Rok 2019 v KAMu

Publikováno: 6.1.2020

Rok 2019. Odevzdali jsme návrh nového územního plánu i návrhy změn toho stávajícího. Vydali jsme novou knihu Principy tvorby veřejných prostranství. Zorganizovali jsme také další architektonické a urbanistické soutěže, řadu setkání s širokou i odbornou veřejností, či výstav. A ani to není zdaleka všechno… Podívejte se na ohlédnutí za tím nejdůležitějším.

Rok 2019 v KAMu

Hned začátek nového roku přinesl rekord. Celkem 27 návrhů přišlo v lednu do mezinárodní otevřené ideové soutěže na budoucí podobu chytré čtvrti Špitálka. Vítězem se stal návrh pražského ateliéru Aulík Fišer architekti.

Územní plán – nejdůležitější dokument dalšího rozvoje města. Ten brněnský je ale z roku 1994 a ještě před koncem své platnosti potřebuje aktualizovat. V únoru jsme dokončili balíček jeho více než 250 změn. Z rozhodnutí brněnských zastupitelů z něj bylo vybráno 150 změn ke zkrácenému postupu pořízení a ty byly projednány koncem roku na dvou veřejných projednáních.

Březen Brno zase o něco více přiblížil „velké vlakové soutěži“ na nové hlavní nádraží, která by měla být vyhlášena letos. Netočil se ale jen kolem železniční dopravy a jejího rozvoje, ale vedl například i k setkání nad jihomoravskou částí Baltsko-jaderského koridoru.

Budoucnost nové čtvrti Trnitá přiléhající z jihu k historickému jádru Brna, rozvoj železniční dopravy a městské infrastruktury, ale také protipovodňová opatření. Nejen taková byla témata dubnového 10. setkání diskusní platformy Brněnské ozvučné desky.

U brněnského dolního nádraží vyrostla v květnu nová Čekárna. Sedm měsíců sloužila tisícům cestujících a zpříjemňovala čekání na vlak i v chladnějším zimním počasí. Její součástí byla také výstava o historii území a plánované výstavbě nové čtvrti Trnitá.

Znovu 27, tentokrát ale přihlášených návrhů na podobu společenského centra v budově Staré hasičky v brněnském Komíně. Architektonickou soutěž vyhlášenou v červnu vyhrála trojice architektů – Janosch Welzien, Štěpánka Úlehlová a Filip Hermann.

Devět procházek s městským architektem, z toho jedna červencová do parku Lužánky, pět výstav, účast na přednáškách i debatách… Kromě odborné práce je naším cílem rozšiřovat povědomí o architektuře a urbanismu i mezi širokou veřejnost a zapojovat ji do otázek týkajících se rozvoje města.

 Vernisáž výstavy Špitálka: Proměny chytré čtvrti

Vernisáž výstavy Špitálka: Proměny chytré čtvrti

Bude mít Brno své metro? Podzemní tramvaj? Nebo vlak projíždějící pod centrem města? V srpnu jsme začali pracovat na přípravě zadání studie proveditelnosti podzemní dráhy, která má především odlehčit regionální i městské hromadné dopravě, podpořit vlakovou dopravu a zlepšit dostupnost připravovaného nového hlavního nádraží v poloze u řeky.

The Leipzig city tunnel

The Leipzig city tunnel

Brownfieldy, lokality, které i přes svůj velký potenciál leží ladem a nedaří se je dostatečně využít. O cestách jejich proměny, zkušenostech z Prahy i současném vývoji v Brně diskutovali v září na 11. setkání Brněnské ozvučné desky odborníci mnoha profesí.

V říjnu získalo Brno kuchařku pro lepší ulice a náměstí, vyšla totiž kniha Principy tvorby veřejných prostranství. Sloužit má především jako východisko pro zadávání úprav a rekonstrukcí veřejného prostoru a průvodce pro architekty, projektanty i širokou veřejnost. Jejímu představení a předávání jsme se věnovali v týdnech následujících křtu knihy, pokračovat v tom budeme i v novém roce.

Brno jako na dlani… V listopadu jsme veřejnosti představili interaktivní mapu budov širšího centra města. V průběhu roku 2020 připravujeme ještě její aktualizaci, která zahrne celé Brno. Prohlédnout si můžete i začátkem roku představenou interaktivní mapu brněnské maloobchodní sítě.

A ještě jednou územní plán. V polovině prosince jsme dokončili návrh toho nového, začít by měl platit nejpozději do konce roku 2022. Ještě předtím ale proběhne hned dvojí projednání s veřejností.

Další články

Nové brněnské hlavní nádraží se začíná rýsovat. Nizozemští architekti projektují napojení hromadné dopravy, přilehlých čtvrtí i nábřeží Svratky

Nové brněnské hlavní nádraží se začíná rýsovat. Nizozemští architekti projektují napojení hromadné dopravy, přilehlých čtvrtí i nábřeží Svratky

20.9.2022

Projektování nového hlavního nádraží začalo. Vítězové mezinárodní architektonické soutěže, ateliéry Benthem Crouwel Architects a West 8, zahájili ve spolupráci s tuzemským ateliérem A8000 práci na architektonické studii kompletního řešení prostoru přednádraží a zanádraží, včetně zdejších plánovaných budov i dalších přilehlých prostor. Hotovo by mělo být do 12 měsíců. Cílem je získat podklady pro navazující kroky projektové dokumentace.

Nábřeží Svratky i Svitavy se promění, před velkou vodou ochrání Komárov i Trnitou

Nábřeží Svratky i Svitavy se promění, před velkou vodou ochrání Komárov i Trnitou

15.9.2022

Souběžná úprava nábřeží je potřebná pro ochranu té části Brna, kde se propojuje záplavové území obou řek, a to i vzhledem k blízké lokalitě soutoku. Výstavba je plánována na roky 2024 a 2025, kdy významnou část nákladů pokryjí dotace.

Vyhlášeno: Krajinářsko-architektonická soutěž na předprostor Domu umění a jižní část parku Koliště

Vyhlášeno: Krajinářsko-architektonická soutěž na předprostor Domu umění a jižní část parku Koliště

13.9.2022

Předmětem soutěže je celá jižní část parku Koliště včetně Domu umění a jeho předprostoru a také přilehlé chodníky se stromořadími. Dům umění i s jeho předprostorem byl koncipován jako dům v parku, a proto je s přilehlým parkem neodmyslitelně spojen.