Dříve malebná náves, dnes hlavně rušná dopravní zkratka. Centrum brněnských Tuřan by se mohlo proměnit. Kancelář architekta města Brna (KAM) zpracovala urbanistickou studii na nové řešení Tuřanského náměstí. Koncem července ji předala radním a bude sloužit jako podklad pro další plánování městské části. Architekti návrh průběžně diskutovali s místními obyvateli.
„Revitalizace náměstí je jeden z prvních kroků k obnově centra Tuřan. Navazuje na plánovanou stavbu obchvatu, který přinese výrazný úbytek především nákladní dopravy. Díky spolupráci s kanceláří městského architekta jsme získali návrh na komplexní řešení náměstí. Projektování první etapy bychom chtěli zahájit příští rok,“ řekl starosta Tuřan Radomír Vondra.
Dnešní podoba Tuřanského náměstí je výsledkem zanedbaného rozvoje území. Zároveň je centrum nadměrně zatíženo osobní a nákladní dopravou, která ruší charakter původní historické návsi. Společenský život se proto přesunul do klidnějších částí obce. Studie KAM rozděluje proměnu náměstí do šesti etap. Návrh počítá se změnami dopravního řešení, úpravou parku nebo dostavbou polyfunkčního domu, který dotvoří podobu prostranství.
Zklidnění dopravy a nové stezky pro pěší
Výraznou změnou je zrušení diagonální vozovky v prodloužení Hasičské ulice, která dnes funguje jako zkratka mezi ulicemi Revoluční a Sokolnickou. Prostor parku se tím opět spojí se zbytkem náměstí. „Diagonální komunikace náměstí přeřezává na dvě půlky a vytváří funkční bariéru. Navrhujeme ji proto zachovat pouze pro pěší. Tím rozšíříme plochu parku a propojíme ho s alejí před úřadem městské části,“ vysvětlil vedoucí oddělení veřejného prostoru KAM David Mikulášek.
Nový polyfunkční dům s parkovištěm
Studie navrhuje dostavbu severovýchodní části náměstí. Místo stávajícího asfaltového parkoviště by měl vyrůst dvoupatrový polyfunkční dům, který nabídne zázemí pro chybějící služby, například polikliniku, obchody nebo bydlení. Řešení počítá se stavbou podzemního parkoviště pro uživatele domu, zároveň zachovává parkovací místa po obvodu náměstí formou podélných stání. Těch bude celkem osmdesát tři. Vedle polyfunkčního domu vznikne trojúhelníkové náměstíčko, piazzetta, kde by mohlo vyrůst dětské hřiště a odpočinková zóna s lavičkami a vodními tryskami.
Otevření parku a více zeleně
Součástí studie je i plán na úpravu rozsáhlého parku v západní části náměstí. Přibýt by měly stezky pro pěší, lavičky, vodní prvky, pomník i altán pro kulturní akce. Nutné bude také vyčistit park od nežádoucích keřů a dožilých stromů. „Vycházíme z dendrologického průzkumu, podle kterého je zhruba patnáct stromů ve špatném stavu. Jde především o dožilé jehličnany. Ty chceme nahradit novou výsadbou listnatých stromů,“ doplnil Mikulášek. Architekti počítají také s další výsadbou zeleně. Například před prostorem radnice, kde chtějí rozšířit stávající alej o čtvrtou řadu stromů.
Projednání s veřejností
KAM návrh průběžně diskutovala s veřejností, poprvé před dvěma lety, naposledy letos v květnu v prostorách místní radnice. Architekti měli k dispozici také výsledky soutěže studentů, kterou městská část organizovala v roce 2016. „Na základě podnětů veřejnosti jsme do návrhu přidali například nové vodní prvky, stromy nebo odpočinkové zóny. Prověřovali jsme také možnosti chybějících služeb, které by mohly najít zázemí v polyfunkčním domě,“ doplnil Mikulášek.
Zlepšovat stav veřejných prostranství ve městě je jeden ze strategických úkolů městského architekta. „Tuřanské náměstí jsme si vybrali jako příklad náměstí se zástavbou venkovského charakteru. Letos na jaře jsme dokončili také studii na proměnu Halasova náměstí na sídlišti Lesná. V Brně je řada veřejných prostranství, která vypadají jako z osmdesátých let minulého století. Naše kancelář chce pomoci, aby se změnily k lepšímu,“ shrnul ředitel KAM Michal Sedláček.
Více o projektu naleznete zde.
Jasné a jednotné požadavky na označování odkládacích míst, jejich umístění i podobu potřebného mobiliáře – nejen to přináší nový Standard odkládacích míst pro jízdní kola a koloběžky, který vypracovala Kancelář architekta města Brna ve spolupráci s Odborem dopravy Magistrátu města Brna. Dokument, který dnes schválila Rada města Brna, má do budoucna zlepšit podmínky pro cyklistiku a zároveň přispět ke kultivaci veřejných prostranství. Standard se stane od 1. prosince 2024 podkladem závazným pro útvary Magistrátu města Brna a jeho příspěvkové organizace a doporučeným pro městské části a obchodní společnosti se 100% majetkovou účastí Brna.
Nábřeží Ponávky u brněnského Zamilovaného hájku využívají každý den tisíce lidí – při cestě do zaměstnání, k rekreaci, sportu, procházkám i zahrádkaření. Do bezprostředního okolí zasahují oblasti bydlení, dopravy a průmyslu, část je retenční nádrží zadržující vodu z přívalových dešťů. Lokalita však přes svá četná využití postrádá dlouhodobý plán rozvoje. Brno se proto spolu s městskými částmi Královým Polem a Řečkovicemi a Mokrou Horou dohodlo na uspořádání krajinářského soutěžního workshopu, který organizuje Kancelář architekta města Brna. Zájemci o účast teď mohou do 7. března 2025 podávat své návrhy koncepce rozvoje území.
V září loňského roku představilo vedení města společně se zástupci dotčených sportovních odvětví plány na výstavbu významných sportovišť v Brně. Kombinovaná hala pro atletiku a dráhovou cyklistiku vznikne v blízkosti lužáneckého plaveckého stadionu. Fotbalový stadion najde své místo na výstavišti, a to v místě současného velodromu.