Jak se Brno staví k vyhlášení památkové zóny na svém území? Jaký by měla mít rozsah a regulace? A jak celou věc ovlivňují pozdní zápisy do seznamů kulturních památek?
Stovky budov, přes dva tisíce stromů, vlakové a tramvajové tratě i s vozy a řeka Svratka jako výrazný krajinný prvek oblasti. A to vše v měřítku 1:500. Právě připravovaný model nové čtvrti Trnitá obsáhne na dvanácti čtverečních metrech část území Brna dva kilometry dlouhou a jeden a půl kilometru širokou. Využije ho hlavně odborná porota mezinárodní soutěže na podobu nového hlavního nádraží. Přímo do modelu totiž budou soutěžní týmy vkládat navržené budovy s navazujícím veřejným prostranstvím, které tak bude možné hodnotit z nadhledu a v kontextu celého místa.
Až deset metrů pod zem mapovala sonda část kolejiště vedle bývalého skladiště Amerika u brněnského hlavního nádraží, oblouky historického viaduktu neodhalila. Úspěšné bylo pouze doplňkové měření nad podzemními prostory skladiště, v jehož sklepení jsou klenby dosud zachovány. Průzkum iniciovaný naší kanceláří bude pokračovat v létě. Měření georadarem doplní kopané sondy a vrty. Cílem je ověřit stav a existenci železničního viaduktu z 19. století, který je ukrytý pod železničním náspem. Do budoucna se má v souvislosti s přesunem hlavního nádraží proměnit v pěší a cyklistickou promenádu spojující centrum Brna s nábřežím Svratky.
Každoročně 2. února si celý svět připomíná Světový den mokřadů. Už za tři roky budou mít Brňané možnost oslavit ho u nového mokřadu řeky Svratky. Mokřad o velikosti zhruba 2,6 hektarů vznikne u ulice Bauerova, jen kousek od brněnského Velodromu, jako součást stavby protipovodňových opatření mezi Riviérou a železničním mostem Uhelná. Výstavba opatření má začít v první polovině letošního roku.
Město a jeho památková ochrana. Aktuální téma, které hýbe Brnem. Památkové zóně se proto u kulatého stolu věnujeme už podruhé, tentokrát mimo jiné s primátorkou Markétou Vaňkovou a brněnskými architekty.
Kvalitní, funkční a trvanlivá kamenná dlažba v ulicích Česká, Solniční a Veselá. A zároveň proměna náměstíčka v místě setkání všech tří ulic do podoby pohodlného a atraktivního veřejného prostoru pro všechny Brňany. Takové jsou hlavní cíle koordinace několika stavebních akcí, na které pracuje naše kancelář. Po zpracování koordinační studie jsme letošní rok zahájili výběrem jednotlivých druhů kamenných dlaždic, které budou součástí zdejších povrchů. Řešení České i jejího okolí tak bude odpovídat významu ulice, vytvoří nová pobytová místa a naváže na už proměněné části historického jádra města. Stavební akce jsou rozděleny do tří etap a potrvají několik let.
Proměna širšího areálu hlavního vchodu Ústředního hřbitova u ulice Vídeňská je hlavním cílem architektonicko-urbanistické soutěže. Její přípravou dnes byla na zasedání Rady města Brna pověřena naše kancelář, následovat bude práce na podmínkách soutěže. Samotné vyhlášení je směřováno na polovinu dubna letošního roku. Kromě vchodu a blízkých zastávek MHD se týmy architektů a urbanistů ve svých návrzích zaměří také na výstavbu provozních budov, objekt květinářství nebo kamenický obchod.
Zajímá vás průměrný věk obyvatel Brna? Kolik lidí bydlí na sídlištích a jaké jsou nejčastější typy zástavby? Jak se za poslední roky vyvíjely ceny bytů a pozemků? Jak velké jsou kapacity nemocnic? Tato a další data o Brně za uplynulé čtyři roky najdete v aktualizaci územně analytických podkladů, kterou zpracoval náš tým. Jedná se o obsáhlý souhrn dat, který slouží jako zdroj informací pro přípravu územního plánu, územních studí nebo třeba rozhodování o stavebních záměrech. Koncem loňského roku dokument projednala Rada města Brna. Od ledna je dostupný na webových stránkách města.
Rok 2020 byl bezpochyby jiný než roky předchozí. Přesto jsme dokázali pohnout s mnoha dlouhodobými brněnskými „balvany“. Pracujeme na vypořádání námitek a připomínek k návrhu nového územního plánu, rozjela se práce na studii proveditelnosti brněnské podzemní dráhy a dvanáct mezinárodních týmů architektů pracuje na podobě nového hlavního nádraží. A v novém roce se vracíme plní síly pro zdolání dalších výzev. Podívejte se na ohlédnutí za tím nejdůležitějším v závěru roku 2020 a připomínku návštěv našich sesterských organizací.
Přestože jsme hned začátek září zahájili procházkou s městským architektem, už v říjnu nás okolnosti donutily do virtuálního prostoru přesunout vernisáž výstavy k územnímu plánu i související kulaté stoly věnované jeho horkým tématům. Podívejte se na ohlédnutí za tím nejdůležitějším ve třetí části roku 2020.
V létě byla situace o něco uvolněnější a díky tomu jsme vám konečně mohli osobně představit návrh nového územního plánu nebo se společně setkat na vernisáži k výstavě věnované variantám brněnské části silnice X43. Na Brněnské přehradě se pro vás otevřela nová zastávka lodní dopravy a navrhli jsme také částečné úpravy Mendlova náměstí. Podívejte se na ohlédnutí za tím nejdůležitějším v letním období.
Rok 2020 byl pro nás především rokem územního plánu, architektonických soutěží, velkých projektů jako je nová čtvrť Trnitá s novým nádražím nebo silnice 43. Vzhledem k situaci ale také rokem živých vysílání a online seminářů. Start roku se přesto zdál být jako každý jiný a celý tým jel hned od začátku na plný plyn. Podívejte se na ohlédnutí za tím nejdůležitějším v prvním čtvrtletí.