Územní plán je společná dohoda na budoucí podobě města. Je to dokument s dlouhodobými cíli, nelze tak očekávat, že stavba všech navržených ulic, čtvrtí nebo parků začne hned po schválení nového dokumentu. Příkladem takového dlouhodobého plánování je například ulice Úvoz, bez které si dnes Brno neumíme představit.
Horní část ulice Úvoz se mezi Konečného náměstím a ulicí Grohova objevuje už v brněnském územním plánu z roku 1902. V pozměněné variantě se zaoblenějším trasováním ji nalezneme také v územním plánu z roku 1928.
Výřezy z historických územních plánů města Brna, zdroj: Z historie územního plánování
Pokud se ale podíváme do historických map, ještě na začátku 50. let postavena nebyla a ve směru od Mendlova náměstí končila na úrovni Grohovy.
Historická letecká mapa z roku 1953
Až na přelomu 50. a 60. let dělníci začali s prodloužením do podoby, jakou známe dnes. Část Úvozu pod Kraví horou byla v roce 1902 pouze dlouhodobá vize. Tehdejší zástavba Konečného náměstí a jeho okolí na ni ale byla prozíravě připravena. Když ji dělníci po šedesáti letech postavili, zapadla do struktury města natolik, že ji leckdo může považovat za samozřejmé spojení Konečného a Mendlova náměstí, které je v místě odjakživa. Na dobové fotografie ze stavby se můžete podívat například na stránkách Internetové encyklopedie města Brna.
Sídliště a ZŠ Úvoz, foto: Petr Nečas, zdroj: MuMB (Brněnský architektonický manuál)
I dnes proto víme, že ne všechny komunikace a tramvajové tratě vyprojektované v návrhu nového územního plánu budou hotové v blízké době. Územní plán totiž především říká, že to, co se bude realizovat v příštích letech, se musí stavět s předpokladem dlouhodobého rozvoje města. Tedy tak, abychom si teď zbrkle nezablokovali možnosti, které můžeme za 20 let nutně potřebovat.
Iniciativa CityDeal, sdružující městské architekty a odborná pracoviště městských architektů v naší zemi zdůrazňuje potřebu vytvořit systémové podmínky pro možnost zřizování Zón setkávání (sdílených veřejných prostorů) ze strany českých právních a technických norem, podporují přiložený koncepční návrh a vyzývají Ministerstvo dopravy ČR, aby při nejbližší možné příležitosti implementovalo přiložený koncepční návrh do Zákona č. 361/2000 Sb., Vyhlášky 294/2015 Sb. a dalších relevantních právních norem, a vydalo pokyn pro implementaci přiloženého koncepčního návrhu i do návazných technických norem a podmínek, jež pomohou poskytnout zlepšení kvality veřejných prostorů našich měst.
Probíhající Světový den vody je ideální příležitostí pro představení našeho dalšího projektu spojeného s brněnskými toky. Tentokrát jde o studii pojímající celé povodí Moravanského potoka zasahujícího tři katastry.
Prostor před Domem umění a přilehlý park Koliště I dostanou v budoucnu novou podobu. Kancelář architekta města Brna vyhlásila v druhé polovině roku 2022 krajinářsko-architektonickou soutěž, v níž odborná porota z celkem sedmi návrhů zvolila jako vítězný ten od ateliéru M2AU. Výstava v Domě pánů z Kunštátu, která potrvá od 22. března do 9. dubna 2023, nyní brněnské veřejnosti představí vítězný budoucí plán i další soutěžní návrhy. Součástí výstavy budou také doklady zachycující historický vývoj daného území.