Zajímá vás průměrný věk obyvatel Brna? Kolik lidí bydlí na sídlištích a jaké jsou nejčastější typy zástavby? Jak se za poslední roky vyvíjely ceny bytů a pozemků? Jak velké jsou kapacity nemocnic? Tato a další data o Brně za uplynulé čtyři roky najdete v aktualizaci územně analytických podkladů, kterou zpracoval náš tým. Jedná se o obsáhlý souhrn dat, který slouží jako zdroj informací pro přípravu územního plánu, územních studí nebo třeba rozhodování o stavebních záměrech. Koncem loňského roku dokument projednala Rada města Brna. Od ledna je dostupný na webových stránkách města.
Rok 2020 byl bezpochyby jiný než roky předchozí. Přesto jsme dokázali pohnout s mnoha dlouhodobými brněnskými „balvany“. Pracujeme na vypořádání námitek a připomínek k návrhu nového územního plánu, rozjela se práce na studii proveditelnosti brněnské podzemní dráhy a dvanáct mezinárodních týmů architektů pracuje na podobě nového hlavního nádraží. A v novém roce se vracíme plní síly pro zdolání dalších výzev. Podívejte se na ohlédnutí za tím nejdůležitějším v závěru roku 2020 a připomínku návštěv našich sesterských organizací.
Přestože jsme hned začátek září zahájili procházkou s městským architektem, už v říjnu nás okolnosti donutily do virtuálního prostoru přesunout vernisáž výstavy k územnímu plánu i související kulaté stoly věnované jeho horkým tématům. Podívejte se na ohlédnutí za tím nejdůležitějším ve třetí části roku 2020.
V létě byla situace o něco uvolněnější a díky tomu jsme vám konečně mohli osobně představit návrh nového územního plánu nebo se společně setkat na vernisáži k výstavě věnované variantám brněnské části silnice X43. Na Brněnské přehradě se pro vás otevřela nová zastávka lodní dopravy a navrhli jsme také částečné úpravy Mendlova náměstí. Podívejte se na ohlédnutí za tím nejdůležitějším v letním období.
Rok 2020 byl pro nás především rokem územního plánu, architektonických soutěží, velkých projektů jako je nová čtvrť Trnitá s novým nádražím nebo silnice 43. Vzhledem k situaci ale také rokem živých vysílání a online seminářů. Start roku se přesto zdál být jako každý jiný a celý tým jel hned od začátku na plný plyn. Podívejte se na ohlédnutí za tím nejdůležitějším v prvním čtvrtletí.
Jak se v příštích letech promění brněnské náměstí Míru? To je za uplynulý rok často diskutovaná otázka zástupci města i širokou veřejností. Teď je to výzva pro architekty, kteří se mohou hlásit do otevřené urbanisticko-architektonické soutěže. Zadání soutěže schválila Rada města Brna a tento týden ji vyhlásila Kancelář architekta města. Úkolem soutěžících je navrhnout úpravu náměstí včetně tramvajové smyčky a vstupu do parku Kraví hora. Součástí návrhu bude také nový polyfunkční dům se službami, obchody, komunitním centrem a byty. Návrhy mohou architekti odevzdat do 9. dubna 2021. O vítězi rozhodne odborná porota, výsledky budou známé v červnu 2021. Všechny návrhy představíme na výstavě.
Centrum Brna ve 3D i bez kina. Takovou podívanou umožňuje nová funkce webové aplikace Budovy v Brně z dílny datových specialistů KAM. Uživatelé si díky ní mohou v trojrozměrném zobrazení prohlédnout, jak se mění využití různých podlaží i částí budov v historickém centru města. Mapa navíc znázorňuje, jakou plochu budovy či jejího patra různé funkce zaujímají.
Jaký rozsah má mít městská památková zóna v Brně? S jakými cíli by měla být rozšiřována? Je lepší plošná ochrana, nebo zápis konkrétních památek? A jaké jsou argumenty pro a proti?
Od středy 9. prosince křižuje ulice Brna tramvaj věnovaná návrhu nového brněnského územního plánu. K veřejným setkáním, sérii videí nebo diskuzím věnovaným horkým tématům návrhu tak přibývá další možnost, kde se Brňané mohou s tímto důležitým dokumentem seznámit. Tentokrát přijede přímo za nimi. Naše KAMtram bude na různých linkách jezdit městem celý příští rok.
Chránit Brňany před povodněmi pomohou nová protipovodňová opatření na řece Svratce. Starost o jejich projektovou přípravu převzala na podzimu letošního roku Kancelář architekta města Brna ve snaze přípravy urychlit. To se zatím daří. Po týdnech usilovné práce dokončila KAM přípravu zadávací dokumentace pro výběr zhotovitele. Výběrové řízení bude vypsáno počátkem příštího roku.
Přes 600 metrů dlouhá promenáda pro pěší i cyklisty, která povede z centra Brna až ke Svratce. Takové jsou plány na proměnu historického železničního viaduktu z 19. století. Ten leží už přes sto let zasypaný kamením pod železničním valem. S jeho odhalením město počítá v souvislosti se stavbou nové jižní čtvrti Trnitá a přesunem stávajícího hlavního nádraží. V jakém stavu se stavba nachází a zda se ji podaří zachránit, na to má nyní pomoci odpovědět hloubkové měření pomocí georadaru. Zkušební měření prvního úseku se konalo v úterý 1. prosince a zorganizovala ho Kancelář architekta města Brna.
Znáte Brněnskou třídu? Tato ulice významně pomůže s prostupností a proměnou části Posvitavské průmyslové zóny, kde dnes stojí hlavně oplocené areály s halami a průmyslovými objekty, jako je Špitálka nebo Mosilana.