Bude cestující pod centrem Brna vozit metro, příměstský vlak, tramvaj, nebo jejich kombinace? Jaká trasa je nejvhodnější a na jaké tratě má navazovat? Odpovědět na tyto otázky a prověřit další možnosti podzemní kolejové dopravy navazující na nový železniční uzel má studie proveditelnosti severojižního kolejového diametru. Výběrové řízení na její zpracování vyhlásili brněnští radní na začátku července, zadání připravila Kancelář architekta města Brna. Zájemci o zpracování studie proveditelnosti mohou nabídky podávat do pondělí 10. srpna 2020 do 10 hodin.
Cílem projektu nové podzemní dráhy je co nejlépe zlepšit dopravní obsluhu Brna i Jihomoravského kraje, podpořit vlakovou dopravu a zlepšit dostupnost připravovaného nádraží u řeky Svratky. Připravovaná studie proveditelnosti proto posoudí finanční náročnost i efektivitu jednotlivých variant, zaměří se na potenciální zájem cestujících a proměnu dopravního chování ve městě, včetně možného snížení zatížení hlavních tramvajových tratí. Hodnocen bude projekt také z pohledu vlivu na životní prostředí či existující zástavbu.
Zadavatelem veřejné zakázky na studii proveditelnosti je Statutární město Brno, v odborných věcech ho zastupuje nositel projektu Kancelář architekta města Brna a ve formálních Odbor územního plánování a rozvoje Magistrátu města Brna. Předpokládaná hodnota veřejné zakázky je 12 milionů Kč, více podrobností se o ní dozvíte na webu města.
Severojižní kolejový diametr v návrhu nového brněnského územního plánu
Součástí přípravy projektu bude také soutěž na dodavatele sociologického průzkumu mobility ve městě a příměstské oblasti, který se zaměří na dopravní napojení a obslužnost těchto lokalit. Výsledky průzkumu budou využitelné také pro další dopravně inženýrské projekty města. Samostatný dopravní model pak vypracují Brněnské komunikace, podklady pro tuto část zajistí Kancelář architekta města Brna. Po vyhotovení bude model předán ve výběrovém řízení vybranému zpracovateli technické části studie proveditelnosti.
Město Brno na zmíněné studie získalo na začátku června dotaci ze Státního fondu dopravní infrastruktury, a to ve výši 16,5 milionu Kč. Vzhledem k aktuálnímu stavu projektu SFDI schválil 20 % požadované částky (3,3 milionu Kč). O zbytek může město požádat příští rok.
Zajímají vás další podrobnosti ke studii proveditelnosti, historii severojižního kolejového diametru nebo příklady ze zahraničí? Podívejte se na stránku věnovanou Severojižnímu kolejovému diametru.
Přijďte se za námi podívat na Zelný trh! Během festivalu Open House Brno se můžete zúčastnit dvou komentovaných prohlídek – v 10:00 a 14:00. Sraz je ve foyer, maximální počet osob na 45 minut trvající prohlídku je 30. Pokud chcete pouze navštívit budovu a nepotřebujete slyšet doprovodný komentář, můžete se zastavit kdykoli mezi 10:00 a 15:00.
Nově upravené veřejné prostranství na třídě Kapitána Jaroše v Brně 1. května přivítalo první návštěvníky. Zájemci si mohli užít pestrý celodenní program, včetně komunitní cyklojízdy, hudebních vystoupení, slavnostního přestřižení pásky nebo panelové diskuze s odborníky. Pěší zóna ústící do ulice Milady Horákové od té doby ukazuje, jak může dočasná proměna významné městské třídy obohatit zdejší život.
Festival Open House Europe každoročně zve své účastníky z celé Evropy, aby vytvořili vizuální příběhy – prozkoumali architekturu prostřednictvím fotografie, filmu, kresby a dalších médií a nabídli tak nový pohled na každoroční téma. Za Open House Brno byli v roce 2024 výherci Samuel Petrovič a Nicola Sella.