Nové srdce Tuřan. Tým městského architekta navrhl proměnu náměstí

Publikováno: 9.8.2018

Dříve malebná náves, dnes hlavně rušná dopravní zkratka. Centrum brněnských Tuřan by se mohlo proměnit. Kancelář architekta města Brna (KAM) zpracovala urbanistickou studii na nové řešení Tuřanského náměstí. Koncem července ji předala radním a bude sloužit jako podklad pro další plánování městské části. Architekti návrh průběžně diskutovali s místními obyvateli.

Nové srdce Tuřan. Tým městského architekta navrhl proměnu náměstí

„Revitalizace náměstí je jeden z prvních kroků k obnově centra Tuřan. Navazuje na plánovanou stavbu obchvatu, který přinese výrazný úbytek především nákladní dopravy. Díky spolupráci s kanceláří městského architekta jsme získali návrh na komplexní řešení náměstí. Projektování první etapy bychom chtěli zahájit příští rok,“ řekl starosta Tuřan Radomír Vondra.

Celkový pohled

Dnešní podoba Tuřanského náměstí je výsledkem zanedbaného rozvoje území. Zároveň je centrum nadměrně zatíženo osobní a nákladní dopravou, která ruší charakter původní historické návsi. Společenský život se proto přesunul do klidnějších částí obce. Studie KAM rozděluje proměnu náměstí do šesti etap. Návrh počítá se změnami dopravního řešení, úpravou parku nebo dostavbou polyfunkčního domu, který dotvoří podobu prostranství.

Zklidnění dopravy a nové stezky pro pěší

Výraznou změnou je zrušení diagonální vozovky v prodloužení Hasičské ulice, která dnes funguje jako zkratka mezi ulicemi Revoluční a Sokolnickou. Prostor parku se tím opět spojí se zbytkem náměstí. „Diagonální komunikace náměstí přeřezává na dvě půlky a vytváří funkční bariéru. Navrhujeme ji proto zachovat pouze pro pěší. Tím rozšíříme plochu parku a propojíme ho s alejí před úřadem městské části,“ vysvětlil vedoucí oddělení veřejného prostoru KAM David Mikulášek.

Piazzetta s dětským hřištěm a vodními tryskami

Nový polyfunkční dům s parkovištěm

Studie navrhuje dostavbu severovýchodní části náměstí. Místo stávajícího asfaltového parkoviště by měl vyrůst dvoupatrový polyfunkční dům, který nabídne zázemí pro chybějící služby, například polikliniku, obchody nebo bydlení. Řešení počítá se stavbou podzemního parkoviště pro uživatele domu, zároveň zachovává parkovací místa po obvodu náměstí formou podélných stání. Těch bude celkem osmdesát tři. Vedle polyfunkčního domu vznikne trojúhelníkové náměstíčko, piazzetta, kde by mohlo vyrůst dětské hřiště a odpočinková zóna s lavičkami a vodními tryskami.

Alej před radnicí doplněná o čtvrtou řadu stromů

Otevření parku a více zeleně

Součástí studie je i plán na úpravu rozsáhlého parku v západní části náměstí. Přibýt by měly stezky pro pěší, lavičky, vodní prvky, pomník i altán pro kulturní akce. Nutné bude také vyčistit park od nežádoucích keřů a dožilých stromů. „Vycházíme z dendrologického průzkumu, podle kterého je zhruba patnáct stromů ve špatném stavu. Jde především o dožilé jehličnany. Ty chceme nahradit novou výsadbou listnatých stromů,“ doplnil Mikulášek. Architekti počítají také s další výsadbou zeleně. Například před prostorem radnice, kde chtějí rozšířit stávající alej o čtvrtou řadu stromů.

Úprava zastávky MHD před radnicí

Projednání s veřejností

KAM návrh průběžně diskutovala s veřejností, poprvé před dvěma lety, naposledy letos v květnu v prostorách místní radnice. Architekti měli k dispozici také výsledky soutěže studentů, kterou městská část organizovala v roce 2016. „Na základě podnětů veřejnosti jsme do návrhu přidali například nové vodní prvky, stromy nebo odpočinkové zóny. Prověřovali jsme také možnosti chybějících služeb, které by mohly najít zázemí v polyfunkčním domě,“ doplnil Mikulášek.

Zlepšovat stav veřejných prostranství ve městě je jeden ze strategických úkolů městského architekta. „Tuřanské náměstí jsme si vybrali jako příklad náměstí se zástavbou venkovského charakteru. Letos na jaře jsme dokončili také studii na proměnu Halasova náměstí na sídlišti Lesná. V Brně je řada veřejných prostranství, která vypadají jako z osmdesátých let minulého století. Naše kancelář chce pomoci, aby se změnily k lepšímu,“ shrnul ředitel KAM Michal Sedláček.

Více o projektu naleznete zde.

Participace s občany Tuřan

Další články

Nové brněnské hlavní nádraží se začíná rýsovat. Nizozemští architekti projektují napojení hromadné dopravy, přilehlých čtvrtí i nábřeží Svratky

Nové brněnské hlavní nádraží se začíná rýsovat. Nizozemští architekti projektují napojení hromadné dopravy, přilehlých čtvrtí i nábřeží Svratky

20.9.2022

Projektování nového hlavního nádraží začalo. Vítězové mezinárodní architektonické soutěže, ateliéry Benthem Crouwel Architects a West 8, zahájili ve spolupráci s tuzemským ateliérem A8000 práci na architektonické studii kompletního řešení prostoru přednádraží a zanádraží, včetně zdejších plánovaných budov i dalších přilehlých prostor. Hotovo by mělo být do 12 měsíců. Cílem je získat podklady pro navazující kroky projektové dokumentace.

Nábřeží Svratky i Svitavy se promění, před velkou vodou ochrání Komárov i Trnitou

Nábřeží Svratky i Svitavy se promění, před velkou vodou ochrání Komárov i Trnitou

15.9.2022

Souběžná úprava nábřeží je potřebná pro ochranu té části Brna, kde se propojuje záplavové území obou řek, a to i vzhledem k blízké lokalitě soutoku. Výstavba je plánována na roky 2024 a 2025, kdy významnou část nákladů pokryjí dotace.

Vyhlášeno: Krajinářsko-architektonická soutěž na předprostor Domu umění a jižní část parku Koliště

Vyhlášeno: Krajinářsko-architektonická soutěž na předprostor Domu umění a jižní část parku Koliště

13.9.2022

Předmětem soutěže je celá jižní část parku Koliště včetně Domu umění a jeho předprostoru a také přilehlé chodníky se stromořadími. Dům umění i s jeho předprostorem byl koncipován jako dům v parku, a proto je s přilehlým parkem neodmyslitelně spojen.