Brno chystá nejmodernější hlavní nádraží v Evropě, jeho podobu přinese mezinárodní soutěž

Kancelář architekta města Brna (KAM) v pondělí 31. srpna oficiálně zahájila mezinárodní urbanisticko-dopravně-architektonickou soutěž o návrh. Společně ji pořádají město Brno a státní organizace Správa železnic. Rozsahem půjde o největší mezinárodní soutěž, jaká se v Česku zatím pořádala.

Chceme, aby Brno mělo nové hlavní nádraží, které bude patřit k nejlepším v Evropě. Do soutěže proto KAM vyzve přímo tři zahraniční architektonické ateliéry, které mají zkušenosti s velkými dopravními stavbami.  Mezi nimi je architekt Albert Wimmer, spoluautor nového hlavního nádraží ve Vídni, nizozemský ateliér Benthem Crouwel, autoři hlavního nádraží v Amsterdamu, a gmp architekten z Hamburku, kteří stojí za projektem hlavního nádraží v Berlíně. Soutěžní porota vybere ze zaslaných portfolií dalších devět soutěžících.

Nové hlavní nádraží svým významem zcela zásadně ovlivní rozvoj města. Bude klíčovým dopravním uzlem s možností rychlého přestupu mezi vlakovou, autobusovou a městskou hromadnou dopravou. Vedení Brna zároveň na základě výsledků studie proveditelnosti věří, že bude i možnost přestupu na severojižní kolejový diametr. Nádraží se tak stane nejen novou vstupní branou do Brna, ale i centrem nové čtvrti Trnitá jižně od historického jádra.

Mezinárodní soutěž je užší dvoufázová. Nejprve budou tři ateliéry vyzvány k účasti v soutěži napřímo, dalších devět účastníků vybere ze zaslaných portfolií soutěžní porota. Portfolio může zaslat každý architekt, který splňuje kvalifikační předpoklady dle soutěžních podmínek. Termín pro zaslání portfolií je 19. října 2020.

 

červeně ohraničené území – řešené území, žlutě ohraničené území – dotčené území, červené šrafování – území pro drážní těleso

V první fázi dvanáct soutěžících rozpracuje návrhy, čtyři z nich budou vybrány do druhé fáze soutěže. Ve druhé fázi čtyři účastníci dopracují návrhy do větší podrobnosti, porota vybere vítěze a určí pořadí na druhém, třetím a čtvrtém místě. Hodnocení návrhů v první fázi proběhne v únoru, ve druhé fázi v červnu 2021.

„Nové nádraží nabídne větší kapacitu, komfort pro cestující a modernizaci vlakové dopravy. Bude umístěno na mostě ve výšce sedm metrů nad zemí. Bude průchozí a nebude tvořit bariéru mezi severní a jižní částí nové čtvrti. Součástí zadání soutěže je i celkové řešení veřejných prostranství a budov přednádražního a zanádražního prostoru, včetně jejich propojení s nábřežím řeky Svratky. Jsou to veřejná prostranství, která v Brně svým rozsahem nemají obdoby, je proto zásadní najít kvalitní řešení,“ řekl ředitel KAM Michal Sedláček.

 

A – hlavní nádraží, podnádraží, B – přednádraží, C – zanádraží

Úkolem soutěžících bude navrhnout nádražní budovu včetně zastřešení a podoby nástupišť, podobu drážního tělesa a mostních konstrukcí, rozmístění vnitřních prostor a umístění hlavní výpravní haly, ale i kompletní řešení přiléhajících veřejných prostranství. Kromě vlakové dopravy je nutné vyřešit také podobu a polohu autobusového nádraží, terminál hromadné dopravy, parkování, úschovnu kol nebo propojení pro pěší.

O tom, že nové nádraží bude stát u řeky na místě dnešního dolního nádraží rozhodli zastupitelé města i kraje v roce 2018.

 

Oblast stávajícího dolního nádraží

Termín pro podání žádostí o účast v soutěži je 25. září 2020 do 17:00 hodin. Podmínky soutěže jsou od 1. září zveřejněny na profilu zadavatele.

Více informací najdete také na webu www.kambrno.cz/souteze.

Poslední příspěvky

Brno představuje dokument Souhrnné znění požadavků na výstavbu

Město Brno zveřejnilo dokument Souhrnné znění požadavků na výstavbu, který přináší přehledné a sjednocené informace…

26.3.2025

Procházka: Setkání architektury s uměním

Depozitář Moravské galerie v brněnských Řečkovicích představuje moderní úložný prostor pro umělecké sbírky a zároveň…

19.3.2025

Ulice Orlí v novém – obnoví se stromořadí a vymění povrchy

Ulice Orlí, v úseku od Masarykovy po Josefskou, projde v blízké době úpravou. Stavbaři zde postupně…

19.3.2025

Brno odmítá omezení svých pravomocí, bojuje za ochranu veřejného prostoru a zeleně

Novela energetického zákona, kterou včera schválila Poslanecká sněmovna, vážně omezuje pravomoci tří největších měst Česka…

5.3.2025

Brněnský standard stromořadí je o krok blíž cíli

Analytická část Městského standardu uličních stromořadí je hotová a v současnosti probíhají práce na návrhu…

12.2.2025

Brno brání spolu s Prahou a Ostravou své stavební předpisy proti legislativnímu omezení

Město Brno se na základě rozhodnutí svých radních ohrazuje proti návrhu novely stavebního zákona, která…

10.2.2025