Plynulé začlenění do městské sítě a obohacení veřejného života nové čtvrti, komfortní a snadné využití s vynikajícími možnostmi přestupu a reprezentativní budova, která posiluje identitu města Brna. Tak bude podle vítězů mezinárodní soutěže z ateliéru Benthem Crouwel Architects vypadat nové hlavní nádraží v Brně.
Nové hlavní nádraží musí respektovat vznikající čtvrť, zachovat prostupnost území a minimalizovat bariéru železničního mostu. Stane se dominantou čtvrti a významným orientačním bodem. Spolu se související zástavbou musí být vhodně včleněno do panoramatu města.
Nádraží, včetně souvisejících staveb, zastřešení nástupišť a navazujících prostranství, je navrženo s důrazem na funkčnost, přehlednost, lidské měřítko, příjemné vnitřní prostředí, ekonomiku, trvalou udržitelnost a minimální dopad na životní prostředí. Eliminováno bude také zatížení hlukem.
Nový bulvár spojí nádraží s centrem města a opticky také s katedrálou svatého Petra a Pavla. Veřejná prostranství umožní volný pohyb pěších i cyklistů a bezpečně navážou na veřejnou dopravu. Nutná je bezbariérovost řešení a přirozené spojení s nábřežím Svratky.
Návrh nové zástavby v okolí nádraží doplní dnes chybějící funkce, podpoří potenciál lokality a vytvoří srdce nové městské struktury skrze mix funkcí – maloobchod, kanceláře, hotely nebo studentské bydlení. V místě bude také nové sídlo Oblastního ředitelství Správy železnic.
Aby městská hromadná doprava fungovala bez ohledu na celoměstské změny, bude mít nové nádraží flexibilní uspořádání přestupního uzlu. V místě budou čtyři tramvajové zastávky sloužící i autobusům a další čtyři pro městské busy. Regionální i dálková autobusová doprava bude mít na novém nádraží 40 stanovišť a využívána bude i jako náhradní doprava za železnici.
Železniční doprava získá 14 průběžných kolejí s nástupní hranou, dvě průběžné koleje bez nástupní hrany pro nákladní vlaky a dvě kratší pro odstavení vlaků končících. Počítá se také s podzemní dráhou, tzv. severojižním kolejovým diametrem. Její stanice pro směr na Chrlice je plánována v podzemí kolmo na železniční koleje, stanice na Modřice a Střelice pak v přednádražním prostoru severně od kolejiště.
Hlavní příjezd automobilů i dálkových autobusů se předpokládá od velkého městského okruhu z prostoru budoucí křižovatky jihozápadně od nádraží. Pro parkování vzniknou parkoviště krátkodobá pro taxi a K+R i dlouhodobá.
Cyklistická doprava je důležitou součástí projektu, proto jsou v návrhu nového nádraží vhodně začleněny plánované cyklotrasy procházející územím. Stejně tak na nádraží budou bezobslužné úschovny kol s kapacitou alespoň 1000 kol.
Řešení modrozelené infrastruktury je neodmyslitelnou součástí urbanistického, architektonického a technického návrhu nového nádraží. Napojí se na stávající systém zeleně, zejména břehy Svratky. Podobně se počítá s důkladným hospodařením s dešťovou vodou. V plánu je umístit potřebné retenční nádrže, snížit odtok srážkových vod z řešeného území a přispět ke zlepšení kvality odtékajících srážkových vod do Svratky.
Návrh nových budov vzniká s ohledem na trvalou udržitelnost staveb – prověřovány jsou možnosti využití obnovitelných zdrojů energie, jako je fotovoltaika nebo solární kolektory. Ploché střechy navržených budov, s výjimkou zastřešení budovy nového hlavního nádraží, budou řešeny formou zelených střech.