Kancelář městského architekta rýsuje podobu nové čtvrti

Publikováno: 19.10.2018

Jak bude vypadat čtvrť mezi stávajícím a novým hlavním nádražím, to je žhavá otázka pro další rozvoj Brna. Poté co vláda v květnu schválila přesun hlavního nádraží k řece Svratce, řeší město také konkrétní podobu okolního území. Kancelář architekta města Brna (KAM) pracuje od října na aktualizaci územní studie nové čtvrti, která prověří její prostorové a funkční uspořádání. Výsledky zveřejní začátkem příštího roku. Inspiraci čerpá i ze zahraniční, například z Vídně nebo Hamburku.

Kancelář městského architekta rýsuje podobu nové čtvrti

 „Chceme, aby nová čtvrť byla katalyzátorem rozvoje Brna a současně měla lidské měřítko a nabídla živá veřejná prostranství. Bude mít smíšenou výstavbu s byty, kancelářemi, kulturními a veřejnými stavbami a parky. Naším hlavním úkolem je nyní vymezit, jak bude tato čtvrť prostorově a funkčně uspořádána, zpřesnit návrh městské infrastruktury a také doporučit etapizaci výstavby,“ shrnul ředitel Kanceláře architekta města Brna Michal Sedláček.

Území bezprostředně navazující na historické centrum má velikost zhruba 139 hektarů. Kvůli sporům o polohu nádraží zůstalo desítky let téměř nevyužité. Město má zatím pro řešení území ve variantě nádraží u řeky zpracovaný územně plánovací podklad z roku 2005, který byl aktualizovaný v roce 2013. „Tyto podklady je potřeba aktualizovat podle současné situace. Prověříme a zapracujeme také plány a investiční záměry veřejných a soukromých vlastníků,“ vysvětlil Sedláček.

Aktualizovaná územní studie bude sloužit jako podklad pro další územní rozhodování nebo pro nový územní plán. Město ji využije také jako východisko pro urbanistické a architektonické soutěže.

KAM prověří vítězné návrhy soutěží a urbanistické studie

Součástí aktualizace je také prověření možnosti uplatnění idejí z vítězných návrhů urbanistických soutěží a územních studií Budoucnost centra Brna ve variantně přestavby Železničního uzlu Brno Řeka z roku 2016. Dále KAM prověří závěry z nejnovější urbanistické ideové studie Dostavba prostoru Opuštěná – Trnitá v Jižním centru Brno z roku 2018. Studie vznikla na základě Memoranda o spolupráci mezi městem a soukromými vlastníky. Společně s brněnskými architekty Alešem Burianem a Gustavem Křivinkou na ní pracoval americký urbanista a krajinný architekt Mark Johnson.

Peter Gero z Hamburku na odborném semináři Rozvoj Brna

Do plánování se zapojí odborná veřejnost

KAM chce do plánování budoucí podoby nové čtvrti zapojit jak domácí, tak zahraniční odborníky. Začátkem října zorganizovala odborný seminář v budově Tržnice na Zelném trhu, kterého se zúčastnilo přes šedesát architektů, urbanistů a dalších odborníků. Své zkušenosti s plánováním a výstavbou nových městských čtvrtí představili Christoph Hrncir z Vídně, Peter Gero z Hamburku a Mark Johnson z Denveru. „Všechny tři odborníky jsme požádali, aby připravili doporučení, co je z jejich zkušeností při plánování nových čtvrtí nejdůležitější. I když je situace v Brně částečně odlišná, je potřeba se inspirovat ve městech, kde nové čtvrti podobné velikosti vznikly a jsou úspěšné,“ dodal Sedláček.

Odborný seminář s Michalem Sedláčkem, Christophem Hrncirem, Peterem Gerem a Markem Johnsonem.

Do konce roku plánuje KAM uspořádat další workshop se zapojením brněnských urbanistů a architektů. Záznam přednášek si mohou lidé prohlédnout zde.

Území nové čtvrti

Území pracovně nazývané Jižní čtvrti se nachází mezi stávajícím a plánovaným novým hlavním nádražím. Zahrnuje území od ulice Nádražní na severní straně a po Komárovské nábřeží na jižní straně. Na západě je území vymezeno Novými sady a na východě prochází hranice řešeného území ulicí Plotní a Svatopetrská. Celkem má rozlohu 139 hektarů. Nová čtvrť bude bezprostředně navazovat na historické centrum. Zároveň pásem parků propojí nábřeží řeky Svratky se zbytkem města.

Nákres řešeného území zde.

 

Další články

Brno má nový standard odkládacích míst pro jízdní kola a koloběžky

Brno má nový standard odkládacích míst pro jízdní kola a koloběžky

13.11.2024

Jasné a jednotné požadavky na označování odkládacích míst, jejich umístění i podobu potřebného mobiliáře – nejen to přináší nový Standard odkládacích míst pro jízdní kola a koloběžky, který vypracovala Kancelář architekta města Brna ve spolupráci s Odborem dopravy Magistrátu města Brna. Dokument, který dnes schválila Rada města Brna, má do budoucna zlepšit podmínky pro cyklistiku a zároveň přispět ke kultivaci veřejných prostranství. Standard se stane od 1. prosince 2024 podkladem závazným pro útvary Magistrátu města Brna a jeho příspěvkové organizace a doporučeným pro městské části a obchodní společnosti se 100% majetkovou účastí Brna.

V krajinářském soutěžním workshopu hledáme nejlepší návrh rozvoje okolí říčky Ponávky

V krajinářském soutěžním workshopu hledáme nejlepší návrh rozvoje okolí říčky Ponávky

Nábřeží Ponávky u brněnského Zamilovaného hájku využívají každý den tisíce lidí – při cestě do zaměstnání, k rekreaci, sportu, procházkám i zahrádkaření. Do bezprostředního okolí zasahují oblasti bydlení, dopravy a průmyslu, část je retenční nádrží zadržující vodu z přívalových dešťů. Lokalita však přes svá četná využití postrádá dlouhodobý plán rozvoje. Brno se proto spolu s městskými částmi Královým Polem a Řečkovicemi a Mokrou Horou dohodlo na uspořádání krajinářského soutěžního workshopu, který organizuje Kancelář architekta města Brna. Zájemci o účast teď mohou do 7. března 2025 podávat své návrhy koncepce rozvoje území.

Územní studie prověří lokalitu, kde vznikne nový fotbalový stadion

Územní studie prověří lokalitu, kde vznikne nový fotbalový stadion

12.11.2024

V září loňského roku představilo vedení města společně se zástupci dotčených sportovních odvětví plány na výstavbu významných sportovišť v Brně. Kombinovaná hala pro atletiku a dráhovou cyklistiku vznikne v blízkosti lužáneckého plaveckého stadionu. Fotbalový stadion najde své místo na výstavišti, a to v místě současného velodromu.