Padesát. Tolik žádostí o účast z celkem patnácti zemí světa přišlo do mezinárodní soutěže na nové brněnské hlavní nádraží. Do prvního kola soutěže postoupilo celkem dvanáct týmů architektů. Tři byli vyzváni přímo, dalších devět vybrala odborná porota. Teď začnou pracovat na návrhu nádražní budovy a přilehlých veřejných prostranství. Jsou mezi nimi ateliéry z Česka, Rakouska, Německa, Nizozemska, Francie, Dánska, USA i Velké Británie. V pondělí 16. listopadu 2020 účastníky soutěže potvrdila Rada města Brna a Správa železnic. Soutěž organizuje Kancelář architekta města Brna.
Mezinárodní porota hodnotila dohromady 46 portfolií, při přezkoumávání se totiž zjistilo, že jedna žádost byla duplicitní. Účast potvrdily i tři dopředu vyzvané ateliéry. Mezinárodní urbanisticko-dopravně-architektonická soutěž o návrh nového hlavního nádraží v Brně byla vyhlášena 31. srpna 2020. Společnými zadavateli jsou město Brno a Správa železnic. Jedná se o dvoufázovou užší soutěž. Tento formát umožňuje zadavateli na základě portfolií a referenčních projektů zúžit počet účastníků na ty, kteří jsou pro soutěž nejvhodnější, za zpracování návrhu pak získají skicovné.
V první fázi dvanáct soutěžících rozpracuje návrhy, čtyři z nich budou vybrány do druhé fáze soutěže. Ve druhé fázi čtyři účastníci dopracují návrhy do větší podrobnosti, porota vybere vítěze a určí pořadí na druhém, třetím a čtvrtém místě. Hodnocení návrhů v první fázi bude začátkem března, ve druhé fázi v červnu 2021. Vítěz se bude podílet na zpracování následné projektové dokumentace.
Úkolem soutěžících bude navrhnout nádražní budovu včetně zastřešení a podoby nástupišť, rozmístění vnitřních prostor a umístění hlavní výpravní haly, ale i kompletní řešení přiléhajících veřejných prostranství včetně budov pro administrativu, bydlení a veřejnou vybavenost. Dále je nutné vyřešit také podobu a polohu autobusového nádraží, terminál městské hromadné dopravy, parkování, úschovnu kol nebo propojení pro pěší. O tom, že nové nádraží bude stát u řeky na místě dnešního dolního nádraží rozhodli zastupitelé města i kraje v roce 2018.
Vídeň hlavní nádraží, Rakousko

ARGE Wimmer / Hotz / Hoffmann
Jižní rozšíření Terminálu 3, Mezinárodní letiště ve Vídni, Rakousko

Albert Wimmer ZT GmbH / ATP architekten ingenieure, Wien
Rotterdam hlavní nádraží, Nizozemsko

Benthem Crouwel Architects, Team V, West 8
Haag hlavní nádraží, Nizozemsko

Benthem Crouwel Architects
Stanice metra a vlaku Elbbrücken, Hamburk

Volkwin Marg and Jürgen Hillmer with Stephanie Joebsch
East Railway Station, Nan-čchang, Čína

Meinhard von Gerkan and Nikolaus Goetze with Jan Blasko
Územní studie Holešovice-Bubny-Zátory, Praha, Česko

prof. Dipl.-Ing. Thomas Müller, prof. Ing. arch. Petr Pelčák, prof. Dipl.-Ing. Ivan Reimann, Ing. Petr Soldán
Federální ministerstvo vnitra, Berlín, Německo

prof. Dipl.-Ing. Thomas Müller, prof. Dipl.-Ing. Ivan Reimann
Stuttgart hlavní nádraží, Německo

ingenhoven architects, Werner Sobek, DB Projekt Stuttgart Ulm GmbH, Frei Otto, Leonberg
Návrh komplexu hlavního nádraží v Boloni, Itálie

ingenhoven architects
Nádraží Curzon Street, Birmingham, Spojené království

Grimshaw Architects LLP – Neven Sidor, Partner
Vlakové nádraží „London Bridge”, Londýn, Spojené království

Grimshaw Architects LLP – Neven Sidor, Partner
Penn Station & Plaza, New York, Spojené státy americké

Snøhetta, Craig Dykers
National September 11, Memorial Museum Pavilion, New York, Spojené státy americké

Snøhetta, Craig Dykers
The High Line, New York, Spojené státy americké

Diller Scofidio + Renfro, LLC
Centrum umění The Shed, New York, Spojené státy americké

Diller Scofidio + Renfro, LLC
Tripla – „tři bloky“ v nové čtvrti Pasila, Helsinki, Finsko

OMA / Ellen van Loon
Anaheim transportation center, Spojené státy americké

Buro Happold / Justin Phillips
Dopravní centrum Västerås, Švédsko

Big – Bjarke Ingels Group
Elektrárna CopenHill, Kodaň, Dánsko

Big – Bjarke Ingels Group
Nádraží vysokorychlostních vlaků, Montpellier, Francie

MARC MIMRAM ARCHITECTURE & ASSOCIES
Ústředí společnosti Vinci s přístupem do stanice příměstských vlaků Eole, Nanterre, Francie

MARC MIMRAM ARCHITECTURE & ASSOCIES – MARC MIMRAM
Rotterdam hlavní nádraží, Nizozemsko

Team CS: a cooperation between Benthem Crouwel Architects, MVSA Meyer en van Schooten Architecten and West 8
Chirurgické centrum Fakultní Nemocnice Hradec Králové, Česko

JIKA-CZ s.r.o. + M2AU s.r.o.
Ponava jako nová čtvrť propojující historii místa se zelení, sportem i moderním městským životem? Nabídka ateliéru bauchplan ).(, který ve svém návrhu představil flexibilní plán proměňující dnes zanedbaný kout poblíž centra Brna ve vizi pestrých veřejných prostranství, dostupného bydlení nebo parku spojujícího Lužánky s Planýrkou. Jako nejlepší ho i proto vybrala odborná komise soutěžního dialogu zadávaného a pořádaného Kanceláří architekta města Brna. Tento, i dva konkurenční finální návrhy řešení od ateliérů M2AU a Refuel, si budete moci prohlédnout na výstavě v Galerii architektury Brno. Doprovodí je vítězný model i koncepty soutěžních týmů z předchozích kol workshopu, které představí cestu, jakou se soutěžní dialog ubíral od svého počátku v roce 2024.
S vizí nové atraktivní a zároveň udržitelné městské čtvrti s pestrými a bezpečnými veřejnými prostranstvími, zeleným propojením Lužánek s Planýrkou a příležitostmi pro veřejný sport i rekreaci zvítězil architektonický ateliér bauchplan ).(. Včera byli o rozhodnutí odborné komise soutěžního dialogu zadávaného a pořádaného Kanceláří architekta města Brna informováni brněnští radní. Všechny soutěžní práce budou představeny na výstavě, která se bude konat letos v listopadu.
Až bude hotový tunel pod Vinohrady a provoz z Gajdošovy a Svatoplukovy se přesune na nový úsek velkého městského okruhu, Stará osada bude stát na prahu nové éry. Jaké funkce bude mít? O svoje názory a potřeby se teď lidé můžou podělit v městské anketě na webu damenavas.cz. Anketa bude přístupná do 23. listopadu a pro její vyplnění není nutné mít trvalý pobyt v Brně.