Nové brněnské hlavní nádraží se začíná rýsovat. Nizozemští architekti projektují napojení hromadné dopravy, přilehlých čtvrtí i nábřeží Svratky

Publikováno: 20.9.2022

Projektování nového hlavního nádraží začalo. Vítězové mezinárodní architektonické soutěže, ateliéry Benthem Crouwel Architects a West 8, zahájili ve spolupráci s tuzemským ateliérem A8000 práci na architektonické studii kompletního řešení prostoru přednádraží a zanádraží, včetně zdejších plánovaných budov i dalších přilehlých prostor. Hotovo by mělo být do 12 měsíců. Cílem je získat podklady pro navazující kroky projektové dokumentace.

Nové brněnské hlavní nádraží se začíná rýsovat. Nizozemští architekti projektují napojení hromadné dopravy, přilehlých čtvrtí i nábřeží Svratky

„Nové brněnské hlavní nádraží bude jako součást celoevropské železniční dopravní sítě svým významem i účelem značně přesahovat hranice města a zároveň se stane důležitým dopravním terminálem pro všechny druhy dopravy. Stane se nejen vstupní branou města, ale i těžištěm nové čtvrti Trnitá,“ uvedla primátorka města Brna Markéta Vaňková. Podobu budovy i jejího okolí určila v roce 2021 mezinárodní architektonická soutěž, jejímž vítězem se stal nizozemský ateliér Benthem Crouwel Architects.

Modernizované srdce brněnského železničního uzlu v nové poloze u řeky Svratky významně ovlivní další rozvoj města. Zjednodušením sítě kolejí dojde k odstranění bariér a uvolnění rozsáhlých ploch v centru města pro parky, rekreaci a větší výstavbu bytů. Historický železniční viadukt se stane promenádou mezi centrem města a proměněným nábřežím. Nové nádraží z obou stran obklopí kvalitní veřejný prostor, s centrem města ho spojí nový bulvár se stromořadím a tramvajovou tratí.

„V současné době je mezi vítězi a městem Brnem podepsána smlouva na vypracování architektonické studie na lokalitu přednádraží i zanádraží a práce na jejím zhotovení už začaly. Navazovat bude smlouva architektů se Správou železnic na samotnou budovu nádraží. Obě studie budou vzájemně úzce koordinovány a průběžně konzultovány s městem, Kanceláří architekta města Brna, Správou železnic i dalšími orgány. Kromě studií získáme také aktualizovaný fyzický model celé řešené lokality,“ říká první náměstek primátorky Petr Hladík.

První z nich bude zahrnovat kompletní řešení prostoru před a za nádražím včetně připravovaných budov, jako jsou hotely, studentské bydlení, maloobchody nebo kanceláře. Součástí bude jak uzel veřejné dopravy – autobusové nádraží i přestupní terminál MHD – tak odstavná parkoviště, stanoviště taxi služby a úschovny kol.

Studie se bude zabývat napojením lokality nového nádraží na městskou dopravní síť i vzájemné vazby s ohledem na chodce a jejich přirozený pohyb.  „Půjde také o architektonickou podobu dvou nových mostů přes řeku Svratku. Navrženo bude logické navázání na urbanismus nové čtvrti Trnitá z jedné strany a Komárova z druhé i na připravovaná protipovodňová opatření nábřeží. Neopomenutelná bude energetická koncepce nebo modrozelená infrastruktura,“ doplňuje městský architekt Michal Sedláček.

Architektonická studie by měla být dokončena během příštího roku. Stane se podkladem pro budoucí stupně plánovacích a projektových prací a pro výběrové řízení na zpracovatele dalších etap projektové dokumentace. První vlak přijede na nové hlavní nádraží v roce 2034.

Že bude nové hlavní nádraží stát u řeky na místě dnešního dolního nádraží rozhodli zastupitelé města a kraje v roce 2018 a jejich rozhodnutí ve stejném roce posvětila také vláda. Aby cestujícím sloužilo co nejlépe, byla o dva roky později vyhlášena mezinárodní urbanisticko-dopravně-architektonická soutěž, největší v české historii. Vítězem se stal nizozemský tým Benthem Crouwel International, který stojí za projektem nádraží v Rotterdamu nebo rekonstrukcí a dostavbou nádraží v Amsterdamu. Organizátorem soutěže byla Kancelář architekta města Brna a společnými zadavateli město Brno a Správa železnic.

Další články

Procházka: Krajinou města do Tyršova sadu

Procházka: Krajinou města do Tyršova sadu

4.9.2023

Z historického centra na místo bývalého městského hřbitova s krajinářským architektem. Centrum Brna nabízí různé typy urbanizované krajiny – od ulic přes náměstí po parky. A to různých stáří, stylů i současného využití. Pohled krajinářského architekta v nich dokáže najít detaily, které mohou další profese přehlédnout. Akce proběhne jako součást festivalu Den architektury.

Hledáme projektanta protipovodňových opatření na Svitavě (etapy XXI a XXII)

Hledáme projektanta protipovodňových opatření na Svitavě (etapy XXI a XXII)

21.8.2023

Realizace protipovodňových opatření je zásadní pro další rozvoj města. Město ve spolupráci s Kanceláří architekta města Brna připravuje úpravu nábřeží Svitavy v lokalitě bývalého areálu Zbrojovky. Brněnští radní schválili zahájení zadávacího řízení na zhotovitele projektové dokumentace pro etapy XXI a XXII (Zbrojovka).

Kde sázet stromy a jak o ně pečovat? To ukáže chystaný standard uličních stromořadí

Kde sázet stromy a jak o ně pečovat? To ukáže chystaný standard uličních stromořadí

16.8.2023

Fungující město není jen nahodilý shluk ulic, ale systém, kde zástavba vzniká podle plánu, řeší se dopravní propojení jeho částí a vybavení vším, co lidé k životu potřebují. Podobně to platí o sídelní zeleni, ani tady by neměl vládnout chaos. Konkrétně na stromy v uličním prostoru se zaměří připravovaný Městský standard uličních stromořadí jako prostředek pro plánování, výsadbu a péči o ně. Se souhlasem Rady města Brna ho zpracuje Kancelář architekta města Brna (KAM).