Říjnová procházka s městským architektem ukázala zájemcům zrekonstruovaný park na Slovanském náměstí. Procházkou prováděl Zdeněk Sendler.
Park na Slovanském náměstí v Králově Poli vznikl v roce 1913 v souvislosti s výstavbou nové obytné čtvrti. Tehdejší Masarykovy sady, jak se park do roku 1939 jmenoval, byl realizován podle projektu hamburského zahradního architekta Leberechta Migga. Později byl částečně upraven arch. Josefem Kumpánem, který ho obohatil o pravidelné cesty, rondelová odpočívadla a pásy ozdobných křovin a stromů. Během několika let prošel park zásahy, které měnily jeho podobu.
Dnešní park je lemován nejen alejí, ale také trolejbusovou tratí několika linek. V roce 1965 ho v polovině proťala trolejbusová trať, která byla na počátku 21. století odstraněna a vedena tak, jak ji známe dnes. Do historie parku vstupuje v letech 2005 až 2006 zahradní architekt Ing. Zdeněk Sendler, který ve spolupráci s architektonickou kanceláři Ing. arch. Radko Květa navrhl řešení obnovy parku. Pak byl v roce 2007 vyhlášen parkem roku.
Právě pan Sendler byl naším průvodcem na říjnové procházce. Návštěvníkům přiblížil historii parku a souvislosti s vybráním jeho studie obnovy parku. Společně s ním jsme prošli park od spodního zatravněného prostoru přes schody až na horní prostor s dětským hřištěm. Povídání doplnil pan architekt o materiály používané při rekonstrukci a popsal průběh výstavby jednotlivých částí. Na závěr procházky s bezmála třiceti zájemci proběhla tradiční diskuze, kdy pan Sendler odpovídal na otázky občanů.
Analytická část Městského standardu uličních stromořadí je hotová a v současnosti probíhají práce na návrhu úprav. Předchozí rok byl přitom ve znamení koncepčních příprav zadání a referenčního průzkumu několika vybraných stromořadí. Dokument se po svém dokončení zaměří na stromy v uličním prostoru a bude sloužit jako nástroj pro plánování, výsadbu a péči o ně.
Město Brno se na základě rozhodnutí svých radních ohrazuje proti návrhu novely stavebního zákona, která by významně omezila pravomoci v oblasti městských stavebních předpisů. Návrh, který byl do zákona připojen jako tzv. přílepek v souvislosti se změnou energetického zákona, se nyní vrací k projednání do Poslanecké sněmovny. Je potřeba, aby byla zachována kompetence velkých měst vysazovat stromy v ulicích a regulovat výstavbu na svém území.
Brno se dočká nové haly pro cyklisty a atlety! Architektonickou soutěž vyhrál ateliér OVA, který navrhl moderní dřevěný pavilon propojující město s parkem. Udržitelná stavba se stane skvělým zázemím pro sport – kombinace velodromu a atletické arény navíc přináší nejen úsporu nákladů, ale také efektivní přístup k výstavbě sportovišť, která jsou praktická i vizuálně atraktivní.