Podzemní dráhy u nás i ve světě. Odborníci sdíleli zkušenosti pro Brno

Publikováno: 9.4.2021

Čím se může inspirovat Brno při plánování podzemní dráhy? Má navazovat na síť železnic, tramvají, nebo půjde o metro? Kolik bude potřeba zastávek? A je na to Brno dost velké? Nejen na tyto otázky hledal odpovědi online seminář pořádaný Kanceláří architekta města Brna ve čtvrtek 25. března. K pětici přednášejících se přes aplikaci Teams připojila téměř stovka posluchačů. Spolupořadatelem akce byl Ústav železničních konstrukcí a staveb Fakulty stavební Vysokého učení technického v Brně.

Podzemní dráhy u nás i ve světě. Odborníci sdíleli zkušenosti pro Brno

Projekt severojižního kolejového diametru, často zkracován jako SJKD, je v Brně v různých variantách připravován dlouhé desítky let a už brzy by mohl získat konkrétní podobu. S rozhodnutím, kterou možnost zvolit a kudy přesně trať povede, pomůže především připravovaná studie proveditelnosti. Hotová by měla být v roce 2022. Odborným garantem projektu je Kancelář architekta města Brna.

Do problematiky brněnského diametru uvedl hosty vedoucí dopravního oddělení KAM Martin Všetečka. Náhled do technologické koncepce podzemních drah přinesl specialista ze společnosti Siemens Mobility Jiří Pohl. Lukáš Tittl a Jakub Zajíček z pražského Institutu plánování a rozvoje představili koncepci podzemní železnice a nové linky metra D. Herbert Seelmann z brněnského VUT sdílel zkušenosti o podzemních drahách v sousední Vídni. Po přednáškách následovala panelová diskuze všech zúčastněných.

Záznam všech přednášek si můžete prohlédnout na kambrno.cz/sjkd.

Přednášející se shodli na tom, že podzemní dráha v Brně má smysl. Síť metra mají i města s výrazně nižším počtem obyvatel, než má Brno (381 tis. obyvatel), například švýcarský Lausanne (136 tis. obyvatel) nebo italská Brescia (190 tis.). Podobně mají různé typy podzemní dráhy i rozlohou srovnatelné metropole jako jsou Helsinki, Poznaň nebo Frankfurt nad Mohanem. Přednášející také zdůraznili, že každé město má své specifické potřeby a neexistuje jedno univerzální řešení, vždy je potřeba hledat řešení na míru. Různé systémy se navíc mohou v rámci jednoho města vzájemně doplňovat, příkladem toho je Praha nebo Vídeň.

A jaké byly závěry z diskuze?

  • Podzemní dráha v Brně má smysl, Brno není tak malé.
  • Systém je potřeba nejprve dobře naplánovat, aby fungoval.
  • Efektivita není v univerzálnosti řešení, ale ve specializaci řešení.
  • Různé systémy v rámci jednoho města se mohou doplňovat
  • Pro zajímavost, název Brno je pravděpodobně odvozen od tehdejšího slovanského označení bláta, což naznačuje velmi obtížné základové podmínky. Na druhou stranu od stejného slova je odvozen i název Berlín, který je metrem protkán.

Další články

Výstava: 2025! VSTUPTE

Výstava: 2025! VSTUPTE

20.1.2025

Přijměte naše srdečné pozvání na výstavu věnovanou současné brněnské architektuře. Výstava se koná v GALERII! VSTUPTE, která se nachází v přízemí budovy Kanceláře architekta města Brna na Zelném trhu.

K vidění budou jedinečné fotografie architektky a fotografky Mariety Musálkové, jež zachycují různorodé tváře soudobého Brna.

Výstavu můžete navštívit každý všední den od 9:00 do 17:00. Vstup je zdarma.

Veřejné představení projektu: Protipovodňová opatření Zbrojovka (etapy XXI, XXII)

Veřejné představení projektu: Protipovodňová opatření Zbrojovka (etapy XXI, XXII)

14.1.2025

Zveme Vás na veřejné představení projektu „Realizace protipovodňových opatření města Brna – etapy XXI, XXII“, které se uskuteční v úterý 28. ledna 2025 od 16 hodin v sále Dělnického domu (Jamborova 65, Brno-Židenice).

Nový územní plán schválen: Po 22 letech příprav získává Brno klíčový rozvojový dokument

Nový územní plán schválen: Po 22 letech příprav získává Brno klíčový rozvojový dokument

10.12.2024

Brněnští zastupitelé dnes svou většinou schválili nový Územní plán města Brna. Po více než dvou desetiletích od začátku příprav tak město získá moderní koncepční rozvojový dokument. Nabytí jeho účinnosti se předpokládá na přelomu ledna a února roku 2025. Nový územní plán se tak stane základem pro udržitelný rozvoj Brna v dalších desítkách let.