Dokážete si představit, že v Brně nasednete na rychlovlak, který vás za hodinu doveze do Prahy? Že bude autobusové i vlakové nádraží na jednom místě a budete u něj moci bez problémů zaparkovat? Že na území jižně od centra města, které desítky let leželo ladem, vyroste nová čtvrť s bydlením pro deset až patnáct tisíc lidí? Pojďte na procházce s městským architektem nahlédnout do míst, která se v příštích letech významně promění – do budoucí nové čtvrti Trnitá.
Procházka se koná v pondělí 7. října, kdy se sejdeme už v 17:00 na vyhlídce u horního konce vodních schodů na Baštách. Projdeme zhruba 4 kilometry dlouhou trasu, která nás zavede až do prostoru za dolním nádražím. Cestu zakončíme přibližně ve 21:00 v Čekárně. Naším průvodcem bude dopravní specialista KAM Martin Všetečka. Doporučujeme obuv vhodnou i na nezpevněné a v případě nepříznivého počasí prašné či zablácené cesty. Na akci není nutné se registrovat, je volně přístupná všem zájemcům v rámci Dne architektury. Akce se bude konat i za deštivého počasí.
Urbanistická studie Dostavba prostoru Opuštěná – Trnitá, Burian-Křivinka, 4ct, Civitas
Nová čtvrť Trnitá vyroste na území jižně od historického jádra Brna, které desítky let zarůstalo trávou a náletovými dřevinami. A bude to největší událost od dob zbourání městských hradeb. Trnitá nabídne stovky nových bytů a domov až pro patnáct tisíc lidí. Bude to živá čtvrť lemovaná nábřežím řeky Svratky, parky a dominantou Petrova na horizontu. Jejím srdcem bude široký bulvár, který se rozvine od budoucího hlavního nádraží až k ulici Nové sady. Z obou stran rámovaný domy a stromořadími, s dostatkem místa pro pěší, cyklisty, auta i hromadnou dopravu. Podrobnosti o připravované čtvrti si můžete přečíst na stránce kambrno.cz/novactvrt.
Jak se Brno staví k vyhlášení památkové zóny na svém území? Jaký by měla mít rozsah a regulace? A jak celou věc ovlivňují pozdní zápisy do seznamů kulturních památek?
Stovky budov, přes dva tisíce stromů, vlakové a tramvajové tratě i s vozy a řeka Svratka jako výrazný krajinný prvek oblasti. A to vše v měřítku 1:500. Právě připravovaný model nové čtvrti Trnitá obsáhne na dvanácti čtverečních metrech část území Brna dva kilometry dlouhou a jeden a půl kilometru širokou. Využije ho hlavně odborná porota mezinárodní soutěže na podobu nového hlavního nádraží. Přímo do modelu totiž budou soutěžní týmy vkládat navržené budovy s navazujícím veřejným prostranstvím, které tak bude možné hodnotit z nadhledu a v kontextu celého místa.
Až deset metrů pod zem mapovala sonda část kolejiště vedle bývalého skladiště Amerika u brněnského hlavního nádraží, oblouky historického viaduktu neodhalila. Úspěšné bylo pouze doplňkové měření nad podzemními prostory skladiště, v jehož sklepení jsou klenby dosud zachovány. Průzkum iniciovaný naší kanceláří bude pokračovat v létě. Měření georadarem doplní kopané sondy a vrty. Cílem je ověřit stav a existenci železničního viaduktu z 19. století, který je ukrytý pod železničním náspem. Do budoucna se má v souvislosti s přesunem hlavního nádraží proměnit v pěší a cyklistickou promenádu spojující centrum Brna s nábřežím Svratky.