Veřejný průzkum postojů brněnské veřejnosti k přestavbě brněnského železničního uzlu realizovala agentura Focus v lednu a únoru letošního roku. Přinášíme shrnutí a kompletní závěrečnou zprávu.
Veřejný průzkum postojů brněnské veřejnosti k přestavbě ŽUB a poloze hlavního nádraží byl zaměřen na komplexní soubor témat souvisejících nejen se samotným nádražím, ale také např. s dopravním chováním, informovaností obyvatel o projektu či širším kontextem rozvoje tzv. jižního centra. Interpretace výsledků by tak měla brát v úvahu širší souvislosti zjištěných skutečností a vzájemný vztah otázek/odpovědí.
Z hlediska preferované varianty umístění hlavního nádraží má stávající umístění podporu 35 % obyvatel, varianta Petrov 31 % a varianta Řeka 24 %. Zároveň ale pro značnou část obyvatel jsou přijatelné i jiné varianty. Pro 74 % příznivců varianty Řeka je přijatelná i varianta Petrov, pro 57 % příznivců varianty Petrov je přijatelná i varianta Řeka. Nedá se tedy říci, že by v Brně existovaly vzájemně jednoznačně nesouhlasící skupiny obyvatel v souvislosti s umístěním hlavního nádraží (výlučných zastánců jedné varianty je zhruba třetina obyvatel). Z hlediska přijatelnosti má varianta Petrov podporu 64 % obyvatel, varianta stávajícího umístění 58 % a varianta Řeka 49 % obyvatel.
Povědomí obyvatel o přestavbě ŽUB je však poměrně nízké. Téměř polovina obyvatel (48 %) nemá povědomí o tom, jaké varianty jsou zvažovány; 13 % zná všechny 3 varianty, 28 % sdělilo 2 varianty. V rámci subjektivního pocitu informovanosti se 9 % obyvatel cítí dostatečně informováno, 25 % spíše informováno. Zhruba dvě třetiny obyvatel (65 %) se pak necítí býti informovány o problematice přestavby ŽUB.
Ačkoliv obyvatelé převážně nemají informace o modernizaci ŽUB, podle 71 % z nich by se zastupitelé při rozhodování o přestavbě ŽUB měli rozhodovat právě na základě hlasu obyvatel. Podle 63 % obyvatel by pak zastupitelé měli rozhodovat na základě názorů odborníků. 13 % obyvatel doporučuje zastupitelům opírat se o názor vlastní.
Preference: Stávající umístění 35 %, Petrov 31 %, Řeka 24 %.
Přijatelnost: Stávající umístění 58 %, Petrov 64 %, Řeka 49 %. Pro 74 % příznivců varianty Řeka je přijatelná i varianta Petrov, pro 57 % příznivců varianty Petrov je přijatelná i varianta Řeka.
Povědomí: 48 % obyvatel nemá povědomí o tom, jaké varianty jsou zvažovány, 13 % zná všechny 3 varianty, 28 % sdělilo 2 varianty.
Subjektivní pocit informovanosti: 9 % obyvatel se cítí dostatečně informováno, 25 % spíše informováno. Zhruba dvě třetiny obyvatel (65 %) se pak necítí býti informovány o problematice přestavby ŽUB.
Čí názor je nejdůležitější pro rozhodování zastupitelstva: Podle 71 % obyvatel má mít hlavní hlas při rozhodování veřejnost, 63 % obyvatel vyzdvihuje názor odborníků, 13 % obyvatel doporučuje zastupitelům opírat se o názor vlastní.
Jasné a jednotné požadavky na označování odkládacích míst, jejich umístění i podobu potřebného mobiliáře – nejen to přináší nový Standard odkládacích míst pro jízdní kola a koloběžky, který vypracovala Kancelář architekta města Brna ve spolupráci s Odborem dopravy Magistrátu města Brna. Dokument, který dnes schválila Rada města Brna, má do budoucna zlepšit podmínky pro cyklistiku a zároveň přispět ke kultivaci veřejných prostranství. Standard se stane od 1. prosince 2024 podkladem závazným pro útvary Magistrátu města Brna a jeho příspěvkové organizace a doporučeným pro městské části a obchodní společnosti se 100% majetkovou účastí Brna.
Nábřeží Ponávky u brněnského Zamilovaného hájku využívají každý den tisíce lidí – při cestě do zaměstnání, k rekreaci, sportu, procházkám i zahrádkaření. Do bezprostředního okolí zasahují oblasti bydlení, dopravy a průmyslu, část je retenční nádrží zadržující vodu z přívalových dešťů. Lokalita však přes svá četná využití postrádá dlouhodobý plán rozvoje. Brno se proto spolu s městskými částmi Královým Polem a Řečkovicemi a Mokrou Horou dohodlo na uspořádání krajinářského soutěžního workshopu, který organizuje Kancelář architekta města Brna. Zájemci o účast teď mohou do 7. března 2025 podávat své návrhy koncepce rozvoje území.
V září loňského roku představilo vedení města společně se zástupci dotčených sportovních odvětví plány na výstavbu významných sportovišť v Brně. Kombinovaná hala pro atletiku a dráhovou cyklistiku vznikne v blízkosti lužáneckého plaveckého stadionu. Fotbalový stadion najde své místo na výstavišti, a to v místě současného velodromu.