Další krok k brněnské podzemní dráze, město hledá zpracovatele studie proveditelnosti

Publikováno: 13.7.2020

Bude cestující pod centrem Brna vozit metro, příměstský vlak, tramvaj, nebo jejich kombinace? Jaká trasa je nejvhodnější a na jaké tratě má navazovat? Odpovědět na tyto otázky a prověřit další možnosti podzemní kolejové dopravy navazující na nový železniční uzel má studie proveditelnosti severojižního kolejového diametru. Výběrové řízení na její zpracování vyhlásili brněnští radní na začátku července, zadání připravila Kancelář architekta města Brna. Zájemci o zpracování studie proveditelnosti mohou nabídky podávat do pondělí 10. srpna 2020 do 10 hodin.

Další krok k brněnské podzemní dráze, město hledá zpracovatele studie proveditelnosti

Cílem projektu nové podzemní dráhy je co nejlépe zlepšit dopravní obsluhu Brna i Jihomoravského kraje, podpořit vlakovou dopravu a zlepšit dostupnost připravovaného nádraží u řeky Svratky. Připravovaná studie proveditelnosti proto posoudí finanční náročnost i efektivitu jednotlivých variant, zaměří se na potenciální zájem cestujících a proměnu dopravního chování ve městě, včetně možného snížení zatížení hlavních tramvajových tratí. Hodnocen bude projekt také z pohledu vlivu na životní prostředí či existující zástavbu.

Zadavatelem veřejné zakázky na studii proveditelnosti je Statutární město Brno, v odborných věcech ho zastupuje nositel projektu Kancelář architekta města Brna a ve formálních Odbor územního plánování a rozvoje Magistrátu města Brna. Předpokládaná hodnota veřejné zakázky je 12 milionů Kč, více podrobností se o ní dozvíte na webu města.

Severojižní kolejový diametr v návrhu nového brněnského územního plánu

Součástí přípravy projektu bude také soutěž na dodavatele sociologického průzkumu mobility ve městě a příměstské oblasti, který se zaměří na dopravní napojení a obslužnost těchto lokalit. Výsledky průzkumu budou využitelné také pro další dopravně inženýrské projekty města. Samostatný dopravní model pak vypracují Brněnské komunikace, podklady pro tuto část zajistí Kancelář architekta města Brna. Po vyhotovení bude model předán ve výběrovém řízení vybranému zpracovateli technické části studie proveditelnosti.

Město Brno na zmíněné studie získalo na začátku června dotaci ze Státního fondu dopravní infrastruktury, a to ve výši 16,5 milionu Kč. Vzhledem k aktuálnímu stavu projektu SFDI schválil 20 % požadované částky (3,3 milionu Kč). O zbytek může město požádat příští rok.

Zajímají vás další podrobnosti ke studii proveditelnosti, historii severojižního kolejového diametru nebo příklady ze zahraničí? Podívejte se na stránku věnovanou Severojižnímu kolejovému diametru.

Další články

Procházka: Za Wiesnerem do rozhlasu

Procházka: Za Wiesnerem do rozhlasu

6.6.2023

Nahlédněte s námi do jednoho z prvních moravských příkladů funkcionalismu. Červnová procházka za architekturou povede do budovy od Ernsta Wiesnera původně určené pro Union banku a od roku 1950 využívané Československým rozhlasem. Zaměříme se na výsledky nedávné kompletní rekonstrukce podle návrhu architektů z brněnského ateliéru Tišnovka pod vedením Miloše Klementa. Čekat nás budou také ikonické části budovy, jako je elegantní schodiště nebo terasa s unikátním výhledem na Brno.

Kulatý stůl: Brněnské stavební předpisy

Kulatý stůl: Brněnské stavební předpisy

30.5.2023

Základní principy, cíle a témata Brněnských stavebních předpisů? Pro odbornou veřejnost připravujeme na 14. června setkání u kulatého stolu, jehož součástí bude také prostor pro diskusi a podněty.

Nový impulz pro hospodaření s dešťovou vodou v Brně, zastupitelé schválili finance na přípravu konkrétních projektů

Nový impulz pro hospodaření s dešťovou vodou v Brně, zastupitelé schválili finance na přípravu konkrétních projektů

25.5.2023

Ochrana Brňanů před přívalovými dešti, zlepšení stavu podzemních vod i mikroklimatu, ale také zvýšení odolnosti města vůči změnám klimatu. Nejen to mají přinést pilotní projekty zaměřené na hospodaření se srážkovými vodami v sedmi městských částech. Na základě již hotové studie proveditelnosti budou vypracovány projektové dokumentace pro realizaci konkrétních opatření. Brněnští zastupitelé na to odsouhlasili zajištění potřebných financí z rozpočtu města. Nositelem projektu je Kancelář architekta města Brna (KAM).