Územní plán je společná dohoda na budoucí podobě města. Je to dokument s dlouhodobými cíli, nelze tak očekávat, že stavba všech navržených ulic, čtvrtí nebo parků začne hned po schválení nového dokumentu. Příkladem takového dlouhodobého plánování je například ulice Úvoz, bez které si dnes Brno neumíme představit.
Horní část ulice Úvoz se mezi Konečného náměstím a ulicí Grohova objevuje už v brněnském územním plánu z roku 1902. V pozměněné variantě se zaoblenějším trasováním ji nalezneme také v územním plánu z roku 1928.
Výřezy z historických územních plánů města Brna, zdroj: Z historie územního plánování
Pokud se ale podíváme do historických map, ještě na začátku 50. let postavena nebyla a ve směru od Mendlova náměstí končila na úrovni Grohovy.
Historická letecká mapa z roku 1953
Až na přelomu 50. a 60. let dělníci začali s prodloužením do podoby, jakou známe dnes. Část Úvozu pod Kraví horou byla v roce 1902 pouze dlouhodobá vize. Tehdejší zástavba Konečného náměstí a jeho okolí na ni ale byla prozíravě připravena. Když ji dělníci po šedesáti letech postavili, zapadla do struktury města natolik, že ji leckdo může považovat za samozřejmé spojení Konečného a Mendlova náměstí, které je v místě odjakživa. Na dobové fotografie ze stavby se můžete podívat například na stránkách Internetové encyklopedie města Brna.
Sídliště a ZŠ Úvoz, foto: Petr Nečas, zdroj: MuMB (Brněnský architektonický manuál)
I dnes proto víme, že ne všechny komunikace a tramvajové tratě vyprojektované v návrhu nového územního plánu budou hotové v blízké době. Územní plán totiž především říká, že to, co se bude realizovat v příštích letech, se musí stavět s předpokladem dlouhodobého rozvoje města. Tedy tak, abychom si teď zbrkle nezablokovali možnosti, které můžeme za 20 let nutně potřebovat.
Depozitář Moravské galerie v brněnských Řečkovicích představuje moderní úložný prostor pro umělecké sbírky a zároveň architektonicky výjimečnou stavbu propojující funkčnost s otevřeností veřejnosti. Právě tam povedou naše společné kroky během dubnové procházky za architekturou. Akce proběhne ve čtvrtek 3. dubna od 16.30. Průvodcem nám bude spoluautor budovy Jozef Kubín.
Ulice Orlí, v úseku od Masarykovy po Josefskou, projde v blízké době úpravou. Stavbaři zde postupně opraví plynovod, poté přijde na řadu dlažba a na konci bude obnoveno stromořadí. Brno si díky tomu společně s Kanceláří architekta města vyzkouší moderní postupy péče o zeleň v centru. Na ulici v novém hávu se mohou Brňané a návštěvníci těšit po letních prázdninách.
Novela energetického zákona, kterou včera schválila Poslanecká sněmovna, vážně omezuje pravomoci tří největších měst Česka při regulaci umisťování technické infrastruktury. Tento krok do budoucna sníží kvalitu života, neboť může mít zásadní negativní dopad na urbanismus měst, veřejná prostranství a zeleň. Vedení Brna ve spolupráci s dalšími radnicemi a odbornými organizacemi apeluje na nápravu celé situace a je i nadále připraveno podniknout veškeré kroky k navrácení pravomocí a obnovení dosavadního rozsahu regulací.