Jak bude vypadat nová čtvrť?

Široký bulvár, kvalitní ulice a veřejná prostranství, oživené nábřeží, ale také moderní hlavní nádraží, to vše bude tvořit základy nové čtvrti. Nabídne bydlení pro deset až patnáct tisíc lidí, kancelářské budovy, služby, parky a široké možnosti trávení volného času. Plynule naváže na okolní zástavbu a zároveň přinese rozvoj přilehlých oblastí jako například Komárova nebo Nových sadů.

Axonometrie nové čtvrti s vyznačenými hlavními záměry
Axonometrie nové čtvrti s vyznačenými hlavními záměry

Nové hlavní nádraží

Nové hlavní nádraží bude stát na místě dnešního dolního nádraží u řeky Svratky. Oproti stávajícímu nabídne větší kapacitu, komfort pro cestující, a především modernizaci vlakové dopravy. Bude umístěno na mostním tělese ve výšce sedmi metrů nad zemí a nebude tvořit bariéru mezi severní a jižní částí nové čtvrti. Stane se klíčovým dopravním uzlem s možností rychlého přestupu mezi vlakovou, autobusovou a městskou hromadnou dopravou.

Podobu budovy určila mezinárodní soutěž – nové nádraží vznikne podle návrhu nizozemského ateliéru Benthem Crouwel Architects. Stane se novou branou do města a pozitivním impulzem pro vznikající čtvrť Trnitá.

Bulvár

Bulvár bude hlavní spojnicí nového nádraží s centrem města. Cestujícím nabídne pohled na dominantu Brna – katedrálu sv. Petra a Pavla. Padesát metrů široký bulvár bude lemován domy s obchody a službami v přízemí, bude mít široké chodníky, množství zeleně a vzrostlé stromy. Na každé straně ulice nebudou chybět ani obousměrné cyklostezky, středový pás bude zase patřit tramvajím. Svými rozměry bude srovnatelný například s Václavským náměstím v Praze.

Základy nové čtvrti

Zástavba nové čtvrti Trnitá by měla o několik let předběhnout nové nádraží, aby navazovalo na už fungující část města. První domy vyrostou kolem plánovaného bulváru a v blízkosti ulice Opuštěná.

Stávající hlavní nádraží

Stávající hlavní nádraží, které už kapacitně nestačí, bude zrušeno. Uvolní se tím rozsáhlé plochy kolejiště na okružní třídě centra města. Zachována zůstane památkově chráněná budova nádraží, stejně jako pošta a Malá Amerika. Město je může dále využít jako společenské a kulturní prostory.

Parky místo kolejiště

Nová městská čtvrť bude lemovaná parkem, který propojí řeku Svratku s centrem města. Do budoucna nahradí park také kolejiště stávajícího hlavního nádraží. Město plánuje zachránit i původní kamenný viadukt, který je přímo napojen na budovu Malé Ameriky a stane se stezkou pro pěší a cyklisty ve stylu newyorské High Line.

Městské nábřeží

Zástavba se rozvine až k břehům Svratky, kde vznikne městské nábřeží. Brno tak znovu získá přístup k řece. Poříční park na pravém břehu Svratky v sobě propojí přírodě blízká protipovodňová opatření a místo pro odpočinek, rekreaci a společenské aktivity. Podobu nábřeží a jeho veřejných prostranství načrtne v příštích letech jedna z plánovaných architektonických soutěží.

Hlavní regulativy

Územní studie nastavuje hlavní limity pro výstavbu v nové čtvrti. Například požaduje, aby v každém bloku bylo vždy zastoupeno alespoň 30 % bydlení a 30 % zeleně. Pomocí závazných regulativů chceme zajistit, aby nová čtvrť byla smíšená a s převahou bydlení a aby zde byl dostatek zeleně a zelených vnitrobloků. Mimo jiné požadujeme, aby ve vybraných blocích byly přístupné terasy a vyhlídky jako veřejné prostory a aby všechny střechy byly navrženy jako zelené.