Brno, nové hlavní nádraží, rok 2035. Jdete prostornou halou zakrytou elegantní kopulí, vše ještě voní novotou. Snadno jste přestoupili, nabízí se vám vlaková, autobusová i městská hromadná doprava. Na místě bez problémů zaparkujete auto i kolo. Veřejná prostranství okolo nádraží se postupně stávají součástí města a nové čtvrti, jejíž první budovy už stojí. Proměněné nábřeží Svratky láká k procházce. Nové nádraží se stává vstupní branou do města. Moderní, krásnou, užitečnou, ale také udržitelnou stavbou. Sama vyrábí elektrickou energii a hospodaří s dešťovou vodou…
Zní to jako sen? Přijďte se podívat na výstavu, kde vám představíme návrh nizozemského ateliéru Benthem Crouwel Architects – vítěze mezinárodní architektonické soutěže. Co vše nová budova po svém dokončení v roce 2035 nabídne a jak bude vypadat její okolí? Dozvíte se od 1. do 29. října v Křížové chodbě Nové radnice v Brně. Součástí výstavy bude také velký model nové čtvrti Trnitá a další návrhy z obou fází soutěže.
Na vernisáž výstavy vás zveme 30. září. Proběhne za účasti čtyř finalistů soutěže, představitelů města Brna a Správy železnic. Čeká na vás hudba i drobné občerstvení. Vstup na výstavu a vernisáž je zdarma.
Mezinárodní architektonická soutěž na nové brněnské hlavní nádraží byla vyhlášena v srpnu 2020 a odborná porota, ve které zasedla architektka Eva Jiřičná nebo urbanista Peter Gero, o vítězných návrzích rozhodla na dvoudenním zasedání 1. a 2. července 2021. Šlo o největší architektonickou soutěž v historii Česka. Do první fáze se zapojilo dvanáct týmů, mezi nimi autoři nádraží ve Vídni, Berlíně, Rotterdamu nebo Londýně. Čtyři návrhy byly vybrány do druhé fáze, kde je účastníci dopracovali do větší podrobnosti. Organizátorem soutěže byla Kancelář architekta města Brna a společnými zadavateli město Brno se Správou železnic.
Podrobnosti naleznete na kambrno.cz/novenadrazi.
Jasné a jednotné požadavky na označování odkládacích míst, jejich umístění i podobu potřebného mobiliáře – nejen to přináší nový Standard odkládacích míst pro jízdní kola a koloběžky, který vypracovala Kancelář architekta města Brna ve spolupráci s Odborem dopravy Magistrátu města Brna. Dokument, který dnes schválila Rada města Brna, má do budoucna zlepšit podmínky pro cyklistiku a zároveň přispět ke kultivaci veřejných prostranství. Standard se stane od 1. prosince 2024 podkladem závazným pro útvary Magistrátu města Brna a jeho příspěvkové organizace a doporučeným pro městské části a obchodní společnosti se 100% majetkovou účastí Brna.
Nábřeží Ponávky u brněnského Zamilovaného hájku využívají každý den tisíce lidí – při cestě do zaměstnání, k rekreaci, sportu, procházkám i zahrádkaření. Do bezprostředního okolí zasahují oblasti bydlení, dopravy a průmyslu, část je retenční nádrží zadržující vodu z přívalových dešťů. Lokalita však přes svá četná využití postrádá dlouhodobý plán rozvoje. Brno se proto spolu s městskými částmi Královým Polem a Řečkovicemi a Mokrou Horou dohodlo na uspořádání krajinářského soutěžního workshopu, který organizuje Kancelář architekta města Brna. Zájemci o účast teď mohou do 7. března 2025 podávat své návrhy koncepce rozvoje území.
V září loňského roku představilo vedení města společně se zástupci dotčených sportovních odvětví plány na výstavbu významných sportovišť v Brně. Kombinovaná hala pro atletiku a dráhovou cyklistiku vznikne v blízkosti lužáneckého plaveckého stadionu. Fotbalový stadion najde své místo na výstavišti, a to v místě současného velodromu.