Kategorie: Aktuality

Zveřejňujeme výsledky průzkumu dopravního chování v Brně a jeho okolí

Výsledky průzkumu nabízejí vhled do přesunů Brňanů i obyvatel metropolitní oblasti během dne. Popisují časové rozložení cest podle účelu, použitého dopravního prostředku nebo socioekonomických charakteristik. Odpovídají tak na otázky typu: Jak daleko lidé jezdí do svého zaměstnání? Kdy nejčastěji nakupují? Jakým dopravním prostředkem cestují nejčastěji senioři nebo studenti?

Četnost cest za jednotlivými aktivitami se liší v průběhu dne i mezi pracovním dnem a sobotou. V pracovní dny je nápadná ranní špička cest do práce (cca 06:00-09:00) a škol (cca 07:00-08:00) i odpolední návraty domů (cca 14:00-18:00). V sobotu jsou pracovní a školní cesty nahrazeny cestami v rámci volného času, výletů či návštěv chalup. Odpolední špička je v sobotu více rozvolněná (cca 13:00-19:00).

Průměrná doba jedné cesty je necelých 29 minut. Cesty realizované v pracovní den jsou přibližně o 10 minut kratší než ty sobotní. Dojíždění mezi Brnem a jeho okolím je cca o 10 (v sobotu) až 20 (v pracovní den) minut delší než cesty místní. Vůbec nejdelší jsou cesty vlakem či regionálními autobusy a o víkendu také cyklovýlety. Nejkratší jsou naopak cesty do obchodů či restaurací, jízdy autem pro řidiče a cesty, jejichž částí je chůze. Rozdíly podle sociodemografických charakteristik jsou méně výraznější.

Z hlediska účelu jsou nejdelší cesty na chaty či chalupy, které často mají cíl mimo metropolitní oblast. Nejkratší cesty jsou naopak do restaurací a obchodů. Cesty do práce nepřekračují 30 minut u 70 % pracujících celé metropolitní oblasti.

Průzkum se věnuje také struktuře cest dle použitých dopravních prostředků. Znázorněn je dobou používání jednotlivých druhů dopravy během celé cesty. Nejvyšší podíl na celkové době cest tvoří chůze, která představuje plných 36 %. Toto poměrně vysoké procento je způsobeno i tím, že v rámci dotazování byl kladen důraz na zachycení i velmi krátkých pěších cest, které jsou součástí každodenní mobility, avšak často bývají v průzkumech opomenuty. Chůzi následuje automobil s necelými 37 % (z toho 26 % v pozici řidiče a 11 % spolujízda) a MHD se 16 %.

Jedním z důležitých brněnských dopravních projektů je plánovaná výstavba podzemní dráhy, tzv. Severojižního kolejového diametru. Dopravní potenciál a jiné technické i ekonomické parametry diametru teď prověřuje příslušná studie proveditelnosti. Ta využívá mj. dopravní model Brněnské metropolitní oblasti, který čerpá znalosti o dopravním chování k přesnějšímu předvídání zátěže komunikací či využívání hromadné dopravy. Především potřebám tohoto dopravního modelu budou sloužit nové výsledky průzkumu dopravního chování. Zároveň najdou využití v rozvojových strategiích a plánech města Brna včetně oblasti udržitelné dopravy metropolitní oblasti. Na základě výzkumu bude například možné modelovat cestovní poptávku a kombinovat ji s daty dopravní nabídky.

Poslední příspěvky

Výstava: Pocta královně Elišce Rejčce na Starém Brně

Mandloňový sad prostupující devět bílých bloků. Meandrující vodní prvek s reliéfy hvězd a figury. Sochy,…

30.4.2024

Mandloňový sad prostupující devět bílých bloků. Odborná porota vybrala nejlepší návrh v soutěži na Poctu královně Elišce Rejčce

Bílé bloky symbolizující život i dílo královny Elišky Rejčky a s nimi propojený parčík pravidelně…

4.4.2024

Světový den vody ve znamení připravované nové podoby svitavského nábřeží

Práce na přípravě projektové dokumentace přírodě blízkých protipovodňových opatření zahájily společnosti Dopravoprojekt Brno a HG…

22.3.2024

Procházka: Do výtvarných ateliérů

Dubnová procházka za architekturou nás zavedla do nové budovy ateliérů Katedry výtvarné výchovy na Pedagogické…

22.3.2024

Nový 3D model brněnských budov zjednoduší práci architektům a ukáže kontext všem

Přes 107 000 budov, stromy z pasportu zeleně nebo digitální model terénu. Brno má nový…

19.3.2024

Výstava: DLAŽBA BRNO! VSTUPTE

Kolik různých druhů dlažby vidíte při vašich procházkách centrem města? Na které byste už do…

13.3.2024