Brno o „odsunuté“ poloze nádraží rozhoduje od roku 1924. Tehdy vítězný návrh v soutěži na nový regulační plán navrhl polohu nádraží za ulicí Opuštěná.
V dalších letech se plány města na polohu nádraží postupně měnily – např. na ulici Uhelnou nebo Úzkou. Kolem roku 1967 se začalo uvažovat o přesunu nádraží na místo stávajícího „Dolního nádraží“.
Plány byly přerušeny normalizací a pokračovaly znovu od roku 1985. V roce 1990-91 se sešla společná komise Českých drah, Ministerstva dopravy, nezávislých odborníků a města Brna, aby posoudila 4 polohy nádraží. Jako nejlepší variantu doporučila polohu u ulice Opuštěná, která se stala závazným podkladem pro Územní plán města Brna. V roce 2002 pak byla usnesením vlády ČR schválena přestavba železničního uzlu Brno v souladu s tímto územním plánem.
V roce 2004 a 2016 se konala referenda o poloze nádraží. V roce 2015 uložila Vláda ČR ministru dopravy zajistit zpracování Studie proveditelnosti železničního uzlu Brno. Studie proveditelnosti vyhodnotila 2 varianty polohy nádraží – Řeka a Petrov.
Dokáže se Brno teď, po 94 letech, shodnout na poloze hlavního nádraží? #kamnadrazi
Prohlédněte si schéma zde.
Analytická část Městského standardu uličních stromořadí je hotová a v současnosti probíhají práce na návrhu úprav. Předchozí rok byl přitom ve znamení koncepčních příprav zadání a referenčního průzkumu několika vybraných stromořadí. Dokument se po svém dokončení zaměří na stromy v uličním prostoru a bude sloužit jako nástroj pro plánování, výsadbu a péči o ně.
Město Brno se na základě rozhodnutí svých radních ohrazuje proti návrhu novely stavebního zákona, která by významně omezila pravomoci v oblasti městských stavebních předpisů. Návrh, který byl do zákona připojen jako tzv. přílepek v souvislosti se změnou energetického zákona, se nyní vrací k projednání do Poslanecké sněmovny. Je potřeba, aby byla zachována kompetence velkých měst vysazovat stromy v ulicích a regulovat výstavbu na svém území.
Brno se dočká nové haly pro cyklisty a atlety! Architektonickou soutěž vyhrál ateliér OVA, který navrhl moderní dřevěný pavilon propojující město s parkem. Udržitelná stavba se stane skvělým zázemím pro sport – kombinace velodromu a atletické arény navíc přináší nejen úsporu nákladů, ale také efektivní přístup k výstavbě sportovišť, která jsou praktická i vizuálně atraktivní.