V létě byla situace o něco uvolněnější a díky tomu jsme vám konečně mohli osobně představit návrh nového územního plánu nebo se společně setkat na vernisáži k výstavě věnované variantám brněnské části silnice X43. Na Brněnské přehradě se pro vás otevřela nová zastávka lodní dopravy a navrhli jsme také částečné úpravy Mendlova náměstí. Podívejte se na ohlédnutí za tím nejdůležitějším v letním období.
Pravidelnému provozu a zájemcům o posezení nad vodní hladinou se v květnu otevřela bezbariérová lodní zastávka Sokolské koupaliště. Na její podobě jsme se podíleli ve spolupráci s Dopravním podnikem města Brna.
Nové stromy, záhony s trvalkami nebo širší chodníky. V květnu jsme dokončili studii částečných úprav veřejného prostranství Mendlova náměstí, která má navázat na plánovanou výměnu parovodů. Cesta k realizaci vítězného návrhu ideové urbanistické soutěže je bohužel velmi dlouhá a závislá na celkové změně organizace dopravy na náměstí i realizaci souvisejících projektů mimo Mendlovo náměstí. Naším záměrem je proto využít jedinečné příležitosti blížící se opravy i výročí 200 let od narození J. G. Mendela a tento zásadní veřejný prostor s celoměstským významem proměnit k lepšímu.
15. května jsme odevzdali balík s více než 100 změnami územního plánu. O měsíc později po 10 letech tento obrovský balík změn brněnští radní schválili!
Vedení Brna rozhodlo o stavbě multifunkční haly v západní části brněnského výstaviště, což je zároveň příležitost pro rozvoj areálu a zkvalitnění veřejných prostranství. Proto jsme zpracovali územní studii lokality s cílem prověřit možnosti otevření areálu a umístění nových staveb, včetně napojení na infrastrukturu.
Celkem čtyřikrát jsme vyrazili do městských částí představit vám návrh nového územního plánu a zodpovídat vaše dotazy. Také jsme navštívili zastupitelstva 10 městských částí, prezentovali jsme návrh starostům, odborům magistrátu i zastupitelským klubům, odborné veřejnosti i dalším zájmovým skupinám.
Roadshow „Plán jede k vám!“ – Kulturní dům Rubín
Roadshow „Plán jede k vám!“ – Hvězdárna a planetárium Brno
Po opakovaném rušení s ohledem na situaci se podařilo městu uspořádat dvě veřejná projednání návrhu nového Územního plánu města Brna.
Veřejné projednání návrhu nového Územního plánu města Brna.
Projednání předcházel demonstrující průvod organizace Nesehnutí. Zakončen byl na brněnském výstavišti, kde se konala obě veřejná projednání.
Poprvé také zasedla porota mezinárodní soutěže na podobu nového hlavního nádraží, které se zúčastnila architektonická esa jako Eva Jiřičná, Peter Gero, Jan Jehlík, Igor Matto, Vladimír Sitta nebo Zdeňka Vydrová. Porota se setkala online, protože řada členů působí v různých místech Česka i světa.
Na konci prázdnin byla mezinárodní soutěž na podobu nového hlavního nádraží schválena Radou města Brna. 3. září soutěž odstartovala!
I přes veškeré okolnosti se nám podařilo uspořádat vernisáž výstavy „X43 třikrát jinak“. Zájemcům představila tři návrhy zpracování urbanisticko-dopravní studie, vizualizace i modely dopravní stavby pro brněnský úsek silnice X43.
Součástí výstavy „X43 třikrát jinak“ byl také vkládací model úseku procházejícího brněnskou Bystrcí.
Analytická část Městského standardu uličních stromořadí je hotová a v současnosti probíhají práce na návrhu úprav. Předchozí rok byl přitom ve znamení koncepčních příprav zadání a referenčního průzkumu několika vybraných stromořadí. Dokument se po svém dokončení zaměří na stromy v uličním prostoru a bude sloužit jako nástroj pro plánování, výsadbu a péči o ně.
Město Brno se na základě rozhodnutí svých radních ohrazuje proti návrhu novely stavebního zákona, která by významně omezila pravomoci v oblasti městských stavebních předpisů. Návrh, který byl do zákona připojen jako tzv. přílepek v souvislosti se změnou energetického zákona, se nyní vrací k projednání do Poslanecké sněmovny. Je potřeba, aby byla zachována kompetence velkých měst vysazovat stromy v ulicích a regulovat výstavbu na svém území.
Brno se dočká nové haly pro cyklisty a atlety! Architektonickou soutěž vyhrál ateliér OVA, který navrhl moderní dřevěný pavilon propojující město s parkem. Udržitelná stavba se stane skvělým zázemím pro sport – kombinace velodromu a atletické arény navíc přináší nejen úsporu nákladů, ale také efektivní přístup k výstavbě sportovišť, která jsou praktická i vizuálně atraktivní.