Tentokrát se s městským architektem vydáme do ulic Brna netradičně, společnou projížďkou na kolech. Stihneme si tak představit nejen současný stav cyklostezek na příkladu okolí řeky Svitavy, ale také proměny v areálu Nové Zbrojovky, která přímo s nábřežím sousedí.
O tom, jaká je aktuální situace a budoucnost cyklistické dopravy v Brně bude mluvit městský architekt Michal Sedláček. Proměnu území Zbrojovky na novou čtvrť uvede koordinátor projektu architekt Ladislav Všetečka. Využijeme také jedinečnou možnost projet si dříve průmyslový areál na kole.
• Červnová procházka s městským architektem je první testovací společnou projížďkou na kolech, prosíme vás tedy o trpělivost a shovívavost.
• Organizátoři v reflexních vestách budou vždy v čele a na konci společného pelotonu, prosíme vás o respektování jejich pokynů.• Cykloprojížďka je otevřená pouze pro účastníky na jízdních kolech.
• Doporučujeme dbát na bezpečnost a použít cyklistickou přilbu.
• Vzhledem ke trase a plánovanému programu nedoporučujeme účast s dětmi.
• Místo úvodního setkání bude parkoviště u ulice Tkalcovská, následně se všichni společně vydáme na cestu do Zbrojovky. Po její prohlídce už se rozdělíme do menších skupinek.
• Do události na facebooku přidáme přesnou mapu trasy s vyznačenými stanovišti, na kterých se můžeme setkat i při jízdě různými rychlostmi.
• Zakončení projížďky plánujeme u Obřanského mostu, uvidíme, zda se společně dostaneme až k němu.
Procházka se koná ve čtvrtek 27. června od 18.00 a je zdarma. Kapacita je ale omezená na 60 osob, je tak nutné se předem přihlásit. Odkaz s registračním formulářem zveřejníme v pondělí 24. června v 10.00 v události na facebooku a na jednoho člověka bude možné registrovat dvě místa. Oproti dřívějším procházkám chceme nabídnout příležitost zúčastnit se i všem těm, kteří nebudou sedět přímo v danou hodinu u počítače, formulář tedy zůstane otevřený až do 16.00 a výběr účastníků proběhne v 17.00 formou losování mezi zaregistrovanými zájemci. Všem následně pošleme informační email, kde se dozví, zda byli či nebyli vylosováni.
Brno začalo budovat cyklotrasy v roce 1992, kdy byl vyznačen první úsek mezi Sokolovnou v Komíně a přístavištěm v Bystrci. Aby se předešlo chaotické výstavbě navzájem nepropojených úseků, nechalo si město zpracovat studii cyklistických tras, kterou schválili zastupitelé v roce 1994 jako směrnou část územního plánu města Brna. Základní systém cyklotras je od té doby založen na nábřežních trasách podél Svratky a Svitavy, které doplňují trasy Studentská, Starobrněnská a Průmyslová. Zatímco jsou ale cyklistické stezky na nábřeží Svratky defacto vybudované, trasa podél Svitavy prochází průmyslovou oblastí města a v některých částech je sjízdná stále jen provizorně a obtížně. Na severu přitom navazuje na vybudovanou stezku směřující na Bílovice nad Svitavou a oblast Moravského krasu, na jihu pak na trasu Brno-Vídeň.
Podrobně zde.
Historie areálu je spojena s dělostřeleckými dílnami, které císařské vojsko zásobovaly zbraněmi až do konce 1. světové války. Už v roce 1918 vznikla státní společnost Zbrojovka Brno, která se postupně rozšiřovala a zaměřila se také na civilní sektor – automobily, jízdní kola, letecké motory, váhy, letecké motory či obráběcí stroje. V novém miléniu se ale Zbrojovce dařit přestalo, od roku 2003 byla v červených číslech a o tři roky později byli propuštěni poslední zaměstnanci.
V roce 2016 představila soukromá společnost záměr proměnit celé území a z dvacetihektarového brownfieldu v širším centru Brna vytvořit živou, moderní a dobře dostupnou čtvrť pro bydlení, služby, práci i volný čas. Už v červnu stejného roku začaly sanační práce a zároveň rekonstrukce několika stávajících budov. Prvním místem, které v Nové Zbrojovce znovu ožívá, je budova bývalé Nářaďovny.
Podrobně zde.
Z procházek pořizujeme fotografie a video za účelem propagace činnosti KAM. Svou účastí souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů uvedenými zde.
Jasné a jednotné požadavky na označování odkládacích míst, jejich umístění i podobu potřebného mobiliáře – nejen to přináší nový Standard odkládacích míst pro jízdní kola a koloběžky, který vypracovala Kancelář architekta města Brna ve spolupráci s Odborem dopravy Magistrátu města Brna. Dokument, který dnes schválila Rada města Brna, má do budoucna zlepšit podmínky pro cyklistiku a zároveň přispět ke kultivaci veřejných prostranství. Standard se stane od 1. prosince 2024 podkladem závazným pro útvary Magistrátu města Brna a jeho příspěvkové organizace a doporučeným pro městské části a obchodní společnosti se 100% majetkovou účastí Brna.
Nábřeží Ponávky u brněnského Zamilovaného hájku využívají každý den tisíce lidí – při cestě do zaměstnání, k rekreaci, sportu, procházkám i zahrádkaření. Do bezprostředního okolí zasahují oblasti bydlení, dopravy a průmyslu, část je retenční nádrží zadržující vodu z přívalových dešťů. Lokalita však přes svá četná využití postrádá dlouhodobý plán rozvoje. Brno se proto spolu s městskými částmi Královým Polem a Řečkovicemi a Mokrou Horou dohodlo na uspořádání krajinářského soutěžního workshopu, který organizuje Kancelář architekta města Brna. Zájemci o účast teď mohou do 7. března 2025 podávat své návrhy koncepce rozvoje území.
V září loňského roku představilo vedení města společně se zástupci dotčených sportovních odvětví plány na výstavbu významných sportovišť v Brně. Kombinovaná hala pro atletiku a dráhovou cyklistiku vznikne v blízkosti lužáneckého plaveckého stadionu. Fotbalový stadion najde své místo na výstavišti, a to v místě současného velodromu.