Další krok k brněnské podzemní dráze, město hledá zpracovatele studie proveditelnosti

Publikováno: 13.7.2020

Bude cestující pod centrem Brna vozit metro, příměstský vlak, tramvaj, nebo jejich kombinace? Jaká trasa je nejvhodnější a na jaké tratě má navazovat? Odpovědět na tyto otázky a prověřit další možnosti podzemní kolejové dopravy navazující na nový železniční uzel má studie proveditelnosti severojižního kolejového diametru. Výběrové řízení na její zpracování vyhlásili brněnští radní na začátku července, zadání připravila Kancelář architekta města Brna. Zájemci o zpracování studie proveditelnosti mohou nabídky podávat do pondělí 10. srpna 2020 do 10 hodin.

Další krok k brněnské podzemní dráze, město hledá zpracovatele studie proveditelnosti

Cílem projektu nové podzemní dráhy je co nejlépe zlepšit dopravní obsluhu Brna i Jihomoravského kraje, podpořit vlakovou dopravu a zlepšit dostupnost připravovaného nádraží u řeky Svratky. Připravovaná studie proveditelnosti proto posoudí finanční náročnost i efektivitu jednotlivých variant, zaměří se na potenciální zájem cestujících a proměnu dopravního chování ve městě, včetně možného snížení zatížení hlavních tramvajových tratí. Hodnocen bude projekt také z pohledu vlivu na životní prostředí či existující zástavbu.

Zadavatelem veřejné zakázky na studii proveditelnosti je Statutární město Brno, v odborných věcech ho zastupuje nositel projektu Kancelář architekta města Brna a ve formálních Odbor územního plánování a rozvoje Magistrátu města Brna. Předpokládaná hodnota veřejné zakázky je 12 milionů Kč, více podrobností se o ní dozvíte na webu města.

Severojižní kolejový diametr v návrhu nového brněnského územního plánu

Součástí přípravy projektu bude také soutěž na dodavatele sociologického průzkumu mobility ve městě a příměstské oblasti, který se zaměří na dopravní napojení a obslužnost těchto lokalit. Výsledky průzkumu budou využitelné také pro další dopravně inženýrské projekty města. Samostatný dopravní model pak vypracují Brněnské komunikace, podklady pro tuto část zajistí Kancelář architekta města Brna. Po vyhotovení bude model předán ve výběrovém řízení vybranému zpracovateli technické části studie proveditelnosti.

Město Brno na zmíněné studie získalo na začátku června dotaci ze Státního fondu dopravní infrastruktury, a to ve výši 16,5 milionu Kč. Vzhledem k aktuálnímu stavu projektu SFDI schválil 20 % požadované částky (3,3 milionu Kč). O zbytek může město požádat příští rok.

Zajímají vás další podrobnosti ke studii proveditelnosti, historii severojižního kolejového diametru nebo příklady ze zahraničí? Podívejte se na stránku věnovanou Severojižnímu kolejovému diametru.

Další články

Mendlovo náměstí

Mendlovo náměstí

5.8.2020

Přístřešky se zelenými střechami, nové stromy a záhony s trvalkami, širší chodníky nebo kultivované prodejní stánky, tak by podle studie na částečné úpravy veřejného prostranství mohlo v roce 2022 vypadat Mendlovo náměstí. Kompromisní, ale realizovatelné řešení zároveň vytvoří důstojný prostor pro umístění uměleckého díla k příležitosti 200 let od narození J. G. Mendela.

Výstava: X43 třikrát jinak

Výstava: X43 třikrát jinak

22.7.2020

Nové parky a rekreační plochy, atraktivní promenáda kolem Brněnské přehrady i rozšíření centra Bystrce. Tyto a další ideje představili architekti jako součást řešení brněnského úseku silnice X43. Prohlédnout si je teď můžete na výstavě v brněnském Urban centru od 6. do 28. srpna.

Podobu nového nádraží vyberou přední osobnosti české a světové architektury

Podobu nového nádraží vyberou přední osobnosti české a světové architektury

20.7.2020

Eva Jiřičná, Jan Jehlík, Peter Gero, Igor Marko, Vladimír Sitta nebo Zdeňka Vydrová. Tyto a další osobnosti české a světové architektury se v pátek sešly v Brně! V Kanceláři architekta města Brna (KAM) na Zelném trhu se konalo první ustavující zasedání poroty mezinárodní architektonické soutěže na nové hlavní nádraží. A protože členové poroty působí v různých koutech Česka i světa, zasedala porota online. Předsedou poroty byl zvolen architekt Petr Hlaváček, místopředsedou inženýr Mojmír Nejezchleb.