Radost z většího množství zeleně a klidových zón, nebo obavy z nedostatku parkovacích míst. I takové byly reakce na návrh urbanistické studie Halasova náměstí, který veřejnosti představila Kancelář architekta města Brna koncem dubna. Výstupy tohoto setkání se využijí při dalším zpracování studie.
Poslední týdny se v KAM nesly ve znamení participace. Jako první se tým městského architekta vydal diskutovat na Lesnou kvůli Halasovu náměstí. To je v současné době v nevyhovujícím stavu. Kancelář při přípravě manuálu veřejných prostranství hledala typický příklad náměstí na sídlišti, aby mohla najít způsob, jakým se takový prostor může zkvalitnit. Výsledkem této práce je návrh, který představili odborníci z oddělení veřejného prostoru 24. dubna na participativním setkání ve Společenském centru Brno-sever.
Na úvod prezentoval starosta městské části Martin Maleček historii Halasova náměstí. Toto území nebylo dokončené podle původních plánů a nyní je potřeba ho už dostavět.
Poté se ujal slova architekt David Mikulášek, aby přiblížil celou koncepci proměny tohoto důležitého bodu Lesné. „Z místa dnešního parkoviště před obchodním domem by měl vzniknout centrální prostor pro veřejné aktivity jako jsou například sezónní trhy. Naopak prostor před poliklinikou by měl být spíše klidovou zónou v podobě městské zahrady, která vznikne na stávajících i nových terasách,“ zmínil Mikulášek, pod jehož vedením návrh vznikal.
Nejdůležitější částí celého setkání byla ale následná diskuze nad samotným návrhem. Jako pozitivní lidé hodnotili množství zeleně nebo třeba vznik klidových zón a míst pro setkávání. Dále lidé chválili bezbariérovost prostoru nebo stezku podél kolejiště.
Často rezonujícím tématem bylo řešení parkování. Studie počítá se zrušením parkoviště před supermarketem, zaniklá místa se nahradí vytvořením nového parkování v okolí. Třetina původních parkovacích míst na náměstí by ale měla zůstat. V současnosti je v řešeném území 320 míst. Studie KAM nově navrhuje navýšení o čtyřicet sedm míst. Zlepšení oproti současnému stavu může přinést i stavba víceúčelového parkovacího domu na místě tepelného výměníku, která by přinesla více než devadesát nových stání. „Velkou část parkujících tvoří rezidenti nebo návštěvníci sportovní haly Tesla. Pokud vytvoříme nová parkovací místa přímo před Teslou a v okolí, zajistíme jich dostatek. Pro obyvatele Lesné se tedy počet parkovacích míst rozhodně nezmenší,“ vyvrátil obavy spoluautor návrhu David Zajíček.
KAM zaznamenával i další podněty zhruba třech desítek zúčastněných. Lidé si například přáli, aby na Halasově náměstí byl umístěný vodní prvek, například kašna, nebo aby bylo v blízkosti veřejné WC. Jiní přišli s názorem, že by se parter výškového domu u polikliniky mohl využít k dalším účelům. Náměty se tematicky týkaly i dopravního řešení, například bezpečného přechodu přes koleje nebo vjezdu k Tesle pro školní autobusy a zájezdy. Podněty obyvatel KAM v současnosti vyhodnocuje.
Více informací o urbanistické studii si můžete přečíst zde.
Jasné a jednotné požadavky na označování odkládacích míst, jejich umístění i podobu potřebného mobiliáře – nejen to přináší nový Standard odkládacích míst pro jízdní kola a koloběžky, který vypracovala Kancelář architekta města Brna ve spolupráci s Odborem dopravy Magistrátu města Brna. Dokument, který dnes schválila Rada města Brna, má do budoucna zlepšit podmínky pro cyklistiku a zároveň přispět ke kultivaci veřejných prostranství. Standard se stane od 1. prosince 2024 podkladem závazným pro útvary Magistrátu města Brna a jeho příspěvkové organizace a doporučeným pro městské části a obchodní společnosti se 100% majetkovou účastí Brna.
Nábřeží Ponávky u brněnského Zamilovaného hájku využívají každý den tisíce lidí – při cestě do zaměstnání, k rekreaci, sportu, procházkám i zahrádkaření. Do bezprostředního okolí zasahují oblasti bydlení, dopravy a průmyslu, část je retenční nádrží zadržující vodu z přívalových dešťů. Lokalita však přes svá četná využití postrádá dlouhodobý plán rozvoje. Brno se proto spolu s městskými částmi Královým Polem a Řečkovicemi a Mokrou Horou dohodlo na uspořádání krajinářského soutěžního workshopu, který organizuje Kancelář architekta města Brna. Zájemci o účast teď mohou do 7. března 2025 podávat své návrhy koncepce rozvoje území.
V září loňského roku představilo vedení města společně se zástupci dotčených sportovních odvětví plány na výstavbu významných sportovišť v Brně. Kombinovaná hala pro atletiku a dráhovou cyklistiku vznikne v blízkosti lužáneckého plaveckého stadionu. Fotbalový stadion najde své místo na výstavišti, a to v místě současného velodromu.