Soutěž na nové hlavní nádraží v Brně přilákala světová esa, podívejte se na jejich stavby

Publikováno: 16.11.2020

Padesát. Tolik žádostí o účast z celkem patnácti zemí světa přišlo do mezinárodní soutěže na nové brněnské hlavní nádraží. Do prvního kola soutěže postoupilo celkem dvanáct týmů architektů. Tři byli vyzváni přímo, dalších devět vybrala odborná porota. Teď začnou pracovat na návrhu nádražní budovy a přilehlých veřejných prostranství. Jsou mezi nimi ateliéry z Česka, Rakouska, Německa, Nizozemska, Francie, Dánska, USA i Velké Británie. V pondělí 16. listopadu 2020 účastníky soutěže potvrdila Rada města Brna a Správa železnic. Soutěž organizuje Kancelář architekta města Brna.

Soutěž na nové hlavní nádraží v Brně přilákala světová esa, podívejte se na jejich stavby

Mezinárodní porota hodnotila dohromady 46 portfolií, při přezkoumávání se totiž zjistilo, že jedna žádost byla duplicitní. Účast potvrdily i tři dopředu vyzvané ateliéry. Mezinárodní urbanisticko-dopravně-architektonická soutěž o návrh nového hlavního nádraží v Brně byla vyhlášena 31. srpna 2020. Společnými zadavateli jsou město Brno a Správa železnic. Jedná se o dvoufázovou užší soutěž. Tento formát umožňuje zadavateli na základě portfolií a referenčních projektů zúžit počet účastníků na ty, kteří jsou pro soutěž nejvhodnější, za zpracování návrhu pak získají skicovné.

V první fázi dvanáct soutěžících rozpracuje návrhy, čtyři z nich budou vybrány do druhé fáze soutěže. Ve druhé fázi čtyři účastníci dopracují návrhy do větší podrobnosti, porota vybere vítěze a určí pořadí na druhém, třetím a čtvrtém místě. Hodnocení návrhů v první fázi bude začátkem března, ve druhé fázi v červnu 2021. Vítěz se bude podílet na zpracování následné projektové dokumentace.

Úkolem soutěžících bude navrhnout nádražní budovu včetně zastřešení a podoby nástupišť, rozmístění vnitřních prostor a umístění hlavní výpravní haly, ale i kompletní řešení přiléhajících veřejných prostranství včetně budov pro administrativu, bydlení a veřejnou vybavenost. Dále je nutné vyřešit také podobu a polohu autobusového nádraží, terminál městské hromadné dopravy, parkování, úschovnu kol nebo propojení pro pěší.  O tom, že nové nádraží bude stát u řeky na místě dnešního dolního nádraží rozhodli zastupitelé města i kraje v roce 2018.

Předem vybraní zadavatelem

Albert Wimmer (Vídeň)

Vídeň hlavní nádraží, Rakousko

ARGE Wimmer / Hotz / Hoffmann

Jižní rozšíření Terminálu 3, Mezinárodní letiště ve Vídni, Rakousko

Albert Wimmer ZT GmbH / ATP architekten ingenieure, Wien

Benthem Crouwel Architects (Amsterdam)

Rotterdam hlavní nádraží, Nizozemsko

Benthem Crouwel Architects, Team V, West 8

Haag hlavní nádraží, Nizozemsko

Benthem Crouwel Architects

gmp International (Hamburk)

Stanice metra a vlaku Elbbrücken, Hamburk

Volkwin Marg and Jürgen Hillmer with Stephanie Joebsch

East Railway Station, Nan-čchang, Čína

Meinhard von Gerkan and Nikolaus Goetze with Jan Blasko

Vybraní soutěžní porotou

Sdružení Pelčák a partner architekti – Müller Reimann Architekten (Brno – Berlín)

Územní studie Holešovice-Bubny-Zátory, Praha, Česko

prof. Dipl.-Ing. Thomas Müller, prof. Ing. arch. Petr Pelčák, prof. Dipl.-Ing. Ivan Reimann, Ing. Petr Soldán

Federální ministerstvo vnitra, Berlín, Německo

prof. Dipl.-Ing. Thomas Müller, prof. Dipl.-Ing. Ivan Reimann

ingenhoven architects, Architektonická kancelář Burian-Křivinka, architekti Koleček-Jura (Düsseldorf – Brno)

Stuttgart hlavní nádraží, Německo

ingenhoven architects, Werner Sobek, DB Projekt Stuttgart Ulm GmbH, Frei Otto, Leonberg

Návrh komplexu hlavního nádraží v Boloni, Itálie

ingenhoven architects

Grimshaw Architects, AFRY CZ (Londýn – Praha)

Nádraží Curzon Street, Birmingham, Spojené království

Grimshaw Architects LLP – Neven Sidor, Partner

Vlakové nádraží „London Bridge”, Londýn, Spojené království

Grimshaw Architects LLP – Neven Sidor, Partner

Snøhetta Architecture Landscape Architecture, Civitas, Thorton Tomasetti, 4ct (New York – Denver – Praha)

Penn Station & Plaza, New York, Spojené státy americké

Snøhetta, Craig Dykers

National September 11, Memorial Museum Pavilion, New York, Spojené státy americké

Snøhetta, Craig Dykers

Diller Scofidio, Renfro (New York)

The High Line, New York, Spojené státy americké

Diller Scofidio + Renfro, LLC

Centrum umění The Shed, New York, Spojené státy americké

Diller Scofidio + Renfro, LLC

OMA (Rotterdam)

Tripla – „tři bloky“ v nové čtvrti Pasila, Helsinki, Finsko

OMA / Ellen van Loon

Anaheim transportation center, Spojené státy americké

Buro Happold / Justin Phillips

BIG – Bjarke Ingels Group, A8000 (Kodaň – České Budějovice)

Dopravní centrum Västerås, Švédsko

Big – Bjarke Ingels Group

Elektrárna CopenHill, Kodaň, Dánsko

Big – Bjarke Ingels Group

Marc Mimram Architecture & Associés (Paříž)

Nádraží vysokorychlostních vlaků, Montpellier, Francie

MARC MIMRAM ARCHITECTURE & ASSOCIES

Ústředí společnosti Vinci s přístupem do stanice příměstských vlaků Eole, Nanterre, Francie

MARC MIMRAM ARCHITECTURE & ASSOCIES – MARC MIMRAM

MVSA Architects, JIKA-CZ, KCAP Architects &Planners (Amsterdam – Hradec Králové – Rotterdam)

Rotterdam hlavní nádraží, Nizozemsko

Team CS: a cooperation between Benthem Crouwel Architects, MVSA Meyer en van Schooten Architecten and West 8

Chirurgické centrum Fakultní Nemocnice Hradec Králové, Česko

JIKA-CZ s.r.o. + M2AU s.r.o.

Další články

Měníme nábřeží Svratky: Více místa pro řeku, více místa pro lidi

Měníme nábřeží Svratky: Více místa pro řeku, více místa pro lidi

25.2.2021

V letošním roce začne dlouho očekávané oživení řeky Svratky v úseku od Riviéry k železničnímu viaduktu na Uhelné ulici. Řeka dostane více prostoru a obyvatelé Brna zase místo u vody, kam mohou vyrazit na procházky, za sportem i odpočinkem. Bude se jednat o klidné bezbariérové prostředí vhodné pro vozíčkáře, seniory či maminky s dětmi. Vznikne zde živá zóna, kde se budou lidé potkávat a aktivně trávit svůj čas.

Kulatý stůl: Městská památková zóna III.

Kulatý stůl: Městská památková zóna III.

19.2.2021

Jak se Brno staví k vyhlášení památkové zóny na svém území? Jaký by měla mít rozsah a regulace? A jak celou věc ovlivňují pozdní zápisy do seznamů kulturních památek?

Model pro mezinárodní soutěž. Vzniká zmenšenina budoucí podoby nové čtvrti Trnitá

Model pro mezinárodní soutěž. Vzniká zmenšenina budoucí podoby nové čtvrti Trnitá

17.2.2021

Stovky budov, přes dva tisíce stromů, vlakové a tramvajové tratě i s vozy a řeka Svratka jako výrazný krajinný prvek oblasti. A to vše v měřítku 1:500. Právě připravovaný model nové čtvrti Trnitá obsáhne na dvanácti čtverečních metrech část území Brna dva kilometry dlouhou a jeden a půl kilometru širokou. Využije ho hlavně odborná porota mezinárodní soutěže na podobu nového hlavního nádraží. Přímo do modelu totiž budou soutěžní týmy vkládat navržené budovy s navazujícím veřejným prostranstvím, které tak bude možné hodnotit z nadhledu a v kontextu celého místa.