři hlavní stanice? A jaká budoucnost čeká na brněnský železniční uzel? Dozvíte se z naší nové knihy Nádraží Brno. Vaše dotazy zároveň zodpovíme 29. listopadu v knihkupectví Academia, kde proběhne křest i autogramiáda nejpodrobnější knihy o historii, současnosti i plánech spojených s brněnským hlavním nádražím.
Ihned po svém vzniku na jaře roku 2016 byla Kancelář architekta města vtažena do víru diskusí o poloze brněnského nádraží. Jako jednu ze svých prvních akcí uspořádala veřejné přednášky autorů nejvýše oceněných návrhů z mezinárodní soutěže Budoucnost centra Brna ve variantě nádraží pod Petrovem a ze sedmi studií ve variantě nádraží u řeky.
Následovalo zveřejnění Studie proveditelnosti železničního uzlu Brno v roce 2017, kterou KAM dostala za úkol zanalyzovat a připravit odborné stanovisko za město Brno. Poté v roce 2020 kancelář zorganizovala mezinárodní urbanisticko-dopravně-architektonickou soutěž na nové hlavní nádraží, největší soutěž v historii České republiky. Při její přípravě vyšlo najevo, že neexistuje jediná publikace, která by historii brněnského nádraží popsala od počátku v roce 1838 až do současnosti.
Proto vznikla tato kniha mapující spletitou historii brněnské železnice. Jasně ukazuje, že otázka polohy hlavního nádraží není otázkou posledních třiceti let. Na ujasňování názoru, kde má být hlavní nádraží, se během let podílely generace architektů, urbanistů a dopravních inženýrů. Mnozí z nich tomuto tématu věnovali značnou část profesního života.
Knihu bude možné si pořídit na našem e-shopu i přímo v knihkupectví Academia na náměstí Svobody.
Novela energetického zákona, kterou včera schválila Poslanecká sněmovna, vážně omezuje pravomoci tří největších měst Česka při regulaci umisťování technické infrastruktury. Tento krok do budoucna sníží kvalitu života, neboť může mít zásadní negativní dopad na urbanismus měst, veřejná prostranství a zeleň. Vedení Brna ve spolupráci s dalšími radnicemi a odbornými organizacemi apeluje na nápravu celé situace a je i nadále připraveno podniknout veškeré kroky k navrácení pravomocí a obnovení dosavadního rozsahu regulací.
Analytická část Městského standardu uličních stromořadí je hotová a v současnosti probíhají práce na návrhu úprav. Předchozí rok byl přitom ve znamení koncepčních příprav zadání a referenčního průzkumu několika vybraných stromořadí. Dokument se po svém dokončení zaměří na stromy v uličním prostoru a bude sloužit jako nástroj pro plánování, výsadbu a péči o ně.
Město Brno se na základě rozhodnutí svých radních ohrazuje proti návrhu novely stavebního zákona, která by významně omezila pravomoci v oblasti městských stavebních předpisů. Návrh, který byl do zákona připojen jako tzv. přílepek v souvislosti se změnou energetického zákona, se nyní vrací k projednání do Poslanecké sněmovny. Je potřeba, aby byla zachována kompetence velkých měst vysazovat stromy v ulicích a regulovat výstavbu na svém území.