Model pro mezinárodní soutěž. Vzniká zmenšenina budoucí podoby nové čtvrti Trnitá

Publikováno: 17.2.2021

Stovky budov, přes dva tisíce stromů, vlakové a tramvajové tratě i s vozy a řeka Svratka jako výrazný krajinný prvek oblasti. A to vše v měřítku 1:500. Právě připravovaný model nové čtvrti Trnitá obsáhne na dvanácti čtverečních metrech část území Brna dva kilometry dlouhou a jeden a půl kilometru širokou. Využije ho hlavně odborná porota mezinárodní soutěže na podobu nového hlavního nádraží. Přímo do modelu totiž budou soutěžní týmy vkládat navržené budovy s navazujícím veřejným prostranstvím, které tak bude možné hodnotit z nadhledu a v kontextu celého místa.

Model pro mezinárodní soutěž. Vzniká zmenšenina budoucí podoby nové čtvrti Trnitá

Dvanáct soutěžících teď rozpracovává své návrhy brněnského nádraží u řeky a čtyři z nich budou vybrány do druhé fáze soutěže. V té zvolení účastníci návrhy dopracují do větší podrobnosti, a to včetně fyzických modelů řešeného území soutěže, které budou vkládány do právě vznikajícího širšího modelu nové čtvrti. V červenci 2021 pak porota vybere vítěze a určí pořadí na druhém, třetím a čtvrtém místě.

Model pro soutěž vyrábí 3D studio FAVU brněnského Vysokého učení technického ze dřeva i pomocí 3D tisku. V současné době jsou hotové dvě třetiny terénu. Celý hotový model včetně vítězné podoby hlavního nádraží si veřejnost bude moci prohlédnout na výstavě soutěžních návrhů připravované na podzim tohoto roku, kde se stane jejím ústředním objektem.

Aby i v následujících letech model sloužil dalším veřejným jednáním nad novou čtvrtí Trnitá i navazujícím soutěžím v oblasti, půjde rozložit do dvanácti částí. Přibližně stovka významných staveb, jako jsou zdejší dominanty a památkově chráněné objekty, budou proto připevněny natrvalo. Ostatní domy budou naopak připraveny na úpravu, nebo výměnu spolu s tím, jak se budou měnit plány rozvoje území.

Další články

Nové brněnské hlavní nádraží se začíná rýsovat. Nizozemští architekti projektují napojení hromadné dopravy, přilehlých čtvrtí i nábřeží Svratky

Nové brněnské hlavní nádraží se začíná rýsovat. Nizozemští architekti projektují napojení hromadné dopravy, přilehlých čtvrtí i nábřeží Svratky

20.9.2022

Projektování nového hlavního nádraží začalo. Vítězové mezinárodní architektonické soutěže, ateliéry Benthem Crouwel Architects a West 8, zahájili ve spolupráci s tuzemským ateliérem A8000 práci na architektonické studii kompletního řešení prostoru přednádraží a zanádraží, včetně zdejších plánovaných budov i dalších přilehlých prostor. Hotovo by mělo být do 12 měsíců. Cílem je získat podklady pro navazující kroky projektové dokumentace.

Nábřeží Svratky i Svitavy se promění, před velkou vodou ochrání Komárov i Trnitou

Nábřeží Svratky i Svitavy se promění, před velkou vodou ochrání Komárov i Trnitou

15.9.2022

Souběžná úprava nábřeží je potřebná pro ochranu té části Brna, kde se propojuje záplavové území obou řek, a to i vzhledem k blízké lokalitě soutoku. Výstavba je plánována na roky 2024 a 2025, kdy významnou část nákladů pokryjí dotace.

Vyhlášeno: Krajinářsko-architektonická soutěž na předprostor Domu umění a jižní část parku Koliště

Vyhlášeno: Krajinářsko-architektonická soutěž na předprostor Domu umění a jižní část parku Koliště

13.9.2022

Předmětem soutěže je celá jižní část parku Koliště včetně Domu umění a jeho předprostoru a také přilehlé chodníky se stromořadími. Dům umění i s jeho předprostorem byl koncipován jako dům v parku, a proto je s přilehlým parkem neodmyslitelně spojen.