Jak dlouho se rozhodovalo o poloze nového nádraží? Proč mělo Brno v jednu chvíli tři hlavní stanice? A jaká budoucnost čeká na brněnský železniční uzel? Dozvíte se z naší nové knihy Nádraží Brno. Vaše dotazy zároveň zodpovíme 29. listopadu v knihkupectví Academia, kde proběhne křest i autogramiáda nejpodrobnější knihy o historii, současnosti i plánech spojených s brněnským hlavním nádražím.
Ihned po svém vzniku na jaře roku 2016 byla Kancelář architekta města vtažena do víru diskusí o poloze brněnského nádraží. Jako jednu ze svých prvních akcí uspořádala veřejné přednášky autorů nejvýše oceněných návrhů z mezinárodní soutěže Budoucnost centra Brna ve variantě nádraží pod Petrovem a ze sedmi studií ve variantě nádraží u řeky.
Následovalo zveřejnění Studie proveditelnosti železničního uzlu Brno v roce 2017, kterou KAM dostala za úkol zanalyzovat a připravit odborné stanovisko za město Brno. Poté v roce 2020 kancelář zorganizovala mezinárodní urbanisticko-dopravně-architektonickou soutěž na nové hlavní nádraží, největší soutěž v historii České republiky. Při její přípravě vyšlo najevo, že neexistuje jediná publikace, která by historii brněnského nádraží popsala od počátku v roce 1838 až do současnosti.
Proto vznikla tato kniha mapující spletitou historii brněnské železnice. Jasně ukazuje, že otázka polohy hlavního nádraží není otázkou posledních třiceti let. Na ujasňování názoru, kde má být hlavní nádraží, se během let podílely generace architektů, urbanistů a dopravních inženýrů. Mnozí z nich tomuto tématu věnovali značnou část profesního života.
Knihu bude možné si pořídit na našem e-shopu i přímo v knihkupectví Academia na náměstí Svobody.
Bílé bloky symbolizující život i dílo královny Elišky Rejčky a s nimi propojený parčík pravidelně vysazených mandloní, to vše zasazeno do širší travnaté plochy. Takové je základní rozvržení odbornou porotou nejlépe hodnoceného návrhu od Michala Palaščaka a Heleny Lukášové, kterému byla udělena 2. cena v architektonicko-výtvarné soutěži pořádané ve spolupráci Kanceláře architekta města Brna (KAM) a Odboru kultury brněnského magistrátu. Na základě rozhodnutí odborné poroty 1. cena udělena nebyla. Výsledky soutěže včera projednala Rada města Brna na své schůzi. Veřejnost si bude moci všech 34 návrhů prohlédnout na výstavě v Urban centru na Staré radnici, a to od druhé poloviny května.
Práce na přípravě projektové dokumentace přírodě blízkých protipovodňových opatření zahájily společnosti Dopravoprojekt Brno a HG partner. Konkrétně se jedná o úsek začínající v blízkosti mostu u ulice Křenová vedoucí až k pravobřežnímu náhonu nad jezem Edler u Maloměřického mostu. Podklady nezbytné pro povolení stavebního záměru by mělo město Brno získat v roce 2025.
Dubnová procházka za architekturou nás zavedla do nové budovy ateliérů Katedry výtvarné výchovy na Pedagogické fakultě MU. Zajímavá stavba se skládá ze tří kvádrů a výškově různých pater s terasou. Místnosti jsou koncipované jako tvůrčí laboratoře s dostatečným úložných prostorem, přiznanými konstrukčními prvky a přirozeným i umělým osvětlením potřebným k výtvarné činnosti.