Oblasti brněnských brownfieldů, jejich potenciál, strategie a překážky rozvoje i zkušenosti z Prahy. Taková byla témata jedenáctého setkání Brněnské ozvučné desky v pátek 20. září 2019. Akce pořádaná primátorkou města Brna spolu s Kanceláří architekta města Brna se uskutečnila v rekonstruované budově ZET.office, první stavbě Nové Zbrojovky ukazující další cestu proměny tohoto dříve průmyslového areálu.
Rozlehlé areály, které mají svůj genius loci a často ležící blízko centra města. Brownfieldy, lokality, které i přes svůj velký potenciál pro bydlení, služby, odpočinek či zábavu přispívající k vizi města krátkých vzdáleností často leží ladem a nepodařilo se je dostatečně využít. Realizace zdejších projektů není jednoduchá, jako bývalé průmyslové oblasti si s sebou totiž nesou také velkou spoustu problémů. A právě o cestách proměny brownfieldů, zkušenostech z Prahy i současném vývoji v Brně diskutovali na 11. setkání Brněnské ozvučné desky odborníci mnoha profesí.
Úvodní slovo setkání pronesli primátorka města Brna Markéta Vaňková a městský architekt Michal Sedláček. Tomáš Černák z Kanceláře architekta města Brna a Iveta Štarhová z Odboru strategického rozvoje a spolupráce brněnského magistrátu zahájili blok přednášek Analýzou brownfieldů a představením strategie města Brna pro jejich rozvoj. O plánované proměně brownfieldu na příkladu Územní studie Špitálka promluvil radní města Brna Filip Chvátal. Zkušenosti z Prahy představil Ondřej Boháč, ředitel Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy, a s konkrétním projektem Smíchov City ho doplnil Igor Klajmon, ředitel pro development Sekyra Group. Blok přednášek zakončil Ladislav Všetečka, vedoucí projektu Nová Zbrojovka z CPI Property Group.
Druhá část setkání byla vyhrazena diskuzi. Účastníci se ve dvou skupinách postupně věnovali strategii a překážkám rozvoje brownfieldů.
Platforma Brněnské ozvučné desky slouží k tomu, aby otázky plánování budoucího rozvoje města Brna i řešení jeho aktuálních problémů mohly být pravidelně diskutovány osobnostmi a odborníky různého profesního zaměření. Nejsilnější stránkou tohoto diskuzního formátu je právě názorová pestrost skupiny pozvaných hostů, mezi kterými jsou politici, úředníci, architekti, investoři, aktivní i odborná veřejnost, nebo osobnosti města Brna. Zástupci samosprávy i vedení města tak mohou získat podnětná doporučení, zpětnou vazbu a dozvědět se průřez názorů k aktuálním tématům v oblasti plánování a tvorby města.
Fotogalerii z 11. Brněnské ozvučné desky naleznete zde.
Jasné a jednotné požadavky na označování odkládacích míst, jejich umístění i podobu potřebného mobiliáře – nejen to přináší nový Standard odkládacích míst pro jízdní kola a koloběžky, který vypracovala Kancelář architekta města Brna ve spolupráci s Odborem dopravy Magistrátu města Brna. Dokument, který dnes schválila Rada města Brna, má do budoucna zlepšit podmínky pro cyklistiku a zároveň přispět ke kultivaci veřejných prostranství. Standard se stane od 1. prosince 2024 podkladem závazným pro útvary Magistrátu města Brna a jeho příspěvkové organizace a doporučeným pro městské části a obchodní společnosti se 100% majetkovou účastí Brna.
Nábřeží Ponávky u brněnského Zamilovaného hájku využívají každý den tisíce lidí – při cestě do zaměstnání, k rekreaci, sportu, procházkám i zahrádkaření. Do bezprostředního okolí zasahují oblasti bydlení, dopravy a průmyslu, část je retenční nádrží zadržující vodu z přívalových dešťů. Lokalita však přes svá četná využití postrádá dlouhodobý plán rozvoje. Brno se proto spolu s městskými částmi Královým Polem a Řečkovicemi a Mokrou Horou dohodlo na uspořádání krajinářského soutěžního workshopu, který organizuje Kancelář architekta města Brna. Zájemci o účast teď mohou do 7. března 2025 podávat své návrhy koncepce rozvoje území.
V září loňského roku představilo vedení města společně se zástupci dotčených sportovních odvětví plány na výstavbu významných sportovišť v Brně. Kombinovaná hala pro atletiku a dráhovou cyklistiku vznikne v blízkosti lužáneckého plaveckého stadionu. Fotbalový stadion najde své místo na výstavišti, a to v místě současného velodromu.