Zaměřeno na protipovodňová opatření: KAM přebírá ochranu Brna před velkou vodou

Publikováno: 23.10.2020

Zrychlit přípravu protipovodňových opatření v Brně – to je nově velký úkol pro Kancelář architekta města Brna. Rozhodnutím radních i zastupitelů pod ní byla v září letošního roku převedena koncepce a projektová příprava protipovodňové ochrany. Agendu v KAM převzalo oddělení městské infrastruktury.

Zaměřeno na protipovodňová opatření: KAM přebírá ochranu Brna před velkou vodou

Vodohospodářskými tématy se KAM zabývá dlouhodobě, a to jak ve spojitosti s přípravou návrhu nového územního plánu, tak při práci na konkrétních projektech, jako je například nová čtvrť Trnitá. To je také hlavní důvod, proč KAM převzala celkovou koncepci přípravy protipovodňových opatření ve městě.

Protipovodňová ochrana města je klíčové téma jak pro stávající zástavbu města, tak pro umožnění výstavby v rozvojových lokalitách. Vedle vodohospodářské funkce budou opatření zaměřeny také na využití potenciálu řek i nábřeží a zkvalitnění životního prostředí. Jejich provedení je naprosto zásadní pro rozvoj města, proto je také potřeba urychlit proces jejich přípravy. Město zároveň plánuje žádat o dotace na jejich výstavbu, které pokryjí významnou část nákladů.

 

Plánovaná protipovodňová opatření na nábřeží Svratky spojená s revitalizací řeky a vytvořením kolonády. Autoři návrhu: prof. Ruller, arch. Korbička, arch. Trenz, Ing. Čermák, APLUS a.s., ŠINDLAR s.r.o.

KAM má na starosti koncepční a projektovou přípravu protipovodňových opatření. Související majetkoprávní příprava přejde kompletně pod Majetkový odbor, jejich realizace pak pod Odbor investiční Magistrátu města Brna. Realizace protipovodňových opatření města je rozdělena do 30 etap, více o nich najdete na webu Voda v Brně.

 

Poldr Chrlice je jedním z projektů připravované ochrany jižní části Brna proti povodňovým průtokům Svitavy a Svratky

Nové hlavní nádraží a čtvrť Trnitá

Mezi prioritními oblastmi pro vybudování protipovodňové ochrany je také budoucí čtvrť Trnitá a oblast přestavby železničního uzlu Brno. Začátkem října 2020 radní schválili zahájení zadávacího řízení na výběr projektanta pro tuto oblast (etapy IX, X a XI). Jedná se úsek od viaduktu na ulici Uhelná pro napojení na přerovskou trať. Ochrana tu bude zajištěna vybudováním zemních hrází a zdí v kombinaci s přírodě blízkými úpravami koryta řeky. Součástí projektu bude i návrh povodňového parku nebo stezky pro pěší a cyklisty.

Další články

Procházka: Hala s cenou za architekturu

Procházka: Hala s cenou za architekturu

20.5.2022

Na začátku června společně znovu vyrazíme na procházku s městským architektem, tentokrát netradičně za hranice Brna. Čeká nás totiž návštěva Městské haly Modřice, stavby oceněné Českou cenou za architekturu 2021. Halou, která slouží sportu i kultuře, nás provede Vojtěch Sosna, spoluautor návrhu z ateliéru bod architekti. Začneme ve vstupní hale krátkou prezentací, prohlédneme si vše od šaten přes tělocvičnu a bazénu po ubytování i restauraci a návštěvu zakončíme na venkovních sportovištích.

Sluneční lázně, písečníky pro děti nebo vyhlídková halda. Známe vítěze soutěže na nový park Černovická pískovna

Sluneční lázně, písečníky pro děti nebo vyhlídková halda. Známe vítěze soutěže na nový park Černovická pískovna

18.5.2022

Spojení parkové a přírodní části, místa pro lidi i pro přírodu. Takový přístup zvolil vítězný tým krajinářského architekta Radka Prokeše. V příštích letech začne podle jejich soutěžního návrhu vznikat první etapa nového parku v lokalitě Černovické pískovny. Odborná porota jej vybrala na konci dubna, s výsledky se dnes na svém zasedání seznámili brněnští radní. Všechny návrhy námi organizované urbanisticko-krajinářské soutěže budou vystaveny od poloviny června v brněnském Urban centru.

Jak bude vypadat bulvár nové čtvrti Trnitá?

Jak bude vypadat bulvár nové čtvrti Trnitá?

13.5.2022

Bulvár. Hlavní spojnice mezi novým moderním nádražím a historickým centrem, která bude tvořit páteřní komunikační osu nové čtvrti Trnitá. Tato třída se stane významným veřejným prostorem města se širokými chodníky, množstvím zeleně a vzrostlými stromy. Na každé straně ulice nebudou chybět ani obousměrné cyklostezky, středový pás bude zase patřit tramvajím. V současné době probíhají práce na projektové dokumentaci první etapy.