Brno má dnes nejstarší územní plán v Česku. Platný je od roku 1994 a slouží tak už přes šestadvacet let. Původně se ale počítalo s tím, že platit bude pro období do roku 2010. I proto brněnští zastupitelé v roce 2002 rozhodli zahájit práce na plánu novém, jehož koncept ve třech variantách dokončila v roce 2010 firma Arch.Design. O dva roky později ale Nejvyšší správní soud zrušil Zásady územního rozvoje Jihomoravského kraje, tedy „krajský územní plán“ nadřízený tomu brněnskému.
Na krajských zásadách územního rozvoje závisí např. vedení silniční sítě včetně připravované silnice X43, po rozhodnutí soudu tak nebylo možné vybrat výslednou variantu konceptu nového územního plánu, muselo se čekat na nové vydání „krajského územního plánu“ a brněnští zastupitelé se shodli na pozastavení rozjetých prací.

V roce 2016 byly vydány nové krajské zásady územního rozvoje a tehdy nově vzniklá Kancelář architekta města Brna projednala s brněnským magistrátem i radními města první kroky k pořízení zcela nového územního plánu. I přes veškerou snahu by ale jeho schválení nebylo možné stihnout do konce roku 2022, kdy podle stavebního zákona vyprší tomu stávajícímu platnost, a tak se město rozhodlo soustředit síly na dokončení rozpracovaného konceptu.
V červnu 2018 proto zastupitelé města schválili pokyny pro dopracování návrhu územního plánu vycházejícího ze tří variant konceptu a v září byla zpracováním pověřena kancelář městského architekta. Brno si tak poprvé po vzoru ostatních velkých měst – Prahy, Plzně a Ostravy – zpracovává územní plán samo.

Územní plán města Brna je pro rozhodování na území města závazný, sám je ale podřízený Zásadám územního rozvoje Jihomoravského kraje. Zásady, tedy tzv. „krajský územní plán“, určují například plochy a koridory pro dopravní a technickou infrastrukturu nadmístního významu, jako jsou silnice, vysokotlaké plynovody, oblastní vodovody nebo veřejné terminály.
Zásady územního rozvoje vycházejí z Politiky územního rozvoje České republiky, která je zároveň celostátním „územním plánem“. Určuje základní požadavky na rozvoj území celé České republiky a jsou v ní konkretizovány základní úkoly územního plánování v republikových, přeshraničních a mezinárodních souvislostech.

Ponava jako nová čtvrť propojující historii místa se zelení, sportem i moderním městským životem? Nabídka ateliéru bauchplan ).(, který ve svém návrhu představil flexibilní plán proměňující dnes zanedbaný kout poblíž centra Brna ve vizi pestrých veřejných prostranství, dostupného bydlení nebo parku spojujícího Lužánky s Planýrkou. Jako nejlepší ho i proto vybrala odborná komise soutěžního dialogu zadávaného a pořádaného Kanceláří architekta města Brna. Tento, i dva konkurenční finální návrhy řešení od ateliérů M2AU a Refuel, si budete moci prohlédnout na výstavě v Galerii architektury Brno. Doprovodí je vítězný model i koncepty soutěžních týmů z předchozích kol workshopu, které představí cestu, jakou se soutěžní dialog ubíral od svého počátku v roce 2024.
S vizí nové atraktivní a zároveň udržitelné městské čtvrti s pestrými a bezpečnými veřejnými prostranstvími, zeleným propojením Lužánek s Planýrkou a příležitostmi pro veřejný sport i rekreaci zvítězil architektonický ateliér bauchplan ).(. Včera byli o rozhodnutí odborné komise soutěžního dialogu zadávaného a pořádaného Kanceláří architekta města Brna informováni brněnští radní. Všechny soutěžní práce budou představeny na výstavě, která se bude konat letos v listopadu.
Až bude hotový tunel pod Vinohrady a provoz z Gajdošovy a Svatoplukovy se přesune na nový úsek velkého městského okruhu, Stará osada bude stát na prahu nové éry. Jaké funkce bude mít? O svoje názory a potřeby se teď lidé můžou podělit v městské anketě na webu damenavas.cz. Anketa bude přístupná do 23. listopadu a pro její vyplnění není nutné mít trvalý pobyt v Brně.