Připravované stavební úpravy na Mendlově náměstí míří do další fáze. Na základě studie, kterou vypracovala Kancelář architekta města Brna (KAM), vybralo vedení města společnosti pro přípravu projektové dokumentace a potřebných průzkumů.
Mendlovo náměstí je jeden z nejvytíženějších dopravních uzlů ve městě a denně ho využívají tisíce lidí. Město Brno proto pověřilo KAM vypracováním studie možných změn na proměnu náměstí ve funkční a reprezentativní prostor. Následně byla tato otázka komunikována s městskou částí Brno-střed a městskými společnostmi tak, aby se sladily požadavky zainteresovaných stran.
Chystané opravy přitom nezablokují budoucí celkovou proměnu náměstí, která je založena na výsledcích ideové urbanistické soutěže z roku 2018. Ta totiž vyžaduje kompletní změnu organizace dopravy na náměstí, například průraz na Hybešovu nebo dostavbu velkého městského okruhu. Taková změna zabere odhadem dalších 10 až 15 let a do té doby bude náměstí díky blížícím se úpravám kultivovanější příjemný prostor.
Společností, která za 7 měsíců vypracuje projektovou dokumentaci pro vydání společného povolení stavby a samotné provedení stavby, bude PK OSSENDORF. Základem bude studie KAM – navrženo je zrušení prostorové a výškové bariéry, rozšíření chodníků, doplnění vybavení lavičkami i přístřešky na zastávkách a sjednocení mobiliáře. Vysazeno bude dostatečné množství stromů, které zajistí stín i lepší mikroklima. Zavedením systému modrozelené infrastruktury se sníží odtok dešťové vody ze zpevněných ploch do kanalizace, využita bude naopak pro závlahu stromů. Samotná projekční činnost bude probíhat za úzké součinnosti s pracovní skupinou složenou ze všech zainteresovaných subjektů.
Další důležitou dokumentaci zpracuje společnost Stráský, Hustý a partneři. Vybraná firma se bude zabývat průzkumy a rozbory, jež jsou pro budoucí plánování prací nezbytné. Díky tomu vznikne diagnostika vozovky, odborníci prověří stav dřevin v lokalitě, vytvoří komplexní rozbor půdních poměrů, provedou hydrogeologický průzkum se zaměřením na vsakování vody a prověří v lokalitě polohy inženýrských sítí. Následně bude k dispozici týmu, který zpracovává projektovou dokumentaci.
Předběžné náklady na proměnu tohoto zásadního veřejného prostoru město vyčíslilo na 42 milionů korun. Částka zahrnuje předláždění povrchů, sadové úpravy i nový mobiliář a prodejní stánky. Práce budou koordinovány s přeložkou parovodu, která bude na náměstí probíhat v první polovině roku 2021. Úpravy zamýšlí město dokončit do dvou let, tak aby se znovuotevření náměstí krylo s 200. výročím let od narození J. G. Mendela. Na tuto událost bude upozorňovat socha, jejíž podobu určí výtvarná soutěž.
Jasné a jednotné požadavky na označování odkládacích míst, jejich umístění i podobu potřebného mobiliáře – nejen to přináší nový Standard odkládacích míst pro jízdní kola a koloběžky, který vypracovala Kancelář architekta města Brna ve spolupráci s Odborem dopravy Magistrátu města Brna. Dokument, který dnes schválila Rada města Brna, má do budoucna zlepšit podmínky pro cyklistiku a zároveň přispět ke kultivaci veřejných prostranství. Standard se stane od 1. prosince 2024 podkladem závazným pro útvary Magistrátu města Brna a jeho příspěvkové organizace a doporučeným pro městské části a obchodní společnosti se 100% majetkovou účastí Brna.
Nábřeží Ponávky u brněnského Zamilovaného hájku využívají každý den tisíce lidí – při cestě do zaměstnání, k rekreaci, sportu, procházkám i zahrádkaření. Do bezprostředního okolí zasahují oblasti bydlení, dopravy a průmyslu, část je retenční nádrží zadržující vodu z přívalových dešťů. Lokalita však přes svá četná využití postrádá dlouhodobý plán rozvoje. Brno se proto spolu s městskými částmi Královým Polem a Řečkovicemi a Mokrou Horou dohodlo na uspořádání krajinářského soutěžního workshopu, který organizuje Kancelář architekta města Brna. Zájemci o účast teď mohou do 7. března 2025 podávat své návrhy koncepce rozvoje území.
V září loňského roku představilo vedení města společně se zástupci dotčených sportovních odvětví plány na výstavbu významných sportovišť v Brně. Kombinovaná hala pro atletiku a dráhovou cyklistiku vznikne v blízkosti lužáneckého plaveckého stadionu. Fotbalový stadion najde své místo na výstavišti, a to v místě současného velodromu.