Brno získá nový most, jeho podoba vzejde z pera britského ateliéru William Matthews Associates. Odborná porota ho ze sedmi soutěžních návrhů vybrala na konci února a výsledky dnes na svém zasedání schválila Rada města Brna. Všechny návrhy soutěže organizované Kanceláří architekta města Brna budou vystaveny na přelomu dubna a května v budově ZET.office, která je součástí areálu Zbrojovky.
Nový most pomůže jako elegantní spojení obou břehů řeky Svitavy hned dvakrát. Umožní další rozvoj lokality a zároveň se stane impulzem k proměně nábřeží s připravovaným poříčním parkem, který překlene. Podle autorů z architektonické kanceláře William Matthews Associates místo nabídne přírodní alternativu urbanizované krajiny a umožní jinak městem svázané řece si trochu oddechnout.
Návrh se snaží maximálně respektovat kulturní a přírodní priority místa, zároveň má být i zodpovědně hospodárný a udržitelný. Most, přibližně 30 metrů široký a 85 metrů dlouhý, bude připraven na příchod stoleté povodně. Celý projekt je tak nutné sladit s výstavbou XXI. a XXII. etapy brněnské ochrany před velkou vodou, které mají vzniknout do roku 2025 a spolu s plánovaným mostem jde o nutné podmínky proměny Zbrojovky v novou městskou čtvrť.
Most umožní přes Svitavu projet ve dvou pruzích veřejné hromadné dopravě a další dva nabídne řidičům automobilů. Na obou stranách přibydou samostatné oddělené cyklostezky i prostor pro pohyb pěších. Náklady projektu jsou odhadovány na více než 220 milionů korun.
„V Brně se desítky let nepostavil nový most, je proto skvělé, že na jeho podobu byla vypsána architektonická soutěž. Oceňuji možnost výběru mezi sedmi velmi rozdílnými návrhy, kdy každý z týmů přistupoval k zadání úplně jinak,“ vyzdvihuje městský architekt Michal Sedláček. A jako člen odborné poroty doplňuje: „Při svém hodnocení jsme ocenili především štíhlou ocelovou konstrukci mostu a velkorysý povodňový park, rozšiřující nábřeží řeky do obou stran. Řešení je jednoduché, prostorově velkorysé, flexibilní, dostatečně prostupné pro různé druhy pohybu návštěvníků i velkým potenciálem plnit funkci biokoridoru.“
Historicky lokalitu ovládal průmysl, jedna strana řeky patřila výrobě v brněnské Zbrojovce, ta druhá Motorárně Zetoru. Potenciál proměny nábřeží je proto pro město i jeho obyvatele velký – místo zanedbaných brownfieldů přibydou nové byty, kanceláře, služby i nová zeleň. Díky dlouhodobé spolupráci soukromého a veřejného sektoru navíc investoři pokryjí také část nákladů na veřejnou infrastrukturu.
Proměnu celé lokality i stabilizaci trasy budoucího mostu umožnila také aktualizace stávajícího územního plánu. Nad řekou se propojí vznikající ulice Nová Dukelská ze směru od Tomkova náměstí a Nová Šámalova od Zábrdovické ulice. Cílem bylo zajistit také co nejmenší zásah do hodnotných budov areálu Briessovy sladovny.
Vítězný ateliér stojí za oceňovanými projekty, jako je pěší most Tintagel Castle v severním Cornwallu nebo Canada Square Pavilion v londýnské čtvrti Canary Wharf. Podílí se také na projektu britské vysokorychlostní železnice na nádraží Euston.
Urbanisticko-architektonicko-konstrukční jednofázová otevřená projektová soutěž o návrh
1. cena: William Matthews Associates Limited
Autor: William Matthews, Ing. arch. Petr Šuma, David Walker, Julia Karasinska, Edmund Metters, John Adamek
Spolupracovník: Buro Happold GmbH, Ing. Štěpánka Šmídová, Ing. Ondřej Zenkl
2. cena: P.P. Architects – PRIS
3. cena: re:architekti studio s.r.o., Bridge Structures s.r.o.
Jasné a jednotné požadavky na označování odkládacích míst, jejich umístění i podobu potřebného mobiliáře – nejen to přináší nový Standard odkládacích míst pro jízdní kola a koloběžky, který vypracovala Kancelář architekta města Brna ve spolupráci s Odborem dopravy Magistrátu města Brna. Dokument, který dnes schválila Rada města Brna, má do budoucna zlepšit podmínky pro cyklistiku a zároveň přispět ke kultivaci veřejných prostranství. Standard se stane od 1. prosince 2024 podkladem závazným pro útvary Magistrátu města Brna a jeho příspěvkové organizace a doporučeným pro městské části a obchodní společnosti se 100% majetkovou účastí Brna.
Nábřeží Ponávky u brněnského Zamilovaného hájku využívají každý den tisíce lidí – při cestě do zaměstnání, k rekreaci, sportu, procházkám i zahrádkaření. Do bezprostředního okolí zasahují oblasti bydlení, dopravy a průmyslu, část je retenční nádrží zadržující vodu z přívalových dešťů. Lokalita však přes svá četná využití postrádá dlouhodobý plán rozvoje. Brno se proto spolu s městskými částmi Královým Polem a Řečkovicemi a Mokrou Horou dohodlo na uspořádání krajinářského soutěžního workshopu, který organizuje Kancelář architekta města Brna. Zájemci o účast teď mohou do 7. března 2025 podávat své návrhy koncepce rozvoje území.
V září loňského roku představilo vedení města společně se zástupci dotčených sportovních odvětví plány na výstavbu významných sportovišť v Brně. Kombinovaná hala pro atletiku a dráhovou cyklistiku vznikne v blízkosti lužáneckého plaveckého stadionu. Fotbalový stadion najde své místo na výstavišti, a to v místě současného velodromu.