Jak bude vypadat čtvrť mezi stávajícím a novým hlavním nádražím, to je žhavá otázka pro další rozvoj Brna. Poté co vláda v květnu schválila přesun hlavního nádraží k řece Svratce, řeší město také konkrétní podobu okolního území. Kancelář architekta města Brna (KAM) pracuje od října na aktualizaci územní studie nové čtvrti, která prověří její prostorové a funkční uspořádání. Výsledky zveřejní začátkem příštího roku. Inspiraci čerpá i ze zahraniční, například z Vídně nebo Hamburku.
„Chceme, aby nová čtvrť byla katalyzátorem rozvoje Brna a současně měla lidské měřítko a nabídla živá veřejná prostranství. Bude mít smíšenou výstavbu s byty, kancelářemi, kulturními a veřejnými stavbami a parky. Naším hlavním úkolem je nyní vymezit, jak bude tato čtvrť prostorově a funkčně uspořádána, zpřesnit návrh městské infrastruktury a také doporučit etapizaci výstavby,“ shrnul ředitel Kanceláře architekta města Brna Michal Sedláček.
Území bezprostředně navazující na historické centrum má velikost zhruba 139 hektarů. Kvůli sporům o polohu nádraží zůstalo desítky let téměř nevyužité. Město má zatím pro řešení území ve variantě nádraží u řeky zpracovaný územně plánovací podklad z roku 2005, který byl aktualizovaný v roce 2013. „Tyto podklady je potřeba aktualizovat podle současné situace. Prověříme a zapracujeme také plány a investiční záměry veřejných a soukromých vlastníků,“ vysvětlil Sedláček.
Aktualizovaná územní studie bude sloužit jako podklad pro další územní rozhodování nebo pro nový územní plán. Město ji využije také jako východisko pro urbanistické a architektonické soutěže.
Součástí aktualizace je také prověření možnosti uplatnění idejí z vítězných návrhů urbanistických soutěží a územních studií Budoucnost centra Brna ve variantně přestavby Železničního uzlu Brno Řeka z roku 2016. Dále KAM prověří závěry z nejnovější urbanistické ideové studie Dostavba prostoru Opuštěná – Trnitá v Jižním centru Brno z roku 2018. Studie vznikla na základě Memoranda o spolupráci mezi městem a soukromými vlastníky. Společně s brněnskými architekty Alešem Burianem a Gustavem Křivinkou na ní pracoval americký urbanista a krajinný architekt Mark Johnson.
KAM chce do plánování budoucí podoby nové čtvrti zapojit jak domácí, tak zahraniční odborníky. Začátkem října zorganizovala odborný seminář v budově Tržnice na Zelném trhu, kterého se zúčastnilo přes šedesát architektů, urbanistů a dalších odborníků. Své zkušenosti s plánováním a výstavbou nových městských čtvrtí představili Christoph Hrncir z Vídně, Peter Gero z Hamburku a Mark Johnson z Denveru. „Všechny tři odborníky jsme požádali, aby připravili doporučení, co je z jejich zkušeností při plánování nových čtvrtí nejdůležitější. I když je situace v Brně částečně odlišná, je potřeba se inspirovat ve městech, kde nové čtvrti podobné velikosti vznikly a jsou úspěšné,“ dodal Sedláček.
Do konce roku plánuje KAM uspořádat další workshop se zapojením brněnských urbanistů a architektů. Záznam přednášek si mohou lidé prohlédnout zde.
Území pracovně nazývané Jižní čtvrti se nachází mezi stávajícím a plánovaným novým hlavním nádražím. Zahrnuje území od ulice Nádražní na severní straně a po Komárovské nábřeží na jižní straně. Na západě je území vymezeno Novými sady a na východě prochází hranice řešeného území ulicí Plotní a Svatopetrská. Celkem má rozlohu 139 hektarů. Nová čtvrť bude bezprostředně navazovat na historické centrum. Zároveň pásem parků propojí nábřeží řeky Svratky se zbytkem města.
Nákres řešeného území zde.
Jasné a jednotné požadavky na označování odkládacích míst, jejich umístění i podobu potřebného mobiliáře – nejen to přináší nový Standard odkládacích míst pro jízdní kola a koloběžky, který vypracovala Kancelář architekta města Brna ve spolupráci s Odborem dopravy Magistrátu města Brna. Dokument, který dnes schválila Rada města Brna, má do budoucna zlepšit podmínky pro cyklistiku a zároveň přispět ke kultivaci veřejných prostranství. Standard se stane od 1. prosince 2024 podkladem závazným pro útvary Magistrátu města Brna a jeho příspěvkové organizace a doporučeným pro městské části a obchodní společnosti se 100% majetkovou účastí Brna.
Nábřeží Ponávky u brněnského Zamilovaného hájku využívají každý den tisíce lidí – při cestě do zaměstnání, k rekreaci, sportu, procházkám i zahrádkaření. Do bezprostředního okolí zasahují oblasti bydlení, dopravy a průmyslu, část je retenční nádrží zadržující vodu z přívalových dešťů. Lokalita však přes svá četná využití postrádá dlouhodobý plán rozvoje. Brno se proto spolu s městskými částmi Královým Polem a Řečkovicemi a Mokrou Horou dohodlo na uspořádání krajinářského soutěžního workshopu, který organizuje Kancelář architekta města Brna. Zájemci o účast teď mohou do 7. března 2025 podávat své návrhy koncepce rozvoje území.
V září loňského roku představilo vedení města společně se zástupci dotčených sportovních odvětví plány na výstavbu významných sportovišť v Brně. Kombinovaná hala pro atletiku a dráhovou cyklistiku vznikne v blízkosti lužáneckého plaveckého stadionu. Fotbalový stadion najde své místo na výstavišti, a to v místě současného velodromu.