Mezinárodní soutěž o návrh nového hlavního nádraží v Brně pokročila do druhé fáze. Z dvanácti týmů vybrala porota čtyři postupující. Jejich úkolem teď bude rozpracovat návrhy do větší podrobnosti. Vyrobit mají i fyzický model nádraží včetně jeho okolí, který doplní chystaný model nové čtvrti Trnitá. Rozhodnutí poroty schválili ve středu 17. března oba zadavatelé soutěže, Rada města Brna a Správa železnic. Jména čtyř postupujících účastníků budou odtajněna v létě, kdy porota vybere vítěze.
Brněnská třída má v budoucnu významně pomoci s prostupností a proměnou části Posvitavské průmyslové zóny. Aby byla taková proměna možná, schválili brněnští zastupitelé v červnu 2020 zahájení procesu pořízení změny územního plánu. Zpracovatelem návrhu byla Kancelář architekta města Brna, která ho dokončila v listopadu stejného roku. Teď návrh změny čeká veřejné projednání – 24. března v Zastupitelském sále Nové radnice.
Těšíte se, že jednou pojedete „brněnským metrem“? Zajímá vás rozvoj kolejové dopravy v Česku? Nebo se podzemní dráhy dotýkají vaší práce? Připojte se s námi živě na seminář zaměřený na témata spojená s brněnským Severojižním kolejovým diametrem, na jehož studii proveditelnosti se v současné době pracuje. Seminář má pomoci se sdílením dosavadních zkušeností s plánováním a provozováním podzemních tras v jiných městech.
Brno bude mít městskou památkovou zónu, shodují se na tom zástupci města, městských částí, KAM i Ministerstva kultury. Aktuálně ale pokračují jednání o tom, jak bude rozsáhlá a jaké budou její regulativy. K tématu městské památkové zóny nám došel otevřený dopis od občanky Brna, městský architekt Michal Sedláček proto napsal otevřenou odpověď.
Od Riviéry přes nábřeží u Ronda po viadukt Uhelná. Byla vypsána veřejná zakázka na zhotovitele, který postaví protipovodňová opatření řeky Svratky na území města Brna, konkrétně jejich etapy VII a VIII, podle zpracovaných projektových dokumentací. Žádost o účast lze podávat do 13. dubna 2021.
Město a jeho památková ochrana. Aktuální téma, které hýbe Brnem a proto jsme se mu u kulatého stolu věnovali hned třikrát. Se zástupci města, Ministerstva kultury, odborné veřejnosti i památkářů jsme diskutovali nad rozsahem městské památkové zóny, jejími cíli i možnými regulacemi.
Většina s výhledem z Vlněny na místo budoucího nádraží, někteří na dálku přes počítače. Zasedání odborné poroty mezinárodní soutěže není jednoduché ani v běžných časech, o to více detailů bylo potřeba řešit ve stávající situaci. Tak, aby všichni mohli společně dva dny diskutovat a radit se nad 72 panely s návrhy nového brněnského nádraží a jeho okolí.
Co přesně se skrývá v balících, které se sešly u nás na Zelném trhu, se zatím nedozví nikdo. Výjimkou je sekretář soutěže a porotci. Ti jediní do nich mohou nahlédnout. Jedná se totiž o návrhy nového hlavního nádraží v Brně.
Blíží se dlouho očekávané oživení řeky Svratky v úseku od Riviéry k železničnímu viaduktu na Uhelné ulici. Řeka dostane více prostoru a obyvatelé Brna zase místo u vody, kam mohou vyrazit na procházky, za sportem i odpočinkem. Bude se jednat o klidné bezbariérové prostředí vhodné pro vozíčkáře, seniory či maminky s dětmi. Vznikne zde živá zóna, kde se budou lidé potkávat a aktivně trávit svůj čas.
Jak se Brno staví k vyhlášení památkové zóny na svém území? Jaký by měla mít rozsah a regulace? A jak celou věc ovlivňují pozdní zápisy do seznamů kulturních památek?
Stovky budov, přes dva tisíce stromů, vlakové a tramvajové tratě i s vozy a řeka Svratka jako výrazný krajinný prvek oblasti. A to vše v měřítku 1:500. Právě připravovaný model nové čtvrti Trnitá obsáhne na dvanácti čtverečních metrech část území Brna dva kilometry dlouhou a jeden a půl kilometru širokou. Využije ho hlavně odborná porota mezinárodní soutěže na podobu nového hlavního nádraží. Přímo do modelu totiž budou soutěžní týmy vkládat navržené budovy s navazujícím veřejným prostranstvím, které tak bude možné hodnotit z nadhledu a v kontextu celého místa.
Až deset metrů pod zem mapovala sonda část kolejiště vedle bývalého skladiště Amerika u brněnského hlavního nádraží, oblouky historického viaduktu neodhalila. Úspěšné bylo pouze doplňkové měření nad podzemními prostory skladiště, v jehož sklepení jsou klenby dosud zachovány. Průzkum iniciovaný naší kanceláří bude pokračovat v létě. Měření georadarem doplní kopané sondy a vrty. Cílem je ověřit stav a existenci železničního viaduktu z 19. století, který je ukrytý pod železničním náspem. Do budoucna se má v souvislosti s přesunem hlavního nádraží proměnit v pěší a cyklistickou promenádu spojující centrum Brna s nábřežím Svratky.