Padesát. Tolik žádostí o účast z celkem patnácti zemí světa přišlo do mezinárodní soutěže na nové brněnské hlavní nádraží. Do prvního kola soutěže postoupilo celkem dvanáct týmů architektů. Tři byli vyzváni přímo, dalších devět vybrala odborná porota. Teď začnou pracovat na návrhu nádražní budovy a přilehlých veřejných prostranství. Jsou mezi nimi ateliéry z Česka, Rakouska, Německa, Nizozemska, Francie, Dánska, USA i Velké Británie. V pondělí 16. listopadu 2020 účastníky soutěže potvrdila Rada města Brna a Správa železnic. Soutěž organizuje Kancelář architekta města Brna.
Mezinárodní porota hodnotila dohromady 46 portfolií, při přezkoumávání se totiž zjistilo, že jedna žádost byla duplicitní. Účast potvrdily i tři dopředu vyzvané ateliéry. Mezinárodní urbanisticko-dopravně-architektonická soutěž o návrh nového hlavního nádraží v Brně byla vyhlášena 31. srpna 2020. Společnými zadavateli jsou město Brno a Správa železnic. Jedná se o dvoufázovou užší soutěž. Tento formát umožňuje zadavateli na základě portfolií a referenčních projektů zúžit počet účastníků na ty, kteří jsou pro soutěž nejvhodnější, za zpracování návrhu pak získají skicovné.
V první fázi dvanáct soutěžících rozpracuje návrhy, čtyři z nich budou vybrány do druhé fáze soutěže. Ve druhé fázi čtyři účastníci dopracují návrhy do větší podrobnosti, porota vybere vítěze a určí pořadí na druhém, třetím a čtvrtém místě. Hodnocení návrhů v první fázi bude začátkem března, ve druhé fázi v červnu 2021. Vítěz se bude podílet na zpracování následné projektové dokumentace.
Úkolem soutěžících bude navrhnout nádražní budovu včetně zastřešení a podoby nástupišť, rozmístění vnitřních prostor a umístění hlavní výpravní haly, ale i kompletní řešení přiléhajících veřejných prostranství včetně budov pro administrativu, bydlení a veřejnou vybavenost. Dále je nutné vyřešit také podobu a polohu autobusového nádraží, terminál městské hromadné dopravy, parkování, úschovnu kol nebo propojení pro pěší. O tom, že nové nádraží bude stát u řeky na místě dnešního dolního nádraží rozhodli zastupitelé města i kraje v roce 2018.
Vídeň hlavní nádraží, Rakousko
ARGE Wimmer / Hotz / Hoffmann
Jižní rozšíření Terminálu 3, Mezinárodní letiště ve Vídni, Rakousko
Albert Wimmer ZT GmbH / ATP architekten ingenieure, Wien
Rotterdam hlavní nádraží, Nizozemsko
Benthem Crouwel Architects, Team V, West 8
Haag hlavní nádraží, Nizozemsko
Benthem Crouwel Architects
Stanice metra a vlaku Elbbrücken, Hamburk
Volkwin Marg and Jürgen Hillmer with Stephanie Joebsch
East Railway Station, Nan-čchang, Čína
Meinhard von Gerkan and Nikolaus Goetze with Jan Blasko
Územní studie Holešovice-Bubny-Zátory, Praha, Česko
prof. Dipl.-Ing. Thomas Müller, prof. Ing. arch. Petr Pelčák, prof. Dipl.-Ing. Ivan Reimann, Ing. Petr Soldán
Federální ministerstvo vnitra, Berlín, Německo
prof. Dipl.-Ing. Thomas Müller, prof. Dipl.-Ing. Ivan Reimann
Stuttgart hlavní nádraží, Německo
ingenhoven architects, Werner Sobek, DB Projekt Stuttgart Ulm GmbH, Frei Otto, Leonberg
Návrh komplexu hlavního nádraží v Boloni, Itálie
ingenhoven architects
Nádraží Curzon Street, Birmingham, Spojené království
Grimshaw Architects LLP – Neven Sidor, Partner
Vlakové nádraží „London Bridge”, Londýn, Spojené království
Grimshaw Architects LLP – Neven Sidor, Partner
Penn Station & Plaza, New York, Spojené státy americké
Snøhetta, Craig Dykers
National September 11, Memorial Museum Pavilion, New York, Spojené státy americké
Snøhetta, Craig Dykers
The High Line, New York, Spojené státy americké
Diller Scofidio + Renfro, LLC
Centrum umění The Shed, New York, Spojené státy americké
Diller Scofidio + Renfro, LLC
Tripla – „tři bloky“ v nové čtvrti Pasila, Helsinki, Finsko
OMA / Ellen van Loon
Anaheim transportation center, Spojené státy americké
Buro Happold / Justin Phillips
Dopravní centrum Västerås, Švédsko
Big – Bjarke Ingels Group
Elektrárna CopenHill, Kodaň, Dánsko
Big – Bjarke Ingels Group
Nádraží vysokorychlostních vlaků, Montpellier, Francie
MARC MIMRAM ARCHITECTURE & ASSOCIES
Ústředí společnosti Vinci s přístupem do stanice příměstských vlaků Eole, Nanterre, Francie
MARC MIMRAM ARCHITECTURE & ASSOCIES – MARC MIMRAM
Rotterdam hlavní nádraží, Nizozemsko
Team CS: a cooperation between Benthem Crouwel Architects, MVSA Meyer en van Schooten Architecten and West 8
Chirurgické centrum Fakultní Nemocnice Hradec Králové, Česko
JIKA-CZ s.r.o. + M2AU s.r.o.
Analytická část Městského standardu uličních stromořadí je hotová a v současnosti probíhají práce na návrhu úprav. Předchozí rok byl přitom ve znamení koncepčních příprav zadání a referenčního průzkumu několika vybraných stromořadí. Dokument se po svém dokončení zaměří na stromy v uličním prostoru a bude sloužit jako nástroj pro plánování, výsadbu a péči o ně.
Město Brno se na základě rozhodnutí svých radních ohrazuje proti návrhu novely stavebního zákona, která by významně omezila pravomoci v oblasti městských stavebních předpisů. Návrh, který byl do zákona připojen jako tzv. přílepek v souvislosti se změnou energetického zákona, se nyní vrací k projednání do Poslanecké sněmovny. Je potřeba, aby byla zachována kompetence velkých měst vysazovat stromy v ulicích a regulovat výstavbu na svém území.
Brno se dočká nové haly pro cyklisty a atlety! Architektonickou soutěž vyhrál ateliér OVA, který navrhl moderní dřevěný pavilon propojující město s parkem. Udržitelná stavba se stane skvělým zázemím pro sport – kombinace velodromu a atletické arény navíc přináší nejen úsporu nákladů, ale také efektivní přístup k výstavbě sportovišť, která jsou praktická i vizuálně atraktivní.