Brno chystá nejmodernější hlavní nádraží v Evropě, jeho podobu přinese mezinárodní soutěž

Publikováno: 25.9.2020

Startuje největší architektonická soutěž v historii České republiky. Brno hledá autory podoby nového hlavního nádraží. Hlásit se mohou architekti z celého světa, termín pro zaslání portfolií je prodloužený do 19. října 2020. Do soutěže byli vyzváni i autoři hlavních nádraží Vídně, Berlína a Amsterdamu.

Brno chystá nejmodernější hlavní nádraží v Evropě, jeho podobu přinese mezinárodní soutěž

Kancelář architekta města Brna (KAM) v pondělí 31. srpna oficiálně zahájila mezinárodní urbanisticko-dopravně-architektonickou soutěž o návrh. Společně ji pořádají město Brno a státní organizace Správa železnic. Rozsahem půjde o největší mezinárodní soutěž, jaká se v Česku zatím pořádala.

Chceme, aby Brno mělo nové hlavní nádraží, které bude patřit k nejlepším v Evropě. Do soutěže proto KAM vyzve přímo tři zahraniční architektonické ateliéry, které mají zkušenosti s velkými dopravními stavbami.  Mezi nimi je architekt Albert Wimmer, spoluautor nového hlavního nádraží ve Vídni, nizozemský ateliér Benthem Crouwel, autoři hlavního nádraží v Amsterdamu, a gmp architekten z Hamburku, kteří stojí za projektem hlavního nádraží v Berlíně. Soutěžní porota vybere ze zaslaných portfolií dalších devět soutěžících.

Nové hlavní nádraží svým významem zcela zásadně ovlivní rozvoj města. Bude klíčovým dopravním uzlem s možností rychlého přestupu mezi vlakovou, autobusovou a městskou hromadnou dopravou. Vedení Brna zároveň na základě výsledků studie proveditelnosti věří, že bude i možnost přestupu na severojižní kolejový diametr. Nádraží se tak stane nejen novou vstupní branou do Brna, ale i centrem nové čtvrti Trnitá jižně od historického jádra.

Mezinárodní soutěž je užší dvoufázová. Nejprve budou tři ateliéry vyzvány k účasti v soutěži napřímo, dalších devět účastníků vybere ze zaslaných portfolií soutěžní porota. Portfolio může zaslat každý architekt, který splňuje kvalifikační předpoklady dle soutěžních podmínek. Termín pro zaslání portfolií je 19. října 2020.

 

červeně ohraničené území – řešené území, žlutě ohraničené území – dotčené území, červené šrafování – území pro drážní těleso

V první fázi dvanáct soutěžících rozpracuje návrhy, čtyři z nich budou vybrány do druhé fáze soutěže. Ve druhé fázi čtyři účastníci dopracují návrhy do větší podrobnosti, porota vybere vítěze a určí pořadí na druhém, třetím a čtvrtém místě. Hodnocení návrhů v první fázi proběhne v únoru, ve druhé fázi v červnu 2021.

„Nové nádraží nabídne větší kapacitu, komfort pro cestující a modernizaci vlakové dopravy. Bude umístěno na mostě ve výšce sedm metrů nad zemí. Bude průchozí a nebude tvořit bariéru mezi severní a jižní částí nové čtvrti. Součástí zadání soutěže je i celkové řešení veřejných prostranství a budov přednádražního a zanádražního prostoru, včetně jejich propojení s nábřežím řeky Svratky. Jsou to veřejná prostranství, která v Brně svým rozsahem nemají obdoby, je proto zásadní najít kvalitní řešení,“ řekl ředitel KAM Michal Sedláček.

 

A – hlavní nádraží, podnádraží, B – přednádraží, C – zanádraží

Úkolem soutěžících bude navrhnout nádražní budovu včetně zastřešení a podoby nástupišť, podobu drážního tělesa a mostních konstrukcí, rozmístění vnitřních prostor a umístění hlavní výpravní haly, ale i kompletní řešení přiléhajících veřejných prostranství. Kromě vlakové dopravy je nutné vyřešit také podobu a polohu autobusového nádraží, terminál hromadné dopravy, parkování, úschovnu kol nebo propojení pro pěší.

O tom, že nové nádraží bude stát u řeky na místě dnešního dolního nádraží rozhodli zastupitelé města i kraje v roce 2018.

 

Oblast stávajícího dolního nádraží

Termín pro podání žádostí o účast v soutěži je 25. září 2020 do 17:00 hodin. Podmínky soutěže jsou od 1. září zveřejněny na profilu zadavatele.

Více informací najdete také na webu www.kambrno.cz/souteze.

Další články

Mosilana jako skutečně živoucí místo Brna a zároveň odkaz jeho textilní tradice

Mosilana jako skutečně živoucí místo Brna a zároveň odkaz jeho textilní tradice

22.10.2021

Kancelář architekta města Brna začala jednat se zástupci majitele bývalého textilního areálu Mosilana o zachování vybraných objektů a připomenutí zdejší textilní historie.

Nenecháme město na suchu. Brno řeší, jak bojovat s klimatickými změnami

Nenecháme město na suchu. Brno řeší, jak bojovat s klimatickými změnami

21.10.2021

Jak adaptovat Brno na měnící se klimatické podmínky? Co ho nejlépe ochrání před záplavami, dlouhotrvajícími suchy a následnými ekonomickými a ekologickými dopady? A jaká řešení nabízí modrozelená infrastruktura? Nejen těmto otázkám se v úterý 19. října 2021 věnovala konference na brněnské hvězdárně. Jejími organizátory byla Kancelář architekta města Brna a za město Brno Odbor životního prostředí.

Přes dvě stě nových bytů, Brněnská třída a obnovená říčka Ponávka. Na proměnu lokality kolem Rumiště město hledá projektanta

Přes dvě stě nových bytů, Brněnská třída a obnovená říčka Ponávka. Na proměnu lokality kolem Rumiště město hledá projektanta

14.10.2021

Spolu s městem Brnem se snažíme o proměnu dalšího brownfieldu v širším centru města, tentokrát jde o lokalitu bývalého Dřevopodniku mezi ulicemi Křenová, Rumiště a Mlýnská.