Brno získá nový most, jeho podoba vzejde z pera britského ateliéru William Matthews Associates. Odborná porota ho ze sedmi soutěžních návrhů vybrala na konci února a výsledky dnes na svém zasedání schválila Rada města Brna. Všechny návrhy soutěže organizované Kanceláří architekta města Brna budou vystaveny na přelomu dubna a května v budově ZET.office, která je součástí areálu Zbrojovky.
Nový most pomůže jako elegantní spojení obou břehů řeky Svitavy hned dvakrát. Umožní další rozvoj lokality a zároveň se stane impulzem k proměně nábřeží s připravovaným poříčním parkem, který překlene. Podle autorů z architektonické kanceláře William Matthews Associates místo nabídne přírodní alternativu urbanizované krajiny a umožní jinak městem svázané řece si trochu oddechnout.
Návrh se snaží maximálně respektovat kulturní a přírodní priority místa, zároveň má být i zodpovědně hospodárný a udržitelný. Most, přibližně 30 metrů široký a 85 metrů dlouhý, bude připraven na příchod stoleté povodně. Celý projekt je tak nutné sladit s výstavbou XXI. a XXII. etapy brněnské ochrany před velkou vodou, které mají vzniknout do roku 2025 a spolu s plánovaným mostem jde o nutné podmínky proměny Zbrojovky v novou městskou čtvrť.
Most umožní přes Svitavu projet ve dvou pruzích veřejné hromadné dopravě a další dva nabídne řidičům automobilů. Na obou stranách přibydou samostatné oddělené cyklostezky i prostor pro pohyb pěších. Náklady projektu jsou odhadovány na více než 220 milionů korun.
„V Brně se desítky let nepostavil nový most, je proto skvělé, že na jeho podobu byla vypsána architektonická soutěž. Oceňuji možnost výběru mezi sedmi velmi rozdílnými návrhy, kdy každý z týmů přistupoval k zadání úplně jinak,“ vyzdvihuje městský architekt Michal Sedláček. A jako člen odborné poroty doplňuje: „Při svém hodnocení jsme ocenili především štíhlou ocelovou konstrukci mostu a velkorysý povodňový park, rozšiřující nábřeží řeky do obou stran. Řešení je jednoduché, prostorově velkorysé, flexibilní, dostatečně prostupné pro různé druhy pohybu návštěvníků i velkým potenciálem plnit funkci biokoridoru.“
Historicky lokalitu ovládal průmysl, jedna strana řeky patřila výrobě v brněnské Zbrojovce, ta druhá Motorárně Zetoru. Potenciál proměny nábřeží je proto pro město i jeho obyvatele velký – místo zanedbaných brownfieldů přibydou nové byty, kanceláře, služby i nová zeleň. Díky dlouhodobé spolupráci soukromého a veřejného sektoru navíc investoři pokryjí také část nákladů na veřejnou infrastrukturu.
Proměnu celé lokality i stabilizaci trasy budoucího mostu umožnila také aktualizace stávajícího územního plánu. Nad řekou se propojí vznikající ulice Nová Dukelská ze směru od Tomkova náměstí a Nová Šámalova od Zábrdovické ulice. Cílem bylo zajistit také co nejmenší zásah do hodnotných budov areálu Briessovy sladovny.
Vítězný ateliér stojí za oceňovanými projekty, jako je pěší most Tintagel Castle v severním Cornwallu nebo Canada Square Pavilion v londýnské čtvrti Canary Wharf. Podílí se také na projektu britské vysokorychlostní železnice na nádraží Euston.
Urbanisticko-architektonicko-konstrukční jednofázová otevřená projektová soutěž o návrh
1. cena: William Matthews Associates Limited
Autor: William Matthews, Ing. arch. Petr Šuma, David Walker, Julia Karasinska, Edmund Metters, John Adamek
Spolupracovník: Buro Happold GmbH, Ing. Štěpánka Šmídová, Ing. Ondřej Zenkl
2. cena: P.P. Architects – PRIS
3. cena: re:architekti studio s.r.o., Bridge Structures s.r.o.
Analytická část Městského standardu uličních stromořadí je hotová a v současnosti probíhají práce na návrhu úprav. Předchozí rok byl přitom ve znamení koncepčních příprav zadání a referenčního průzkumu několika vybraných stromořadí. Dokument se po svém dokončení zaměří na stromy v uličním prostoru a bude sloužit jako nástroj pro plánování, výsadbu a péči o ně.
Město Brno se na základě rozhodnutí svých radních ohrazuje proti návrhu novely stavebního zákona, která by významně omezila pravomoci v oblasti městských stavebních předpisů. Návrh, který byl do zákona připojen jako tzv. přílepek v souvislosti se změnou energetického zákona, se nyní vrací k projednání do Poslanecké sněmovny. Je potřeba, aby byla zachována kompetence velkých měst vysazovat stromy v ulicích a regulovat výstavbu na svém území.
Brno se dočká nové haly pro cyklisty a atlety! Architektonickou soutěž vyhrál ateliér OVA, který navrhl moderní dřevěný pavilon propojující město s parkem. Udržitelná stavba se stane skvělým zázemím pro sport – kombinace velodromu a atletické arény navíc přináší nejen úsporu nákladů, ale také efektivní přístup k výstavbě sportovišť, která jsou praktická i vizuálně atraktivní.