Po 20 letech práce je hotovo – nový území plán města Brna je připraven na projednání a schválení Zastupitelstvem města Brna. Finální verzi dokončeného návrhu jsme předali brněnskému magistrátu. Zpracovatelem dokumentu byla naše kancelář od roku 2018. Na novém územním plánu pracovalo město Brno s přestávkami od roku 2002, ten stávající se tak kvůli dlouhé době stal postupně nejstarším dokumentem svého druhu v České republice, platný je od roku 1994.
„Nový územní plán přináší konkrétní výškové úrovně, a předepisuje tak maximální výšku zástavby. Podobně vyžaduje minimální procento zeleně, například 30 % u ploch pro bydlení a smíšených obytných, modrozelenou infrastrukturu nebo moderní urbanistické principy, jako je město krátkých vzdáleností, které dále zlepší život ve městě Brně,“ říká Filip Chvátal, radní pro územní plánování a rozvoj města Brna a zároveň určený zastupitel, který za Zastupitelstvo koordinoval proces vzniku územního plánu.
Stávající územní plán má již prakticky vyčerpané lokality pro další rozvoj. Jeho stáří se projevuje v nemožnosti zajistit dostatek dostupného bydlení či zastaralé koncepci dopravy. Novou výstavbu dále komplikují například neexistující protipovodňová opatření nebo napojení na dopravní a technickou infrastrukturu. Brownfieldy u centra města stejně jako bývalá zemědělská družstva v okrajovějších městských částech je nemožné přestavět, což dále zvyšuje tlak na novou výstavbu za městem. „Nový územní plán je proto potřeba uvést co nejdříve do praxe, aby se město Brno mohlo dále rozvíjet,“ doplňuje Chvátal.
„Nový územní plán je připraven s nadhledem a vědomím všech celoměstských či regionálních souvislostí, ale současně s pochopením konkrétních míst, lidí a jejich pohledů. Je to nejdéle připravovaný a nejvíce projednaný územní plán v České republice. Je to jediný územní plán se třemi veřejnými projednáními,“ vyzdvihuje Michal Sedláček, ředitel KAM, která nový územní plán připravovala.
„Po více jak dvaceti letech přešlapování si Brno nutně zaslouží nový moderní územní plán, podle kterého se město může naplno rozvíjet a konkurovat tak dalším aglomeracím. Raketový růst cen bydlení je dán právě i nedostatkem nové výstavby s tím, že město Brno odkládalo potřebná rozhodnutí, jak je právě definuje nový územní plán, včetně polohy nádraží, velkého městského okruhu i rychlostní silnice na Svitavy. Za poslední čtyři roky proběhly k novému územnímu plánu stovky setkání od tří oficiálních veřejných projednání přes nespočet jednání s krajem, městskými částmi Brna a ministerstvy po debaty s odborníky, občanskými i zájmovými skupinami a zástupci veřejnosti. Město vyšlo Brňanům maximálně vstříc a územní plán představilo a projednalo výrazně nad rámec požadavků stavebního zákona,“ uvádí radní Filip Chvátal.
Na základě námitek a připomínek byly mezi jednotlivými projednáními územního plánu zapracovány úpravy s dopadem na celé město. „Nově se například změnily požadavky na minimální zastoupení zeleně a požadavky na adaptační opatření v území. Příklady úprav je možné najít v každé městské části, byly například rozšířeny plochy zahrádek, přibylo podzemní vedení silnice x43 v tunelu pod Bystrcí, některé záměry byly na žádost městských částí převedeny do rezervy (mj. most Sadová, obchvat Medlánek), byla snížena intenzita výstavby v lokalitě Bohunice-Lány nebo Maloměřicích a Obřanech,“ dále doplňuje městský architekt Michal Sedláček.
„Během trojího veřejného projednávání návrhu územního plánu jsme dostali od občanů velké množství připomínek, bylo uplatněno téměř 12 000 podání – 8 200 v roce 2020, 3 000 v létě 2021 a 200 na podzim 2021,“ říká Pavla Pannová, vedoucí odboru územního plánování brněnského magistrátu, který celý proces pořízení územního plánu řídí. „Pokud bude nový územní plán schválen v červnu, pak nabude účinnosti do konce prázdnin,“ doplňuje.
„Ani tím to ale pro nás nekončí. Už teď pracujeme na Manuálu územního plánu, který přinese grafické znázornění některých regulativů pro všechny, kteří s ním budou v budoucnu pracovat. Počítáme s jeho pravidelným doplňováním na základě praxe a plánovaného vydání Brněnských stavebních předpisů. Zkušenost s fungováním podobných manuálů si města v zahraničí chválí,“ uzavírá Sedláček.
Přijďte s námi oslavit novou podobu části třídy Kapitána Jaroše. Tento veřejný prostor získal díky dočasným úpravám klidovou zónu s místy k posezení i ke hře. Akce nabídne pestrý celodenní program, jehož součástí bude například komunitní cyklojízda, ranní jóga, společný brunch, hudební vystoupení, slavnostní přestřižení pásky a panelová diskuze s odborníky.
Brněnská přehrada patří mezi vyhledávané cíle jak Brňanů a Brňanek, tak turistů a turistek, její břehy obklopují chatové osady a místa na trávení volného času se vším vybavením k tomu potřebným. Tato oblast není zcela napojena do kanalizační sítě města. Radní dnes na svém zasedání schválili investiční záměr na odkanalizování pravé strany břehu nádrže.
Zapojte se několika tahy štětce do oživení ulice! Chceme, aby byla proměna veřejného prostranství otevřená i vám – pojďte ji tvořit s námi. Jednou z prvních příležitostí potkat se přímo na místě je tak společné malování, kdy bude stávající asfaltový povrch oživen barevnou malbou. Budete tak mít možnost stát se součástí změny, dát ulici svou stopu a zažít prostor jinak.