Dokážete si představit, že v Brně nasednete na rychlovlak, který vás za hodinu doveze do Prahy? Že bude autobusové i vlakové nádraží na jednom místě a budete u něj moci bez problémů zaparkovat? Že na území jižně od centra města, které desítky let leželo ladem, vyroste nová čtvrť s bydlením pro deset až patnáct tisíc lidí? Pojďte na procházce s městským architektem nahlédnout do míst, která se v příštích letech významně promění – do budoucí nové čtvrti Trnitá.
Procházka se koná v pondělí 7. října, kdy se sejdeme už v 17:00 na vyhlídce u horního konce vodních schodů na Baštách. Projdeme zhruba 4 kilometry dlouhou trasu, která nás zavede až do prostoru za dolním nádražím. Cestu zakončíme přibližně ve 21:00 v Čekárně. Naším průvodcem bude dopravní specialista KAM Martin Všetečka. Doporučujeme obuv vhodnou i na nezpevněné a v případě nepříznivého počasí prašné či zablácené cesty. Na akci není nutné se registrovat, je volně přístupná všem zájemcům v rámci Dne architektury. Akce se bude konat i za deštivého počasí.
Urbanistická studie Dostavba prostoru Opuštěná – Trnitá, Burian-Křivinka, 4ct, Civitas
Nová čtvrť Trnitá vyroste na území jižně od historického jádra Brna, které desítky let zarůstalo trávou a náletovými dřevinami. A bude to největší událost od dob zbourání městských hradeb. Trnitá nabídne stovky nových bytů a domov až pro patnáct tisíc lidí. Bude to živá čtvrť lemovaná nábřežím řeky Svratky, parky a dominantou Petrova na horizontu. Jejím srdcem bude široký bulvár, který se rozvine od budoucího hlavního nádraží až k ulici Nové sady. Z obou stran rámovaný domy a stromořadími, s dostatkem místa pro pěší, cyklisty, auta i hromadnou dopravu. Podrobnosti o připravované čtvrti si můžete přečíst na stránce kambrno.cz/novactvrt.
Analytická část Městského standardu uličních stromořadí je hotová a v současnosti probíhají práce na návrhu úprav. Předchozí rok byl přitom ve znamení koncepčních příprav zadání a referenčního průzkumu několika vybraných stromořadí. Dokument se po svém dokončení zaměří na stromy v uličním prostoru a bude sloužit jako nástroj pro plánování, výsadbu a péči o ně.
Město Brno se na základě rozhodnutí svých radních ohrazuje proti návrhu novely stavebního zákona, která by významně omezila pravomoci v oblasti městských stavebních předpisů. Návrh, který byl do zákona připojen jako tzv. přílepek v souvislosti se změnou energetického zákona, se nyní vrací k projednání do Poslanecké sněmovny. Je potřeba, aby byla zachována kompetence velkých měst vysazovat stromy v ulicích a regulovat výstavbu na svém území.
Brno se dočká nové haly pro cyklisty a atlety! Architektonickou soutěž vyhrál ateliér OVA, který navrhl moderní dřevěný pavilon propojující město s parkem. Udržitelná stavba se stane skvělým zázemím pro sport – kombinace velodromu a atletické arény navíc přináší nejen úsporu nákladů, ale také efektivní přístup k výstavbě sportovišť, která jsou praktická i vizuálně atraktivní.