Od Riviéry přes nábřeží u Ronda po viadukt Uhelná. Byla vypsána veřejná zakázka na zhotovitele, který postaví protipovodňová opatření řeky Svratky na území města Brna, konkrétně jejich etapy VII a VIII, podle zpracovaných projektových dokumentací. Žádost o účast lze podávat do 13. dubna 2021.
Město a jeho památková ochrana. Aktuální téma, které hýbe Brnem a proto jsme se mu u kulatého stolu věnovali hned třikrát. Se zástupci města, Ministerstva kultury, odborné veřejnosti i památkářů jsme diskutovali nad rozsahem městské památkové zóny, jejími cíli i možnými regulacemi.
Většina s výhledem z Vlněny na místo budoucího nádraží, někteří na dálku přes počítače. Zasedání odborné poroty mezinárodní soutěže není jednoduché ani v běžných časech, o to více detailů bylo potřeba řešit ve stávající situaci. Tak, aby všichni mohli společně dva dny diskutovat a radit se nad 72 panely s návrhy nového brněnského nádraží a jeho okolí.
Co přesně se skrývá v balících, které se sešly u nás na Zelném trhu, se zatím nedozví nikdo. Výjimkou je sekretář soutěže a porotci. Ti jediní do nich mohou nahlédnout. Jedná se totiž o návrhy nového hlavního nádraží v Brně.
Blíží se dlouho očekávané oživení řeky Svratky v úseku od Riviéry k železničnímu viaduktu na Uhelné ulici. Řeka dostane více prostoru a obyvatelé Brna zase místo u vody, kam mohou vyrazit na procházky, za sportem i odpočinkem. Bude se jednat o klidné bezbariérové prostředí vhodné pro vozíčkáře, seniory či maminky s dětmi. Vznikne zde živá zóna, kde se budou lidé potkávat a aktivně trávit svůj čas.
Jak se Brno staví k vyhlášení památkové zóny na svém území? Jaký by měla mít rozsah a regulace? A jak celou věc ovlivňují pozdní zápisy do seznamů kulturních památek?
Stovky budov, přes dva tisíce stromů, vlakové a tramvajové tratě i s vozy a řeka Svratka jako výrazný krajinný prvek oblasti. A to vše v měřítku 1:500. Právě připravovaný model nové čtvrti Trnitá obsáhne na dvanácti čtverečních metrech část území Brna dva kilometry dlouhou a jeden a půl kilometru širokou. Využije ho hlavně odborná porota mezinárodní soutěže na podobu nového hlavního nádraží. Přímo do modelu totiž budou soutěžní týmy vkládat navržené budovy s navazujícím veřejným prostranstvím, které tak bude možné hodnotit z nadhledu a v kontextu celého místa.
Až deset metrů pod zem mapovala sonda část kolejiště vedle bývalého skladiště Amerika u brněnského hlavního nádraží, oblouky historického viaduktu neodhalila. Úspěšné bylo pouze doplňkové měření nad podzemními prostory skladiště, v jehož sklepení jsou klenby dosud zachovány. Průzkum iniciovaný naší kanceláří bude pokračovat v létě. Měření georadarem doplní kopané sondy a vrty. Cílem je ověřit stav a existenci železničního viaduktu z 19. století, který je ukrytý pod železničním náspem. Do budoucna se má v souvislosti s přesunem hlavního nádraží proměnit v pěší a cyklistickou promenádu spojující centrum Brna s nábřežím Svratky.
Každoročně 2. února si celý svět připomíná Světový den mokřadů. Už za tři roky budou mít Brňané možnost oslavit ho u nového mokřadu řeky Svratky. Mokřad o velikosti zhruba 2,6 hektarů vznikne u ulice Bauerova, jen kousek od brněnského Velodromu, jako součást stavby protipovodňových opatření mezi Riviérou a železničním mostem Uhelná. Výstavba opatření má začít v první polovině letošního roku.
Město a jeho památková ochrana. Aktuální téma, které hýbe Brnem. Památkové zóně se proto u kulatého stolu věnujeme už podruhé, tentokrát mimo jiné s primátorkou Markétou Vaňkovou a brněnskými architekty.
Kvalitní, funkční a trvanlivá kamenná dlažba v ulicích Česká, Solniční a Veselá. A zároveň proměna náměstíčka v místě setkání všech tří ulic do podoby pohodlného a atraktivního veřejného prostoru pro všechny Brňany. Takové jsou hlavní cíle koordinace několika stavebních akcí, na které pracuje naše kancelář. Po zpracování koordinační studie jsme letošní rok zahájili výběrem jednotlivých druhů kamenných dlaždic, které budou součástí zdejších povrchů. Řešení České i jejího okolí tak bude odpovídat významu ulice, vytvoří nová pobytová místa a naváže na už proměněné části historického jádra města. Stavební akce jsou rozděleny do tří etap a potrvají několik let.
Proměna širšího areálu hlavního vchodu Ústředního hřbitova u ulice Vídeňská je hlavním cílem architektonicko-urbanistické soutěže. Její přípravou dnes byla na zasedání Rady města Brna pověřena naše kancelář, následovat bude práce na podmínkách soutěže. Samotné vyhlášení je směřováno na polovinu dubna letošního roku. Kromě vchodu a blízkých zastávek MHD se týmy architektů a urbanistů ve svých návrzích zaměří také na výstavbu provozních budov, objekt květinářství nebo kamenický obchod.