Soutěž na nové hlavní nádraží v Brně přilákala světová esa, podívejte se na jejich stavby

Publikováno: 16.11.2020

Padesát. Tolik žádostí o účast z celkem patnácti zemí světa přišlo do mezinárodní soutěže na nové brněnské hlavní nádraží. Do prvního kola soutěže postoupilo celkem dvanáct týmů architektů. Tři byli vyzváni přímo, dalších devět vybrala odborná porota. Teď začnou pracovat na návrhu nádražní budovy a přilehlých veřejných prostranství. Jsou mezi nimi ateliéry z Česka, Rakouska, Německa, Nizozemska, Francie, Dánska, USA i Velké Británie. V pondělí 16. listopadu 2020 účastníky soutěže potvrdila Rada města Brna a Správa železnic. Soutěž organizuje Kancelář architekta města Brna.

Soutěž na nové hlavní nádraží v Brně přilákala světová esa, podívejte se na jejich stavby

Mezinárodní porota hodnotila dohromady 46 portfolií, při přezkoumávání se totiž zjistilo, že jedna žádost byla duplicitní. Účast potvrdily i tři dopředu vyzvané ateliéry. Mezinárodní urbanisticko-dopravně-architektonická soutěž o návrh nového hlavního nádraží v Brně byla vyhlášena 31. srpna 2020. Společnými zadavateli jsou město Brno a Správa železnic. Jedná se o dvoufázovou užší soutěž. Tento formát umožňuje zadavateli na základě portfolií a referenčních projektů zúžit počet účastníků na ty, kteří jsou pro soutěž nejvhodnější, za zpracování návrhu pak získají skicovné.

V první fázi dvanáct soutěžících rozpracuje návrhy, čtyři z nich budou vybrány do druhé fáze soutěže. Ve druhé fázi čtyři účastníci dopracují návrhy do větší podrobnosti, porota vybere vítěze a určí pořadí na druhém, třetím a čtvrtém místě. Hodnocení návrhů v první fázi bude začátkem března, ve druhé fázi v červnu 2021. Vítěz se bude podílet na zpracování následné projektové dokumentace.

Úkolem soutěžících bude navrhnout nádražní budovu včetně zastřešení a podoby nástupišť, rozmístění vnitřních prostor a umístění hlavní výpravní haly, ale i kompletní řešení přiléhajících veřejných prostranství včetně budov pro administrativu, bydlení a veřejnou vybavenost. Dále je nutné vyřešit také podobu a polohu autobusového nádraží, terminál městské hromadné dopravy, parkování, úschovnu kol nebo propojení pro pěší.  O tom, že nové nádraží bude stát u řeky na místě dnešního dolního nádraží rozhodli zastupitelé města i kraje v roce 2018.

Předem vybraní zadavatelem

Albert Wimmer (Vídeň)

Vídeň hlavní nádraží, Rakousko

ARGE Wimmer / Hotz / Hoffmann

Jižní rozšíření Terminálu 3, Mezinárodní letiště ve Vídni, Rakousko

Albert Wimmer ZT GmbH / ATP architekten ingenieure, Wien

Benthem Crouwel Architects (Amsterdam)

Rotterdam hlavní nádraží, Nizozemsko

Benthem Crouwel Architects, Team V, West 8

Haag hlavní nádraží, Nizozemsko

Benthem Crouwel Architects

gmp International (Hamburk)

Stanice metra a vlaku Elbbrücken, Hamburk

Volkwin Marg and Jürgen Hillmer with Stephanie Joebsch

East Railway Station, Nan-čchang, Čína

Meinhard von Gerkan and Nikolaus Goetze with Jan Blasko

Vybraní soutěžní porotou

Sdružení Pelčák a partner architekti – Müller Reimann Architekten (Brno – Berlín)

Územní studie Holešovice-Bubny-Zátory, Praha, Česko

prof. Dipl.-Ing. Thomas Müller, prof. Ing. arch. Petr Pelčák, prof. Dipl.-Ing. Ivan Reimann, Ing. Petr Soldán

Federální ministerstvo vnitra, Berlín, Německo

prof. Dipl.-Ing. Thomas Müller, prof. Dipl.-Ing. Ivan Reimann

ingenhoven architects, Architektonická kancelář Burian-Křivinka, architekti Koleček-Jura (Düsseldorf – Brno)

Stuttgart hlavní nádraží, Německo

ingenhoven architects, Werner Sobek, DB Projekt Stuttgart Ulm GmbH, Frei Otto, Leonberg

Návrh komplexu hlavního nádraží v Boloni, Itálie

ingenhoven architects

Grimshaw Architects, AFRY CZ (Londýn – Praha)

Nádraží Curzon Street, Birmingham, Spojené království

Grimshaw Architects LLP – Neven Sidor, Partner

Vlakové nádraží „London Bridge”, Londýn, Spojené království

Grimshaw Architects LLP – Neven Sidor, Partner

Snøhetta Architecture Landscape Architecture, Civitas, Thorton Tomasetti, 4ct (New York – Denver – Praha)

Penn Station & Plaza, New York, Spojené státy americké

Snøhetta, Craig Dykers

National September 11, Memorial Museum Pavilion, New York, Spojené státy americké

Snøhetta, Craig Dykers

Diller Scofidio, Renfro (New York)

The High Line, New York, Spojené státy americké

Diller Scofidio + Renfro, LLC

Centrum umění The Shed, New York, Spojené státy americké

Diller Scofidio + Renfro, LLC

OMA (Rotterdam)

Tripla – „tři bloky“ v nové čtvrti Pasila, Helsinki, Finsko

OMA / Ellen van Loon

Anaheim transportation center, Spojené státy americké

Buro Happold / Justin Phillips

BIG – Bjarke Ingels Group, A8000 (Kodaň – České Budějovice)

Dopravní centrum Västerås, Švédsko

Big – Bjarke Ingels Group

Elektrárna CopenHill, Kodaň, Dánsko

Big – Bjarke Ingels Group

Marc Mimram Architecture & Associés (Paříž)

Nádraží vysokorychlostních vlaků, Montpellier, Francie

MARC MIMRAM ARCHITECTURE & ASSOCIES

Ústředí společnosti Vinci s přístupem do stanice příměstských vlaků Eole, Nanterre, Francie

MARC MIMRAM ARCHITECTURE & ASSOCIES – MARC MIMRAM

MVSA Architects, JIKA-CZ, KCAP Architects &Planners (Amsterdam – Hradec Králové – Rotterdam)

Rotterdam hlavní nádraží, Nizozemsko

Team CS: a cooperation between Benthem Crouwel Architects, MVSA Meyer en van Schooten Architecten and West 8

Chirurgické centrum Fakultní Nemocnice Hradec Králové, Česko

JIKA-CZ s.r.o. + M2AU s.r.o.

Další články

Veřejné projednání návrhu Územního plánu města Brna

Veřejné projednání návrhu Územního plánu města Brna

9.7.2024

Ve středu 31. července se ve Sněmovním sále Nové radnice od 13 hodin uskuteční veřejné projednání návrhu Územního plánu města Brna.

Nový Územní plán města Brna míří ven – dnes byl zveřejněn jeho návrh

Nový Územní plán města Brna míří ven – dnes byl zveřejněn jeho návrh

26.6.2024

Návrh nového Územního plánu města Brna (NÚP) určený pro veřejné projednání je ode dneška dostupný na městském portálu územního plánování. Tato aktualizovaná verze vznikla na základě společného jednání. Během prvních měsíců tohoto roku se k podobě NÚP mohly vyjádřit především dotčené orgány, jako jsou ministerstva, krajský úřad nebo sousední obce, ale současně i veřejnost a jednotlivé městské části. Po zákonném vypořádání požadavků a připomínek byl návrh upraven do aktuální podoby. Veřejné projednání je plánováno na 31. července 2024 od 13 hodin ve Sněmovním sále Nové radnice v Brně.

Zastupitelé schválili skupinu Jednotlivých změn ÚPmB, v platnost vstoupí během srpna

Zastupitelé schválili skupinu Jednotlivých změn ÚPmB, v platnost vstoupí během srpna

25.6.2024

Na první pohled spousta maličkostí v mapě Brna, v realitě 106 důležitých změn stávajícího územního plánu. Tento strategický dokument je totiž potřeba pravidelně aktualizovat. Změny minulý týden schválili brněnští zastupitelé a v platnost vstoupí s největší pravděpodobností na začátku srpna. Zpracovat dokumentaci tzv. „Skupiny B.I“ dostala za úkol Kancelář architekta města Brna. Pořizovatelem byl Odbor územního plánování a rozvoje Magistrátu města Brna. Zároveň došlo ke schválení i dalších změn stávajícího územního plánu. Vše je dostupné na portálu územního plánování upmb.brno.cz.