Stovky budov, přes dva tisíce stromů, vlakové a tramvajové tratě i s vozy a řeka Svratka jako výrazný krajinný prvek oblasti. A to vše v měřítku 1:500. Právě připravovaný model nové čtvrti Trnitá obsáhne na dvanácti čtverečních metrech část území Brna dva kilometry dlouhou a jeden a půl kilometru širokou. Využije ho hlavně odborná porota mezinárodní soutěže na podobu nového hlavního nádraží. Přímo do modelu totiž budou soutěžní týmy vkládat navržené budovy s navazujícím veřejným prostranstvím, které tak bude možné hodnotit z nadhledu a v kontextu celého místa.
Dvanáct soutěžících teď rozpracovává své návrhy brněnského nádraží u řeky a čtyři z nich budou vybrány do druhé fáze soutěže. V té zvolení účastníci návrhy dopracují do větší podrobnosti, a to včetně fyzických modelů řešeného území soutěže, které budou vkládány do právě vznikajícího širšího modelu nové čtvrti. V červenci 2021 pak porota vybere vítěze a určí pořadí na druhém, třetím a čtvrtém místě.
Model pro soutěž vyrábí 3D studio FAVU brněnského Vysokého učení technického ze dřeva i pomocí 3D tisku. V současné době jsou hotové dvě třetiny terénu. Celý hotový model včetně vítězné podoby hlavního nádraží si veřejnost bude moci prohlédnout na výstavě soutěžních návrhů připravované na podzim tohoto roku, kde se stane jejím ústředním objektem.
Aby i v následujících letech model sloužil dalším veřejným jednáním nad novou čtvrtí Trnitá i navazujícím soutěžím v oblasti, půjde rozložit do dvanácti částí. Přibližně stovka významných staveb, jako jsou zdejší dominanty a památkově chráněné objekty, budou proto připevněny natrvalo. Ostatní domy budou naopak připraveny na úpravu, nebo výměnu spolu s tím, jak se budou měnit plány rozvoje území.
Jasné a jednotné požadavky na označování odkládacích míst, jejich umístění i podobu potřebného mobiliáře – nejen to přináší nový Standard odkládacích míst pro jízdní kola a koloběžky, který vypracovala Kancelář architekta města Brna ve spolupráci s Odborem dopravy Magistrátu města Brna. Dokument, který dnes schválila Rada města Brna, má do budoucna zlepšit podmínky pro cyklistiku a zároveň přispět ke kultivaci veřejných prostranství. Standard se stane od 1. prosince 2024 podkladem závazným pro útvary Magistrátu města Brna a jeho příspěvkové organizace a doporučeným pro městské části a obchodní společnosti se 100% majetkovou účastí Brna.
Nábřeží Ponávky u brněnského Zamilovaného hájku využívají každý den tisíce lidí – při cestě do zaměstnání, k rekreaci, sportu, procházkám i zahrádkaření. Do bezprostředního okolí zasahují oblasti bydlení, dopravy a průmyslu, část je retenční nádrží zadržující vodu z přívalových dešťů. Lokalita však přes svá četná využití postrádá dlouhodobý plán rozvoje. Brno se proto spolu s městskými částmi Královým Polem a Řečkovicemi a Mokrou Horou dohodlo na uspořádání krajinářského soutěžního workshopu, který organizuje Kancelář architekta města Brna. Zájemci o účast teď mohou do 7. března 2025 podávat své návrhy koncepce rozvoje území.
V září loňského roku představilo vedení města společně se zástupci dotčených sportovních odvětví plány na výstavbu významných sportovišť v Brně. Kombinovaná hala pro atletiku a dráhovou cyklistiku vznikne v blízkosti lužáneckého plaveckého stadionu. Fotbalový stadion najde své místo na výstavišti, a to v místě současného velodromu.