Dokážete si představit, že v Brně nasednete na rychlovlak, který vás za hodinu doveze do Prahy? Že bude autobusové i vlakové nádraží na jednom místě a budete u něj moci bez problémů zaparkovat? Že na území jižně od centra města, které desítky let leželo ladem, vyroste nová čtvrť s bydlením pro deset až patnáct tisíc lidí? Pojďte na procházce s městským architektem nahlédnout do míst, která se v příštích letech významně promění – do budoucí nové čtvrti Trnitá.
Procházka se koná v pondělí 7. října, kdy se sejdeme už v 17:00 na vyhlídce u horního konce vodních schodů na Baštách. Projdeme zhruba 4 kilometry dlouhou trasu, která nás zavede až do prostoru za dolním nádražím. Cestu zakončíme přibližně ve 21:00 v Čekárně. Naším průvodcem bude dopravní specialista KAM Martin Všetečka. Doporučujeme obuv vhodnou i na nezpevněné a v případě nepříznivého počasí prašné či zablácené cesty. Na akci není nutné se registrovat, je volně přístupná všem zájemcům v rámci Dne architektury. Akce se bude konat i za deštivého počasí.
Urbanistická studie Dostavba prostoru Opuštěná – Trnitá, Burian-Křivinka, 4ct, Civitas
Nová čtvrť Trnitá vyroste na území jižně od historického jádra Brna, které desítky let zarůstalo trávou a náletovými dřevinami. A bude to největší událost od dob zbourání městských hradeb. Trnitá nabídne stovky nových bytů a domov až pro patnáct tisíc lidí. Bude to živá čtvrť lemovaná nábřežím řeky Svratky, parky a dominantou Petrova na horizontu. Jejím srdcem bude široký bulvár, který se rozvine od budoucího hlavního nádraží až k ulici Nové sady. Z obou stran rámovaný domy a stromořadími, s dostatkem místa pro pěší, cyklisty, auta i hromadnou dopravu. Podrobnosti o připravované čtvrti si můžete přečíst na stránce kambrno.cz/novactvrt.
Novela energetického zákona, kterou včera schválila Poslanecká sněmovna, vážně omezuje pravomoci tří největších měst Česka při regulaci umisťování technické infrastruktury. Tento krok do budoucna sníží kvalitu života, neboť může mít zásadní negativní dopad na urbanismus měst, veřejná prostranství a zeleň. Vedení Brna ve spolupráci s dalšími radnicemi a odbornými organizacemi apeluje na nápravu celé situace a je i nadále připraveno podniknout veškeré kroky k navrácení pravomocí a obnovení dosavadního rozsahu regulací.
Analytická část Městského standardu uličních stromořadí je hotová a v současnosti probíhají práce na návrhu úprav. Předchozí rok byl přitom ve znamení koncepčních příprav zadání a referenčního průzkumu několika vybraných stromořadí. Dokument se po svém dokončení zaměří na stromy v uličním prostoru a bude sloužit jako nástroj pro plánování, výsadbu a péči o ně.
Město Brno se na základě rozhodnutí svých radních ohrazuje proti návrhu novely stavebního zákona, která by významně omezila pravomoci v oblasti městských stavebních předpisů. Návrh, který byl do zákona připojen jako tzv. přílepek v souvislosti se změnou energetického zákona, se nyní vrací k projednání do Poslanecké sněmovny. Je potřeba, aby byla zachována kompetence velkých měst vysazovat stromy v ulicích a regulovat výstavbu na svém území.