Zrychlit přípravu protipovodňových opatření v Brně – to je nově velký úkol pro Kancelář architekta města Brna. Rozhodnutím radních i zastupitelů pod ní byla v září letošního roku převedena koncepce a projektová příprava protipovodňové ochrany. Agendu v KAM převzalo oddělení městské infrastruktury.
Vodohospodářskými tématy se KAM zabývá dlouhodobě, a to jak ve spojitosti s přípravou návrhu nového územního plánu, tak při práci na konkrétních projektech, jako je například nová čtvrť Trnitá. To je také hlavní důvod, proč KAM převzala celkovou koncepci přípravy protipovodňových opatření ve městě.
Protipovodňová ochrana města je klíčové téma jak pro stávající zástavbu města, tak pro umožnění výstavby v rozvojových lokalitách. Vedle vodohospodářské funkce budou opatření zaměřeny také na využití potenciálu řek i nábřeží a zkvalitnění životního prostředí. Jejich provedení je naprosto zásadní pro rozvoj města, proto je také potřeba urychlit proces jejich přípravy. Město zároveň plánuje žádat o dotace na jejich výstavbu, které pokryjí významnou část nákladů.
Plánovaná protipovodňová opatření na nábřeží Svratky spojená s revitalizací řeky a vytvořením kolonády. Autoři návrhu: prof. Ruller, arch. Korbička, arch. Trenz, Ing. Čermák, APLUS a.s., ŠINDLAR s.r.o.
KAM má na starosti koncepční a projektovou přípravu protipovodňových opatření. Související majetkoprávní příprava přejde kompletně pod Majetkový odbor, jejich realizace pak pod Odbor investiční Magistrátu města Brna. Realizace protipovodňových opatření města je rozdělena do 30 etap, více o nich najdete na webu Voda v Brně.
Poldr Chrlice je jedním z projektů připravované ochrany jižní části Brna proti povodňovým průtokům Svitavy a Svratky
Mezi prioritními oblastmi pro vybudování protipovodňové ochrany je také budoucí čtvrť Trnitá a oblast přestavby železničního uzlu Brno. Začátkem října 2020 radní schválili zahájení zadávacího řízení na výběr projektanta pro tuto oblast (etapy IX, X a XI). Jedná se úsek od viaduktu na ulici Uhelná pro napojení na přerovskou trať. Ochrana tu bude zajištěna vybudováním zemních hrází a zdí v kombinaci s přírodě blízkými úpravami koryta řeky. Součástí projektu bude i návrh povodňového parku nebo stezky pro pěší a cyklisty.
Analytická část Městského standardu uličních stromořadí je hotová a v současnosti probíhají práce na návrhu úprav. Předchozí rok byl přitom ve znamení koncepčních příprav zadání a referenčního průzkumu několika vybraných stromořadí. Dokument se po svém dokončení zaměří na stromy v uličním prostoru a bude sloužit jako nástroj pro plánování, výsadbu a péči o ně.
Město Brno se na základě rozhodnutí svých radních ohrazuje proti návrhu novely stavebního zákona, která by významně omezila pravomoci v oblasti městských stavebních předpisů. Návrh, který byl do zákona připojen jako tzv. přílepek v souvislosti se změnou energetického zákona, se nyní vrací k projednání do Poslanecké sněmovny. Je potřeba, aby byla zachována kompetence velkých měst vysazovat stromy v ulicích a regulovat výstavbu na svém území.
Brno se dočká nové haly pro cyklisty a atlety! Architektonickou soutěž vyhrál ateliér OVA, který navrhl moderní dřevěný pavilon propojující město s parkem. Udržitelná stavba se stane skvělým zázemím pro sport – kombinace velodromu a atletické arény navíc přináší nejen úsporu nákladů, ale také efektivní přístup k výstavbě sportovišť, která jsou praktická i vizuálně atraktivní.