Projektová soutěž o návrh nového mostu přes řeku Svitavu by měla být vyhlášena v listopadu. Jedním z kroků, který tomu musí v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek a soutěžním řádem České komory architektů, předcházet, je jmenování soutěžní poroty. Šestnáct jejích členů včetně náhradníků dnes vybrala Rada města Brna.
„Vzhledem k významu celé lokality jsme již v srpnu rozhodli, že most v městské čtvrti Nová Zbrojovka vzejde z urbanisticko-architektonické jednofázové otevřené projektové soutěže. Nezbytnou podmínkou je jmenování soutěžní poroty, která na svém ustavujícím zasedání projedná a odsouhlasí soutěžní podmínky. Ty jsou následně zaslány České komoře architektů, jež musí potvrdit jejich regulérnost, a poté je schvaluje Rada města Brna,“ popsal celý postup radní pro oblast územního plánování a rozvoje Filip Chvátal a dodal: „Očekáváme, že díky soutěži získáme nejen kvalitní návrh, ale i partnera, který by se měl také podílet na zpracování dalších stupňů projektové dokumentace. Benefitem je i to, že jeden autorský tým navíc určí charakter přilehlých veřejných prostranství nábřeží.“
Soutěž organizuje Kancelář architekta města Brna ve spolupráci s investičním odborem magistrátu. „Stavbu takto důležitého nového mostu už Brno nepamatuje desítky let. Nabídne spojení dvou břehů řeky Svitavy, dvou lokalit, které se mají v příštích letech výrazně proměnit. Pro architekty bude velkou příležitostí určit podobu mostu otevřenou architektonickou soutěží, ze které vzejde stavba zapadající do zdejšího genia loci a dopomůže s dalším rozvojem nových čtvrtí. Důležitá přitom není jen stavba samotná, ale také urbanismus jejího okolí – Brno je město na soutoku dvou řek a jejich nábřeží si zvýšenou pozornost určitě zaslouží,“ řekl městský architekt Michal Sedláček.
Závislou část poroty tvoří vybraní zástupci samosprávy města Brna, městských částí a KAMu, dohromady se jedná o 4 řádné členy a 5 náhradníků. V nezávislé části poroty, jejíž složení navrhla kancelář městského architekta, jsou zastoupeni architekti a inženýři. Jde o 5 řádných členů a o 2 náhradníky s tím, že 1 zástupce nezávislé části poroty bude jejím předsedou. Nadto si porota může dle potřeby dále přizvat znalce v jednotlivých oborech. Celkové náklady na organizaci soutěže by neměly přesáhnout 2 800 000 korun, z toho je 2 100 000 určeno na vyplacení cen a odměn soutěžícím.
„Nový most přes Svitavu má mít 4 pruhy, celkovou délku 53 metrů a šířku 28 metrů. Dva pruhy budou vyhrazeny pro veřejnou hromadnou dopravu a další dva pro individuální automobilový provoz. Na obou stranách mají mít svoje samostatné pruhy cyklisté, v každém směru bude i prostor pro pohyb pěších. Orientační náklady města na výstavbu samotného mostu se předpokládají ve výši přes 223 milionů korun včetně DPH, zčásti je pokryje také příspěvek poskytnutý investory revitalizace obou sousedících a mostem spojených brownfieldů, tedy společnostmi NOVÁ ZBROJOVKA, s.r.o., a IMOS development otevřený podílový fond. Město pak bude též financovat výstavbu nájezdů k mostu – do ulice Nová Šámalova půjde přibližně o 75 metrů, do ulice Nová Dukelská pak 165 metrů,“ připomněl radní pro dopravu Petr Kratochvíl.
ZÁVISLÁ ČÁST POROTY:
NEZÁVISLÁ ČÁST POROTY
Jasné a jednotné požadavky na označování odkládacích míst, jejich umístění i podobu potřebného mobiliáře – nejen to přináší nový Standard odkládacích míst pro jízdní kola a koloběžky, který vypracovala Kancelář architekta města Brna ve spolupráci s Odborem dopravy Magistrátu města Brna. Dokument, který dnes schválila Rada města Brna, má do budoucna zlepšit podmínky pro cyklistiku a zároveň přispět ke kultivaci veřejných prostranství. Standard se stane od 1. prosince 2024 podkladem závazným pro útvary Magistrátu města Brna a jeho příspěvkové organizace a doporučeným pro městské části a obchodní společnosti se 100% majetkovou účastí Brna.
Nábřeží Ponávky u brněnského Zamilovaného hájku využívají každý den tisíce lidí – při cestě do zaměstnání, k rekreaci, sportu, procházkám i zahrádkaření. Do bezprostředního okolí zasahují oblasti bydlení, dopravy a průmyslu, část je retenční nádrží zadržující vodu z přívalových dešťů. Lokalita však přes svá četná využití postrádá dlouhodobý plán rozvoje. Brno se proto spolu s městskými částmi Královým Polem a Řečkovicemi a Mokrou Horou dohodlo na uspořádání krajinářského soutěžního workshopu, který organizuje Kancelář architekta města Brna. Zájemci o účast teď mohou do 7. března 2025 podávat své návrhy koncepce rozvoje území.
V září loňského roku představilo vedení města společně se zástupci dotčených sportovních odvětví plány na výstavbu významných sportovišť v Brně. Kombinovaná hala pro atletiku a dráhovou cyklistiku vznikne v blízkosti lužáneckého plaveckého stadionu. Fotbalový stadion najde své místo na výstavišti, a to v místě současného velodromu.