Další krok k brněnské podzemní dráze, město hledá zpracovatele studie proveditelnosti

Publikováno: 13.7.2020

Bude cestující pod centrem Brna vozit metro, příměstský vlak, tramvaj, nebo jejich kombinace? Jaká trasa je nejvhodnější a na jaké tratě má navazovat? Odpovědět na tyto otázky a prověřit další možnosti podzemní kolejové dopravy navazující na nový železniční uzel má studie proveditelnosti severojižního kolejového diametru. Výběrové řízení na její zpracování vyhlásili brněnští radní na začátku července, zadání připravila Kancelář architekta města Brna. Zájemci o zpracování studie proveditelnosti mohou nabídky podávat do pondělí 10. srpna 2020 do 10 hodin.

Další krok k brněnské podzemní dráze, město hledá zpracovatele studie proveditelnosti

Cílem projektu nové podzemní dráhy je co nejlépe zlepšit dopravní obsluhu Brna i Jihomoravského kraje, podpořit vlakovou dopravu a zlepšit dostupnost připravovaného nádraží u řeky Svratky. Připravovaná studie proveditelnosti proto posoudí finanční náročnost i efektivitu jednotlivých variant, zaměří se na potenciální zájem cestujících a proměnu dopravního chování ve městě, včetně možného snížení zatížení hlavních tramvajových tratí. Hodnocen bude projekt také z pohledu vlivu na životní prostředí či existující zástavbu.

Zadavatelem veřejné zakázky na studii proveditelnosti je Statutární město Brno, v odborných věcech ho zastupuje nositel projektu Kancelář architekta města Brna a ve formálních Odbor územního plánování a rozvoje Magistrátu města Brna. Předpokládaná hodnota veřejné zakázky je 12 milionů Kč, více podrobností se o ní dozvíte na webu města.

Severojižní kolejový diametr v návrhu nového brněnského územního plánu

Součástí přípravy projektu bude také soutěž na dodavatele sociologického průzkumu mobility ve městě a příměstské oblasti, který se zaměří na dopravní napojení a obslužnost těchto lokalit. Výsledky průzkumu budou využitelné také pro další dopravně inženýrské projekty města. Samostatný dopravní model pak vypracují Brněnské komunikace, podklady pro tuto část zajistí Kancelář architekta města Brna. Po vyhotovení bude model předán ve výběrovém řízení vybranému zpracovateli technické části studie proveditelnosti.

Město Brno na zmíněné studie získalo na začátku června dotaci ze Státního fondu dopravní infrastruktury, a to ve výši 16,5 milionu Kč. Vzhledem k aktuálnímu stavu projektu SFDI schválil 20 % požadované částky (3,3 milionu Kč). O zbytek může město požádat příští rok.

Zajímají vás další podrobnosti ke studii proveditelnosti, historii severojižního kolejového diametru nebo příklady ze zahraničí? Podívejte se na stránku věnovanou Severojižnímu kolejovému diametru.

Další články

Brněnský standard stromořadí je o krok blíž cíli

Brněnský standard stromořadí je o krok blíž cíli

12.2.2025

Analytická část Městského standardu uličních stromořadí je hotová a v současnosti probíhají práce na návrhu úprav. Předchozí rok byl přitom ve znamení koncepčních příprav zadání a referenčního průzkumu několika vybraných stromořadí. Dokument se po svém dokončení zaměří na stromy v uličním prostoru a bude sloužit jako nástroj pro plánování, výsadbu a péči o ně.

Brno brání spolu s Prahou a Ostravou své stavební předpisy proti legislativnímu omezení

Brno brání spolu s Prahou a Ostravou své stavební předpisy proti legislativnímu omezení

10.2.2025

Město Brno se na základě rozhodnutí svých radních ohrazuje proti návrhu novely stavebního zákona, která by významně omezila pravomoci v oblasti městských stavebních předpisů. Návrh, který byl do zákona připojen jako tzv. přílepek v souvislosti se změnou energetického zákona, se nyní vrací k projednání do Poslanecké sněmovny. Je potřeba, aby byla zachována kompetence velkých měst vysazovat stromy v ulicích a regulovat výstavbu na svém území.

Výstava: Pavilon dvou sportů! VSTUPTE

Výstava: Pavilon dvou sportů! VSTUPTE

6.2.2025

Brno se dočká nové haly pro cyklisty a atlety! Architektonickou soutěž vyhrál ateliér OVA, který navrhl moderní dřevěný pavilon propojující město s parkem. Udržitelná stavba se stane skvělým zázemím pro sport – kombinace velodromu a atletické arény navíc přináší nejen úsporu nákladů, ale také efektivní přístup k výstavbě sportovišť, která jsou praktická i vizuálně atraktivní.