Projektování nového hlavního nádraží začalo. Vítězové mezinárodní architektonické soutěže, ateliéry Benthem Crouwel Architects a West 8, zahájili ve spolupráci s tuzemským ateliérem A8000 práci na architektonické studii kompletního řešení prostoru přednádraží a zanádraží, včetně zdejších plánovaných budov i dalších přilehlých prostor. Hotovo by mělo být do 12 měsíců. Cílem je získat podklady pro navazující kroky projektové dokumentace.
„Nové brněnské hlavní nádraží bude jako součást celoevropské železniční dopravní sítě svým významem i účelem značně přesahovat hranice města a zároveň se stane důležitým dopravním terminálem pro všechny druhy dopravy. Stane se nejen vstupní branou města, ale i těžištěm nové čtvrti Trnitá,“ uvedla primátorka města Brna Markéta Vaňková. Podobu budovy i jejího okolí určila v roce 2021 mezinárodní architektonická soutěž, jejímž vítězem se stal nizozemský ateliér Benthem Crouwel Architects.
Modernizované srdce brněnského železničního uzlu v nové poloze u řeky Svratky významně ovlivní další rozvoj města. Zjednodušením sítě kolejí dojde k odstranění bariér a uvolnění rozsáhlých ploch v centru města pro parky, rekreaci a větší výstavbu bytů. Historický železniční viadukt se stane promenádou mezi centrem města a proměněným nábřežím. Nové nádraží z obou stran obklopí kvalitní veřejný prostor, s centrem města ho spojí nový bulvár se stromořadím a tramvajovou tratí.
„V současné době je mezi vítězi a městem Brnem podepsána smlouva na vypracování architektonické studie na lokalitu přednádraží i zanádraží a práce na jejím zhotovení už začaly. Navazovat bude smlouva architektů se Správou železnic na samotnou budovu nádraží. Obě studie budou vzájemně úzce koordinovány a průběžně konzultovány s městem, Kanceláří architekta města Brna, Správou železnic i dalšími orgány. Kromě studií získáme také aktualizovaný fyzický model celé řešené lokality,“ říká první náměstek primátorky Petr Hladík.
První z nich bude zahrnovat kompletní řešení prostoru před a za nádražím včetně připravovaných budov, jako jsou hotely, studentské bydlení, maloobchody nebo kanceláře. Součástí bude jak uzel veřejné dopravy – autobusové nádraží i přestupní terminál MHD – tak odstavná parkoviště, stanoviště taxi služby a úschovny kol.
Studie se bude zabývat napojením lokality nového nádraží na městskou dopravní síť i vzájemné vazby s ohledem na chodce a jejich přirozený pohyb. „Půjde také o architektonickou podobu dvou nových mostů přes řeku Svratku. Navrženo bude logické navázání na urbanismus nové čtvrti Trnitá z jedné strany a Komárova z druhé i na připravovaná protipovodňová opatření nábřeží. Neopomenutelná bude energetická koncepce nebo modrozelená infrastruktura,“ doplňuje městský architekt Michal Sedláček.
Architektonická studie by měla být dokončena během příštího roku. Stane se podkladem pro budoucí stupně plánovacích a projektových prací a pro výběrové řízení na zpracovatele dalších etap projektové dokumentace. První vlak přijede na nové hlavní nádraží v roce 2034.
Že bude nové hlavní nádraží stát u řeky na místě dnešního dolního nádraží rozhodli zastupitelé města a kraje v roce 2018 a jejich rozhodnutí ve stejném roce posvětila také vláda. Aby cestujícím sloužilo co nejlépe, byla o dva roky později vyhlášena mezinárodní urbanisticko-dopravně-architektonická soutěž, největší v české historii. Vítězem se stal nizozemský tým Benthem Crouwel International, který stojí za projektem nádraží v Rotterdamu nebo rekonstrukcí a dostavbou nádraží v Amsterdamu. Organizátorem soutěže byla Kancelář architekta města Brna a společnými zadavateli město Brno a Správa železnic.
Co mají společného brněnské základní školy, architektura a dobrodružství? Druhý ročník našeho programu přinesl žákům a žákyním různorodé zážitky – od projektových dnů přes prohlídky výstav a workshopy až po oblíbené procházky městem. Zapojilo se jich 337 z 12 různých škol.
Materiál, barevnost, výšku okolních zástěn, ale také vhodné a nevhodné umístění kontejnerů na směsný i tříděný odpad v Brně nově stanovuje Standard stálých stanovišť nádob na komunální odpad. Dokument připravený Kanceláří architekta města včera schválili brněnští radní.
Získat návrh proměny prostranství před nákupním centrem i přestavby bývalého objektu Tepláren na zařízení pro sport, volný čas a kulturu – takový byl cíl architektonické soutěže, kterou pro městskou část Brno – Nový Lískovec uspořádala Kancelář architekta města Brna. Odborná porota se během svého zasedání rozhodla udělit dvě druhá místa a takový výsledek schválila minulý týden rada městské části. Výsledná podoba lokality tak vzejde z dalšího jednání s oběma soutěžními týmy, jejichž návrhy se umístily nejvýše.