Zachování genia loci a omezení takzvaného vizuálního smogu. To jsou důvody, proč tuzemská města v posledních letech stále více přistupují k omezování venkovní reklamy. V Brně se vedle regulace komerce pustili také do kultivace míst určených pro propagaci kulturních a společenských událostí. První vlaštovkou je nový rondel stojící na Mendlově náměstí. Další dva by se měly v brněnských ulicích objevit do konce března.
Vizuální smog v historickém centru města, ale i některých městských částech, reguluje brněnský magistrát již několik let. Za tu dobu zmizely z centra Brna již stovky nevhodně umístěných či vizuálně agresivních typů reklam. Naposledy došlo ke zpřísnění regulace v létě loňského roku, kdy došlo na reklamu šířenou na veřejně přístupných místech mimo provozovnu.
„Vyhověli jsme městské části Brno-střed, která požádala o doplnění některých druhů komunikačních médií do nařízení města, jímž je regulováno šíření reklamy, a to z důvodu, že chce na území městské památkové rezervace aktivně řešit znečišťování ulic, parků a dalších veřejných prostranství letáky, navštívenkami nebo reklamními tiskovinami a obdobnými materiály. Zákaz takto šířené reklamy se nevztahuje na politické kampaně, tedy na různé informační stánky nebo například na předvolební mítinky,“ řekla primátorka města Brna Markéta Vaňková.
Ruku v ruce s aktivitou města i jednotlivých částí v oblasti regulace venkovní reklamy jdou i snahy o kultivaci ploch, které zejména v širším centru metropole zůstanou i nadále a budou sloužit výhradně propagaci kulturních a společenských událostí. Řešení, které by nekomerční propagaci umožňovalo a zároveň nenarušovalo genia loci, hledaly Technické sítě Brno (TSB) společně s Kanceláří architekta města Brna (KAM).
Výsledkem společného úsilí byl návrh válcovitého panelu pro víceformátovou reklamu nazvaný nové rondo. O konstrukční řešení a výrobu prvních prototypů se následně postarala společnost Metal ZooM. „Inspirací při návrhu designu nového typu nosiče nám byla podobná ronda umístěná ve Vídni a jiných evropských metropolích. Takové řešení se zatím v Brně v tomto formátu nikde nenacházelo,“ sdělila Hana Dubcová, vedoucí odboru reklamy Technických sítí Brno.
„KAM se začala tímto projektem zabývat v souvislosti s odstraňováním reklamních nezasklených plakátovacích rondelů z centra města Brna. Naše kancelář v této souvislosti definovala principiální požadavky na podobu a umístění těchto rondelů, což se protnulo s poptávkou TSB na rozšíření stávajících kapacit,“ doplnil vedoucí oddělení Veřejný prostor KAM David Zajíček.
První dvě ronda již stojí na rekonstruovaném Mendlově náměstí, třetí by se mělo do konce března objevit na rohu Šumavské a Kounicovy. Vizuální podoba posledního nosiče bude stejná jako u těch na Mendlově náměstí, rozdíl bude ovšem v napájení podsvícení, o které se budou starat fotovoltaické panely.
Brněnští zastupitelé dnes svou většinou schválili nový Územní plán města Brna. Po více než dvou desetiletích od začátku příprav tak město získá moderní koncepční rozvojový dokument. Nabytí jeho účinnosti se předpokládá na přelomu ledna a února roku 2025. Nový územní plán se tak stane základem pro udržitelný rozvoj Brna v dalších desítkách let.
Pátá územní studie vypracovaná Kanceláří města Brna byla schválena, zaměřená je na lokalitu Technologický park. Cílem bylo prověřit možnosti nové městské čtvrti, a to v souladu se současným využitím a plánovanými záměry. Územní studie je podkladem nového územního plánu a po jeho schválení bude aktualizována jako podklad pro rozhodování v území.