Velkoryse založená ulice s výstavnými budovami z 19. století propojuje parky Koliště a Lužánky. Promenáda pod lipovou alejí se bohužel v průběhu posledních desetiletí stala jedním velkým parkovištěm a hrozilo další zhoršení stavu. Na městský projekt cyklostezky alejí jsme proto navázali vypracováním studie s cílem ukázat, že i dopravní řešení může působit kultivovaně, když respektuje hodnoty vybudované našimi předky a navazuje na ně. Zároveň chceme zachovat charakter ulice se vzrostlou alejí a vylepšit stanovištní podmínky stromů. Před rekonstrukcí celé ulice ještě dochází k dočasným úpravám v úseku přiléhajícím k ulici Milady Horákové, které budou průběžně hodnoceny a zohledněny v navazujících fázích projektu.
V úseku třídy Kapitána Jaroše přiléhajícím k ulici Milady Horákové dochází k prvním dočasným změnám. V místě na konci roku 2024 přibyly nové záhony, abyste se už brzy mohli těšit z jarních květů. V květnu 2025 by pak měly být hotové dočasné úpravy chodníků, vozovky a části parkovacích míst. Cílem je vytvořit prostor pro odpočinek, volnočasové aktivy a občerstvení, a to ve spolupráci s místními podniky. Všechny změny budou podrobeny průběžnému hodnocení a zohledněny v rámci zamýšlené rekonstrukce celé ulice.
Na Jarošce se chystá hned několik klíčových změn a aktivit. Přibude nový pobytový prostor, kam se rozšíří zahrádky podniků a vznikne plocha pro sezení i hry. Bude zde možné pořádat trhy, společenské nebo kulturní akce.
Pěší zóna začala v přibližně 35 metrů dlouhém úseku, kde třída Kpt. Jaroše ústí do ulice Milady Horákové, platit od 1. března 2025. Rozsah upravovaného prostoru vychází ze současného stavu, navržená pěší zóna začíná v místě, kde se komunikace otáčí skrz středové stromořadí a vrací se zpět směrem k Lužánkám. Toto místo bylo zvoleno pro jeho návaznost na parky na Kolišti a Moravském náměstí jako pokračování kvalitních městských prostranství.
V rámci tzv. taktického urbanismu, což je proces, kdy se nová funkce a ztvárnění městského prostoru „otestuje“ na určitou dobu bez nutnosti velkých stavebních úprav a za vynaložení přiměřeně nízkých nákladů, vznikne příjemný pobytový prostor pod stávající alejí. Tato dočasná fáze bude trvat přibližně 3 roky. Poté budou vyhodnoceny přínosy úprav a nadejde čas na přípravu budoucí rekonstrukce celé ulice. Cílem není získat finanční úspory, ale lépe poznat lokalitu a na míru navrhnout finální řešení. Získané zkušenosti mohou posloužit i při rekonstrukcích dalších ulic.
Projekt „Oživení Jarošky“ připravila Kancelář architekta města Brna na námět vedení města a v koordinaci s městskou částí Brno-střed.
V daném úseku dojde ke změně poměru mezi automobilovou dopravou a prostorem pro pěší. Vozidla dopravní obsluhy budou mít vjezd povolen a zůstane zde 5 vyhrazených stání v režimu zóny B pro obsluhu daného území. Rovněž vjezdy na pozemky nebudou omezeny.
Dojde k úbytku 30 parkovacích míst, tj. pouhých 7 % z celkové kapacity třídy Kapitána Jaroše. Úbytek parkovacích míst by měl být podle průzkumu vytíženosti během pracovních dní i víkendů kompenzován dostupnými kapacitami na této ulici i v okolí.
Od počátku je projekt projednáván s místními podnikateli, kteří jsou aktivně zapojeni do jeho realizace. Od jara 2024 prováděla naše kancelář pravidelný monitoring zaměřený na pohyb i chování lidí po celé délce ulice. Tento monitoring a sběr dat bude pokračovat i nadále, aby mohly být dopady změn průběžně vyhodnocovány. V roce 2024 byl uskutečněn průzkum názorů rezidentů a kolemjdoucích na budoucí podobu třídy Kpt. Jaroše. Plánujeme setkání s veřejností a participace – projekt dočasných úprav má sloužit jako podklad pro kompletní rekonstrukci ulice, získání další zpětné vazby je proto klíčové.
Předmětem studie z roku 2022 byla celková rekonstrukce třídy Kpt. Jaroše, která představuje jeden z nejkvalitněji založených uličních prostorů města Brna a současně důležitou pěší spojnici centra města s parkem Lužánky. Současný stav ulice je celkově neuspokojivý – slouží primárně jako kapacitní parkoviště, stávající asfaltové povrchy jsou za hranicí životnosti, zeleň je degradována provozem a nutnými opravami dochází k nekoncepčnímu řešení dílčích částí ulice.
Projekt má za cíl zrovnoprávnit pěší a cyklistickou dopravu s automobilovou a vytvořit moderní městský prostor s funkčními prvky modrozelené infrastruktury. Projekt bude řešit částečnou výměnu inženýrských sítí, realizaci systému modrozelené infrastruktury, výměnu veřejného osvětlení. Na základě průzkumu statické dopravy dojde v rámci projektu k cca 10% úbytku parkovacích stání.
Studie se stala podkladem pro investiční záměr na zamýšlenou celkovou rekonstrukci ulice.