Čím se může inspirovat Brno při plánování podzemní dráhy? Má navazovat na síť železnic, tramvají, nebo půjde o metro? Kolik bude potřeba zastávek? A je na to Brno dost velké? Nejen na tyto otázky hledal odpovědi online seminář pořádaný Kanceláří architekta města Brna ve čtvrtek 25. března. K pětici přednášejících se přes aplikaci Teams připojila téměř stovka posluchačů. Spolupořadatelem akce byl Ústav železničních konstrukcí a staveb Fakulty stavební Vysokého učení technického v Brně.
Projekt severojižního kolejového diametru, často zkracován jako SJKD, je v Brně v různých variantách připravován dlouhé desítky let a už brzy by mohl získat konkrétní podobu. S rozhodnutím, kterou možnost zvolit a kudy přesně trať povede, pomůže především připravovaná studie proveditelnosti. Hotová by měla být v roce 2022. Odborným garantem projektu je Kancelář architekta města Brna.
Do problematiky brněnského diametru uvedl hosty vedoucí dopravního oddělení KAM Martin Všetečka. Náhled do technologické koncepce podzemních drah přinesl specialista ze společnosti Siemens Mobility Jiří Pohl. Lukáš Tittl a Jakub Zajíček z pražského Institutu plánování a rozvoje představili koncepci podzemní železnice a nové linky metra D. Herbert Seelmann z brněnského VUT sdílel zkušenosti o podzemních drahách v sousední Vídni. Po přednáškách následovala panelová diskuze všech zúčastněných.
Záznam všech přednášek si můžete prohlédnout na kambrno.cz/sjkd.
Přednášející se shodli na tom, že podzemní dráha v Brně má smysl. Síť metra mají i města s výrazně nižším počtem obyvatel, než má Brno (381 tis. obyvatel), například švýcarský Lausanne (136 tis. obyvatel) nebo italská Brescia (190 tis.). Podobně mají různé typy podzemní dráhy i rozlohou srovnatelné metropole jako jsou Helsinki, Poznaň nebo Frankfurt nad Mohanem. Přednášející také zdůraznili, že každé město má své specifické potřeby a neexistuje jedno univerzální řešení, vždy je potřeba hledat řešení na míru. Různé systémy se navíc mohou v rámci jednoho města vzájemně doplňovat, příkladem toho je Praha nebo Vídeň.
A jaké byly závěry z diskuze?
Nebojíte se výzev? Do našeho profesně rozmanitého týmu hledáme vedoucí dvou oddělení.
Výstavu Umění měnit Brno, která shrnuje více než šest let činnosti naší kanceláře, doprovází třídílná série komentovaných prohlídek. Vždy na specifické téma s jiným průvodcem. První prohlídkou zaměřenou na POHYB ve městě nás provede vedoucí oddělení Doprava Martin Všetečka. Ve čtvrtek 26. ledna v 18 hodin.
Park Koliště jako zelený pokoj centra Brna a s ním propojený Dům umění navazující svým proměněným předprostorem také na Malinovského náměstí. To jsou základní prvky vítězného návrhu od ateliéru M2AU, který na konci minulého roku vybrala odborná porota krajinářsko-architektonické soutěže pořádané Kanceláří architekta města Brna (KAM). Výsledky dnes na své schůzi posvětila Rada města Brna. Budoucí podobu místa i všechny další návrhy si veřejnost bude moci prohlédnout na výstavě v Domě pánů z Kunštátu.