Aktuálně

Ve finále soutěže na nové hlavní nádraží jsou čtyři týmy. Vyrobí i fyzické modely, které doplní model nové čtvrti Trnitá

Ve finále soutěže na nové hlavní nádraží jsou čtyři týmy. Vyrobí i fyzické modely, které doplní model nové čtvrti Trnitá

17.3.2021

Mezinárodní soutěž o návrh nového hlavního nádraží v Brně pokročila do druhé fáze. Z dvanácti týmů vybrala porota čtyři postupující. Jejich úkolem teď bude rozpracovat návrhy do větší podrobnosti. Vyrobit mají i fyzický model nádraží včetně jeho okolí, který doplní chystaný model nové čtvrti Trnitá. Rozhodnutí poroty schválili ve středu 17. března oba zadavatelé soutěže, Rada města Brna a Správa železnic. Jména čtyř postupujících účastníků budou odtajněna v létě, kdy porota vybere vítěze.

Změna územního plánu Brněnská třída míří do veřejného projednání

Změna územního plánu Brněnská třída míří do veřejného projednání

Brněnská třída má v budoucnu významně pomoci s prostupností a proměnou části Posvitavské průmyslové zóny. Aby byla taková proměna možná, schválili brněnští zastupitelé v červnu 2020 zahájení procesu pořízení změny územního plánu. Zpracovatelem návrhu byla Kancelář architekta města Brna, která ho dokončila v listopadu stejného roku. Teď návrh změny čeká veřejné projednání – 24. března v Zastupitelském sále Nové radnice.

Seminář: Podzemní dráhy

Seminář: Podzemní dráhy

15.3.2021

Těšíte se, že jednou pojedete „brněnským metrem“? Zajímá vás rozvoj kolejové dopravy v Česku? Nebo se podzemní dráhy dotýkají vaší práce? Připojte se s námi živě na seminář zaměřený na témata spojená s brněnským Severojižním kolejovým diametrem, na jehož studii proveditelnosti se v současné době pracuje. Seminář má pomoci se sdílením dosavadních zkušeností s plánováním a provozováním podzemních tras v jiných městech.

Reakce na otevřený dopis ve věci problematických demolic a památkové zóny

Reakce na otevřený dopis ve věci problematických demolic a památkové zóny

11.3.2021

Brno bude mít městskou památkovou zónu, shodují se na tom zástupci města, městských částí, KAM i Ministerstva kultury. Aktuálně ale pokračují jednání o tom, jak bude rozsáhlá a jaké budou její regulativy. K tématu městské památkové zóny nám došel otevřený dopis od občanky Brna, městský architekt Michal Sedláček proto napsal otevřenou odpověď.

Proměna nábřeží Svratky: Veřejná zakázka na výstavbu protipovodňových opatření je zveřejněna

Proměna nábřeží Svratky: Veřejná zakázka na výstavbu protipovodňových opatření je zveřejněna

9.3.2021

Od Riviéry přes nábřeží u Ronda po viadukt Uhelná. Byla vypsána veřejná zakázka na zhotovitele, který postaví protipovodňová opatření řeky Svratky na území města Brna, konkrétně jejich etapy VII a VIII, podle zpracovaných projektových dokumentací. Žádost o účast lze podávat do 13. dubna 2021.

Městská památková zóna: Třikrát u kulatého stolu k rozsahu, regulacím a možným variantám

Městská památková zóna: Třikrát u kulatého stolu k rozsahu, regulacím a možným variantám

8.3.2021

Město a jeho památková ochrana. Aktuální téma, které hýbe Brnem a proto jsme se mu u kulatého stolu věnovali hned třikrát. Se zástupci města, Ministerstva kultury, odborné veřejnosti i památkářů jsme diskutovali nad rozsahem městské památkové zóny, jejími cíli i možnými regulacemi.

72 panelů, 12 architektonických týmů a 4 postupující návrhy aneb zasedání poroty mezinárodní soutěže na nové hlavní nádraží

72 panelů, 12 architektonických týmů a 4 postupující návrhy aneb zasedání poroty mezinárodní soutěže na nové hlavní nádraží

7.3.2021

Většina s výhledem z Vlněny na místo budoucího nádraží, někteří na dálku přes počítače. Zasedání odborné poroty mezinárodní soutěže není jednoduché ani v běžných časech, o to více detailů bylo potřeba řešit ve stávající situaci. Tak, aby všichni mohli společně dva dny diskutovat a radit se nad 72 panely s návrhy nového brněnského nádraží a jeho okolí.

Návrhy nového hlavního nádraží se sešly na Zelném trhu

Návrhy nového hlavního nádraží se sešly na Zelném trhu

1.3.2021

Co přesně se skrývá v balících, které se sešly u nás na Zelném trhu, se zatím nedozví nikdo. Výjimkou je sekretář soutěže a porotci. Ti jediní do nich mohou nahlédnout. Jedná se totiž o návrhy nového hlavního nádraží v Brně.

Měníme nábřeží Svratky: Více místa pro řeku, více místa pro lidi

Měníme nábřeží Svratky: Více místa pro řeku, více místa pro lidi

25.2.2021

Blíží se dlouho očekávané oživení řeky Svratky v úseku od Riviéry k železničnímu viaduktu na Uhelné ulici. Řeka dostane více prostoru a obyvatelé Brna zase místo u vody, kam mohou vyrazit na procházky, za sportem i odpočinkem. Bude se jednat o klidné bezbariérové prostředí vhodné pro vozíčkáře, seniory či maminky s dětmi. Vznikne zde živá zóna, kde se budou lidé potkávat a aktivně trávit svůj čas.

Kulatý stůl: Městská památková zóna III.

Kulatý stůl: Městská památková zóna III.

19.2.2021

Jak se Brno staví k vyhlášení památkové zóny na svém území? Jaký by měla mít rozsah a regulace? A jak celou věc ovlivňují pozdní zápisy do seznamů kulturních památek?

Model pro mezinárodní soutěž. Vzniká zmenšenina budoucí podoby nové čtvrti Trnitá

Model pro mezinárodní soutěž. Vzniká zmenšenina budoucí podoby nové čtvrti Trnitá

17.2.2021

Stovky budov, přes dva tisíce stromů, vlakové a tramvajové tratě i s vozy a řeka Svratka jako výrazný krajinný prvek oblasti. A to vše v měřítku 1:500. Právě připravovaný model nové čtvrti Trnitá obsáhne na dvanácti čtverečních metrech část území Brna dva kilometry dlouhou a jeden a půl kilometru širokou. Využije ho hlavně odborná porota mezinárodní soutěže na podobu nového hlavního nádraží. Přímo do modelu totiž budou soutěžní týmy vkládat navržené budovy s navazujícím veřejným prostranstvím, které tak bude možné hodnotit z nadhledu a v kontextu celého místa.

Hledání historického viaduktu bude pokračovat, první měření oblouky neodhalilo

Hledání historického viaduktu bude pokračovat, první měření oblouky neodhalilo

15.2.2021

Až deset metrů pod zem mapovala sonda část kolejiště vedle bývalého skladiště Amerika u brněnského hlavního nádraží, oblouky historického viaduktu neodhalila. Úspěšné bylo pouze doplňkové měření nad podzemními prostory skladiště, v jehož sklepení jsou klenby dosud zachovány. Průzkum iniciovaný naší kanceláří bude pokračovat v létě. Měření georadarem doplní kopané sondy a vrty. Cílem je ověřit stav a existenci železničního viaduktu z 19. století, který je ukrytý pod železničním náspem. Do budoucna se má v souvislosti s přesunem hlavního nádraží proměnit v pěší a cyklistickou promenádu spojující centrum Brna s nábřežím Svratky.