Ve finále soutěže na nové hlavní nádraží jsou čtyři týmy. Vyrobí i fyzické modely, které doplní model nové čtvrti Trnitá

„Na nové nádraží v Brně se v minulosti pořádala celá řada soutěží. Pevně věříme, že tato soutěž bude poslední a povede ke stavbě nádraží. Do soutěže se zapojily přední světové a české architektonické kanceláře s velkými zkušenostmi, takže konkurence byla opravdu velká. Přesto se porota úspěšně shodla na čtyřech návrzích, které postoupily do druhé fáze soutěže,“ popsal městský architekt Michal Sedláček. Nejde přitom jen o návrh vlastního nádraží, ale také o řešení okolních veřejných prostranství a zasazení celé stavby do vznikající nové čtvrti Trnitá.

Do prvního kola mezinárodní soutěže na nové hlavní nádraží se zapojilo celkem dvanáct týmů. Tři byli vyzvány přímo, dalších devět vybrala odborná porota ze 46 zaslaných přihlášek a portfolií architektů. Byly mezi nimi například autoři nádraží ve Vídni, Berlíně, Rotterdamu, Haagu, Boloni, Londýně nebo Birminghamu, ale také tvůrci slavného parku High Line a centra umění The Shed v New Yorku (podívejte se na další stavby přihlášených týmů).

Odborná porota se sešla začátkem března v prostorách areálu brněnské Vlněny s výhledem na oblast budoucího nádraží. Větší část porotců byla přímo na místě, část připojená online z důvodu opatření proti šíření nemoci covid-19. Nechyběli tak ani zahraniční členové, z Londýna, architekta Eva Jiřičná a architekt Igor Marko, nebo urbanista Peter Gero z Hamburku. Porotci posuzovali návrhy dvanácti týmů, celkem dvaasedmdesát panelů. Hodnocení bylo anonymní, až do konce soutěže budou návrhy označeny pouze čísly.

Model pro mezinárodní soutěž

Ve spolupráci s 3D studiem FAVU VUT v Brně současně připravujeme zmenšeninu budoucí podoby nové čtvrti Trnitá v měřítku 1:500. Model obsáhne na dvanácti čtverečních metrech část území Brna dva kilometry dlouhou a jeden a půl kilometru širokou. V příštích měsících ho využije odborná porota, přímo do modelu totiž budou soutěžní týmy vkládat navržené budovy nového hlavního nádraží s navazujícím veřejným prostranstvím, které tak bude možné hodnotit z nadhledu a v kontextu celého místa.

Výroba takto velkého modelu vyžaduje podle vedoucího 3D studia FAVU Tomáše Medka především důkladné plánování a přípravu. „Kombinujeme dvě technologie. CNC obrábění pro výrobu terénu a 3D tisk pro zástavbu. Jednou materiál ubíráte, druhou se na sebe v tenkých vrstvičkách přidáváte. V digitálním sochařství je pro nás běžné, že vytváříme velké objekty, které se skládají z více dílů a musí se k sobě sesadit. V tomto případě je však mimořádná přesnost, se kterou pracujeme. Přestože má celý model několik metrů, nemůžeme si mezi jednotlivými díly dovolit nepřesnosti ani v řádu milimetrů.“

Zásadní je také použitý materiál a jeho kvalita. Pro model je používán průmyslový materiál odolný proti UV záření a tisk probíhá na profesionální 3D tiskárně. Stejně tak jsou pro frézování používány desky pryskyřice, které se říká umělé dřevo. Pro výrobu modelů jde o jeden z nejkvalitnějších materiálů vůbec.

Model bude hotový začátkem června, veřejnost si ho bude moci prohlédnout na výstavě soutěžních návrhů připravované na podzim tohoto roku. Model bude sloužit také při dalších jednáních o záměrech v nové čtvrti Trnitá. Počítáme s tím, že bude možné měnit budovy spolu s tím, jak se bude území rozvíjet.

O mezinárodní soutěži

Mezinárodní urbanisticko-dopravně-architektonická soutěž o návrh nového hlavního nádraží v Brně byla vyhlášena 31. srpna 2020. Společnými zadavateli jsou město Brno a Správa železnic. Jedná se o dvoufázovou užší soutěž o návrh. Úkolem soutěžících bylo navrhnout nádražní budovu včetně zastřešení a podoby nástupišť, rozmístění vnitřních prostor a umístění hlavní výpravní haly, ale i kompletní řešení přiléhajících veřejných prostranství včetně budov pro administrativu, bydlení a veřejnou vybavenost. Součástí je i řešení autobusového nádraží, terminálu městské hromadné dopravy nebo propojení pro pěší.

V první fázi dvanáct soutěžících rozpracovalo návrhy, čtyři z nich byly vybrány do druhé fáze soutěže. Ve druhé fázi čtyři účastníci dopracují návrhy do větší podrobnosti, porota vybere vítěze a určí pořadí na druhém, třetím a čtvrtém místě. Hodnocení návrhů ve druhé fázi je naplánováno na červenec 2021. Vítěz se bude podílet na zpracování následné projektové dokumentace nového hlavního nádraží. O tom, že nové nádraží bude stát u řeky na místě dnešního dolního nádraží rozhodli zastupitelé města i kraje v roce 2018.

Za poskytnutí prostor pro zasedání odborné poroty v areálu Vlněna Office Centre děkujeme společnosti CTP.

Poslední příspěvky

PF 2025

Přejeme Vám krásné Vánoce a úspěšný nový rok 2025.

16.12.2024

Nový územní plán schválen: Po 22 letech příprav získává Brno klíčový rozvojový dokument

Brněnští zastupitelé dnes svou většinou schválili nový Územní plán města Brna. Po více než dvou…

10.12.2024

Územní studie Technologický park byla schválena

Pátá územní studie vypracovaná Kanceláří města Brna byla schválena, zaměřená je na lokalitu Technologický park.…

4.12.2024

Nový Územní plán města Brna prošel radou, teď ho čeká rozhodnutí zastupitelstva

Klíčový strategický dokument určující směřování rozvoje města – nový Územní plán města Brna (NÚP) –…

27.11.2024

Setkání s veřejností: Náměstí Nový Lískovec

Prostor před obchodním centrem na ulici Petra Křivky by se konečně mohl stát skutečným srdcem…

27.11.2024

Procházka: Krovy plné světla a příběhů

Procházkou nás provedl architekt Jan Machát z VISUALOVE, který je spoluautor multimediální expozice, interaktivních instalací…

26.11.2024