09 Jaké hlavní rozvojové lokality určuje nový územní plán?

Publikováno: 25.6.2020

Nová čtvrť Trnitá, bývalá Zbrojovka i chytrá čtvrť Špitálka. Nový územní plán určí celkem devět hlavních rozvojových oblastí, na které se chce město v příštích letech zaměřit. Cílem je nově vymezit větší rozsah ploch pro bydlení, pracovní příležitosti i trávení volného času a pomoci s přestavbou bývalých průmyslových areálů, tedy tzv. brownfieldů, ve vnitřním i širším centru města.

09 Jaké hlavní rozvojové lokality určuje nový územní plán?

Devět hlavních rozvojových oblastí navržených v novém územním plánu je rozmístěno po celém území města a jsou pro něj klíčové. Jde o oblasti, na jejichž přípravě město dlouhodobě pracuje a kde by se mělo prvořadě rozvíjet. Zde je tak potřeba stavět silnice, tramvajové linky, kanalizaci a další infrastrukturu.

Devět hlavních rozvojových oblastí města, které určuje nový územní plán (1. Čtvrť Trnitá, 2. Západní brána, 3. Špitálka, 4. Zbrojovka, 5. Bosonohy – Chironova, 6. Řečkovice, 7. Přízřenice, 8. Veřejné logistické centrum, 9. Červený kopec)

Klíčovou strategickou rozvojovou oblastí je jižní čtvrť Trnitá (1). Ta zjednodušeně řečeno zahrnuje území mezi starým i novým nádražím a úzce souvisí s rozsáhlou přestavbou Železničního uzlu Brno (ŽUB), který patří k největším dopravně technickým stavbám celé České republiky. Výstavba nové městské čtvrti je do jisté míry podmíněna koordinací se stavbou ŽUB a má podmiňující strategické investice, jako jsou protipovodňová opatření, dopravní a technická infrastruktura. Výsledkem by měla být úplně nová čtvrť pro 10 až 15 tisíc obyvatel, kteří to budou mít kousek do centra, k nádraží i k řece. V současnosti dokončuje Kancelář architekta města Brna (KAM) aktualizaci územní studie a v lokalitě je připravováno několik velkých projektů.

Rozvojová oblast Západní brána (2) při ulici Jihlavská je určena pro obytnou zástavbu a komerční a občanskou vybavenost. Lokalita je dlouhodobě sledována jako území pro výškové stavby, protože nenarušuje panorama města, například vyhlídku na Špilberk nebo Petrov. Území bude z hlediska veřejné hromadné dopravy dobře obslouženo prodloužením tramvajové trati. V místě má vzniknout bydlení pro zhruba tři tisíce obyvatel.

Rozvojová oblast Špitálka (3) je lokalita přímo navazující na městské centrum. Záměr je označován přívlastkem „chytrá“ čtvrť, kde i při zachování genia loci, mohou investoři využít nejmodernější IT technologie s maximálním využitím energie, životního prostředí i ekonomiky provozu. Jádrem území je část městského areálu brněnské teplárny a okolí převážně nefunkčních výrobních brownfieldů. Podmiňujícími investicemi jsou dopravní stavby. Území byla věnována také mezinárodní ideová soutěž, kterou organizovala KAM. Porota hodnotila celkem dvacet šest návrhů, vítězem se stal návrh pražského ateliéru Aulík Fišer architekti.

Vítězný návrh z mezinárodní ideové soutěže Špitálka, vizualizace: Aulík Fišer architekti

Zbrojovka (4) je areál dnes již nefunkčního strojírenského gigantu, který svou polohou a rozlohou má „potenciál okresního města“. Území má velký benefit v přítomnosti řeky Svitavy, který je zároveň limitem z hlediska podmíněnosti realizace protipovodňových opatření. Území, ve kterém už intenzivně probíhají stavební práce, rovněž vyžaduje realizaci nové kmenové stoky, rozšíření retenční nádrže Ráječek a dopravně infrastrukturní stavby, například napojení na velký městský okruh.

Lokality Zbrojovka i Špitálka leží v blízkosti centra Brna a oba projekty budou zároveň odpovídat principům města krátkých vzdálenosti. V místě vznikne smíšená výstavba, kde najdou lidé bydlení, práci i široké možnosti trávení volného času, nebudou tedy muset nikam daleko cestovat auty.

Nové Bosonohy nebo také rozvojová oblast s názvem Bosonohy – Chironova (5) je koncept nové čtvrti „na zelené louce“, která má velký zejména rezidenční potenciál s možností rozvoje i komerční a občanské vybavenosti. Záměr je podmíněn dopravními stavbami, například pro obsluhu území veřejnou hromadnou dopravou, nebo systémem odvodnění celé oblasti. Pro oblast se plánuje nová tramvajová trať a nová infrastruktura včetně odvodnění. Počet obyvatel by se ze stávajících 2,5 tisíc mohl zvětšit na dvojnásobek. S výstavbou už počítá současný územní plán.

Rozvojová oblast Řečkovice (6) je příkladem pro rozvoj bydlení a dalších městských funkcí v severní části města. Rozvoj v této oblasti si vyžádá dobudování dopravní infrastruktury, včetně prodloužení tramvajové linky z Bánskobystrické ulice k bývalým kasárnám.

Jeden z ideových návrhů budoucnosti Nové Zbrojovky, vizualizace: aid_team

Rozvojová oblast Přízřenice (7) je projekt nové městské čtvrti s občanskou vybaveností a pracovními příležitostmi. Území je rovinaté, leží v blízkosti řeky Svratky a je podmíněno realizací protipovodňových opatření. Záměr vyžaduje nová dopravní spojení – tramvajovou nebo trolejbusovou trať.

Území pro umístění veřejného logistického centra (8) v blízkosti letiště v Tuřanech vyplývá z potřeb nadměstského významu. Pro logistické centrum je klíčové napojení na dopravní infrastrukturu, a proto je situováno do lokality s možností multimodálního dopravního napojení (tj. napojení na stávající dálnici, železnici a letiště).

Rozvojová oblast Červený kopec (9) je území velmi vhodné pro rezidenční a vybavenostní funkce s ohledem na blízkost centra, kvalitu prostředí s výhledem na Pálavu a možnost napojení na stávající tramvajovou dopravu a další formy veřejné hromadné dopravy. Realizace záměru souvisí se strategickými investicemi do dopravní a technické infrastruktury.

Další články

Široký bulvár, byty až pro patnáct tisíc lidí, zelené vnitrobloky i střechy. Příprava nové čtvrti Trnitá pokračuje

Široký bulvár, byty až pro patnáct tisíc lidí, zelené vnitrobloky i střechy. Příprava nové čtvrti Trnitá pokračuje

15.4.2021

Důležitý krok pro rozvoj jižní části Brna, tím je dokončení územní studie nové čtvrti Trnitá. Studie určuje hlavní principy, podle kterých se území o velikosti zhruba 140 hektarů v těsné blízkosti historického jádra města bude v příštích letech rozvíjet. Je to zásadní dokument pro plánovanou výstavbu, ale také pro podobu veřejných prostranství nebo parků. Její aktualizaci zpracovala kancelář městského architekta, která se dlouhodobě věnuje koordinaci záměrů města a investorů v území.

Podzemní dráhy u nás i ve světě. Odborníci sdíleli zkušenosti pro Brno

Podzemní dráhy u nás i ve světě. Odborníci sdíleli zkušenosti pro Brno

9.4.2021

Čím se může inspirovat Brno při plánování podzemní dráhy? Má navazovat na síť železnic, tramvají, nebo půjde o metro? Kolik bude potřeba zastávek? A je na to Brno dost velké? Nejen na tyto otázky hledal odpovědi online seminář pořádaný Kanceláří architekta města Brna ve čtvrtek 25. března. K pětici přednášejících se přes aplikaci Teams připojila téměř stovka posluchačů. Spolupořadatelem akce byl Ústav železničních konstrukcí a staveb Fakulty stavební Vysokého učení technického v Brně.

Prohlédněte si doplněný 3D model celého Brna a vyzkoušejte si jeho úpravu

Prohlédněte si doplněný 3D model celého Brna a vyzkoušejte si jeho úpravu

1.4.2021

Že je na úvodním obrázku situace vystřižená jako ze Suezského průplavu, kde nedávno uvízla obří loď? Nebojte, nic podobného nehrozí a ani na vás nezkoušíme aprílové žertíky. Dnes naopak spouštíme novou verzi rozšířeného 3D modelu města Brna. A u té příležitosti nabízíme všem zájemcům možnost vyzkoušet si během prvních dnů provozu virtuální úpravu veřejného prostoru a přidávání různých prvků – stromů, městského mobiliáře nebo dopravních prostředků.