Projekt Nová čtvrť Trnitá je strategickým projektem města Brna, ve středu 30. října jeho zařazení do seznamu nejdůležitějších plánů města schválili brněnští radní. Ředitele Kanceláře architekta města Brna Michala Sedláčka zároveň jmenovali vedoucím projektového týmu, který bude katalyzátorem dalšího rozvoje území, především v oblasti dopravní a technické infrastruktury.
Trnitá je v Česku zcela výjimečný projekt, který zatím nemá obdoby – a to jak rozlohou území, tak i vytvořením projektového týmu. „Inspirovali jsme se podobnými projekty v zahraničí, například výstavbou úspěšné HafenCity v Hamburku nebo čtvrti Sonnwendviertel okolo nového hlavního nádraží ve Vídni. S odborníky, kteří se na koordinaci projektů podíleli, jsme v loňském roce uspořádali také workshop pro brněnskou odbornou veřejnost,“ řekl ředitel KAM Michal Sedláček.
Výstavba nové čtvrti Trnitá je největším projektem novodobé brněnské historie. Jedná se o proměnu území o velikosti zhruba 140 hektarů, které z jihu těsně přiléhá k centru města. Vyrůst by tady měla nová čtvrť s byty až pro 15 tisíc lidí, kancelářemi, službami, novým nádražím, parky a širokými možnostmi trávení volného času.
KAM připravuje aktualizaci územní studie nové čtvrti, kterou odevzdá do konce roku 2019. Ta bude podkladem pro další rozvoj území. Dalším logickým krokem je proto vytvoření projektového týmu, který bude tento rozvoj za město koordinovat.
Vedoucím projektového týmu byl Radou města Brna jmenován ředitel KAM Michal Sedláček. Jeho úkolem je teď tým sestavit a stanovit principy spolupráce. Tým by měl sestávat ze zástupců KAM, města a městských firem a dalších odborníků, kteří mají s územím zkušenosti.
„Naším hlavním cílem je teď celý projekt výstavby nové čtvrti Trnitá rozjet. Projektový tým má za město nastartovat a koordinovat další postup. Prioritou je vybudovat v území dopravní a technickou infrastrukturu, ale také koordinovat jednotlivé záměry a stavby v území, mimo jiné výstavbu nového hlavního nádraží,“ shrnul Michal Sedláček. Úkolem týmu bude také koordinace architektonických a urbanistických soutěží. Nedílnou součástí bude také komunikace projektu s veřejností.
KAM v minulost vedla také zpracovatelský tým urbanistické studie Dostavba prostoru Opuštěná-Trnitá v Jižním centru. V současné době připravuje ve spolupráci se Správou železniční dopravní cesty dopravně-architektonickou soutěž na podobu nového nádraží.
Území, dříve nazývané jako Jižní čtvrť či Jižní centrum, by se zároveň měl vrátit jeho historický název. Jméno Trnitá, které převzala ulice i katastrální území, totiž od 14. století označovalo zdejší předhradební osadu připojenou v roce 1850 k Brnu.
„Chtěli jsme přijít s novým názvem, který udělá tlustou čáru za minulostí a bude odrážet nový přístup k území. V rámci KAM jsme proto mezi kolegy vyhlásili interní anketu, když se objevil návrh sáhnout po historicky osvědčeném pojmenování Trnitá, bylo jasno,“ doplňuje tisková mluvčí KAM Jana Běhalová. S návratem Trnité souhlasí i znalkyně brněnského názvosloví Milena Flodrová: „Výhodou tohoto názvu je, že je historický, obyvatelé Brna vědí, kde by se měla čtvrť nacházet a usnadnila by se tím základní orientace.“
Další podrobnosti nejen o hlavních záměrech v území i jeho historii se dozvíte na webové stránce Nová čtvrť Trnitá.
Jasné a jednotné požadavky na označování odkládacích míst, jejich umístění i podobu potřebného mobiliáře – nejen to přináší nový Standard odkládacích míst pro jízdní kola a koloběžky, který vypracovala Kancelář architekta města Brna ve spolupráci s Odborem dopravy Magistrátu města Brna. Dokument, který dnes schválila Rada města Brna, má do budoucna zlepšit podmínky pro cyklistiku a zároveň přispět ke kultivaci veřejných prostranství. Standard se stane od 1. prosince 2024 podkladem závazným pro útvary Magistrátu města Brna a jeho příspěvkové organizace a doporučeným pro městské části a obchodní společnosti se 100% majetkovou účastí Brna.
Nábřeží Ponávky u brněnského Zamilovaného hájku využívají každý den tisíce lidí – při cestě do zaměstnání, k rekreaci, sportu, procházkám i zahrádkaření. Do bezprostředního okolí zasahují oblasti bydlení, dopravy a průmyslu, část je retenční nádrží zadržující vodu z přívalových dešťů. Lokalita však přes svá četná využití postrádá dlouhodobý plán rozvoje. Brno se proto spolu s městskými částmi Královým Polem a Řečkovicemi a Mokrou Horou dohodlo na uspořádání krajinářského soutěžního workshopu, který organizuje Kancelář architekta města Brna. Zájemci o účast teď mohou do 7. března 2025 podávat své návrhy koncepce rozvoje území.
V září loňského roku představilo vedení města společně se zástupci dotčených sportovních odvětví plány na výstavbu významných sportovišť v Brně. Kombinovaná hala pro atletiku a dráhovou cyklistiku vznikne v blízkosti lužáneckého plaveckého stadionu. Fotbalový stadion najde své místo na výstavišti, a to v místě současného velodromu.