Náměstí Míru

Publikováno: 7.1.2020

Náměstí Míru jako důstojné centrum Masarykovy čtvrti a příjemné místo pro obyvatele Brna. Takový je cíl urbanisticko-architektonické soutěže, která má přinést to nejlepší řešení na celkové úpravy jeho dlouhodobě nevyhovující podoby a zároveň dostavbu přilehlého bývalého vojenského areálu v ulici Lerchova. Naší snahou je zapojit do přípravy soutěže od samotného začátku všechny klíčové aktéry a širokou veřejnost.

Náměstí Míru

Druhé setkání s veřejností

Zveme vás na druhé setkání, na kterém vám představíme návrh zadání soutěže na dostavbu a úpravu náměstí Míru. Akce se bude konat v aule Biskupského gymnázia na Žlutém kopci, Barvičova 85 (zastávka Barvičova, trolejbus číslo 39).

Pozor! S ohledem na aktuální mimořádná opatření vyhlášená v České republice byl termín akce prozatím odsunut na neurčito. Sledujte proto aktuální informace ohledně konání akce na našem webu a sociálních sítích. Kontaktovat nás můžete také na tel. čísle 770 176 560 a emailu info@kambrno.cz. Ohledně dalšího postupu vás budeme informovat.

Výstupy z online ankety

Celkem 365 z vás se zapojilo do internetové ankety věnované náměstí Míru a jeho okolí, kde jste se mohli vyjádřit k současnému stavu i budoucnosti lokality. Více než 64 % hlasujících chybí v místě především vybavenost, jako jsou kavárny, restaurace nebo supermarket. Skoro 45 % schází mobiliář a 17 % vodní prvek. Na otázku, co by se mohlo na náměstí odehrávat, drtivá většina odpovídala preferencí společenských akcí (72 %), jako jsou trhy, vystoupení či akce pro děti i seniory. Za nejsilnější stránku byla považována lokace náměstí (35 %), a to díky blízkosti parků, poloze na kopci s výhledy a vzdálenosti od centra. Naopak největším současným problémem je pro 39 % hlasujících doprava a pro 21 % pak řešení veřejného prostranství.

Anketa byla zveřejněna od 27. ledna do 21. února 2020. Kompletní shrnutí výstupů najdete zde.

Výstupy z participace s veřejností

Nové komunitní centrum, přehlednější řešení tramvajové smyčky nebo úprava parku před Brněnkou, nejen tyto podněty vzešly z únorového setkání s veřejností k proměně náměstí Míru. Setkání se uskutečnilo ve čtvrtek 13. února v sále Cyrilometodějské církevní základní školy a zúčastnilo se ho téměř dvě stě lidí. Výstupy slouží jako jeden z podkladů při přípravě zadání urbanisticko-architektonické soutěže. Podívejte se na fotogalerii ze setkání. Shrnutí výstupů najdete zde.

Srdce Masarykovy čtvrti

Náměstí Míru je srdcem jedné z nejhezčích brněnských čtvrtí a zároveň cílem stovek Brňanů, kteří navštěvují park Kraví hora, hvězdárnu či areál plaveckého bazénu. Prostor však dlouhodobě nefunguje jako náměstí a potřebuje celkové a koncepční řešení. Problematické je zejména stávající dopravní řešení a celková neuspořádanost prostoru. Kultivaci vyžaduje vše od prostoru před kostelem svatého Augustina, vstupů do parku Kraví hora po zastávky tramvaje.

Součástí řešení celého prostoru je nutně také proměna chátrajících objektů bývalého vojenského areálu v ulici Lerchova a přilehlého parčíku. O přestavbu brownfieldu pro kulturní a společenské aktivity v kombinaci s komercí a městskými byty se nyní vede diskuze. Přesunout by se tam mohla také stávající prodejna Brněnky.

Soutěž

Současný nevyhovující stav náměstí se město rozhodlo řešit a na konci roku 2019 proto brněnští radní pověřili naši kancelář organizací otevřené urbanisticko-architektonické soutěže. Soutěž chce město vypsat letos v květnu. Navázat by na ni mělo zadání projektové dokumentace.

Historie pokusů o revitalizaci náměstí i bývalých vojenských objektů je dlouhá a složitá, i z toho důvodu chceme zadání soutěže důkladně prodiskutovat se všemi zapojenými stranami včetně veřejnosti. Úkolem je teď najít co nejlepší řešení, které bude přínosem jak pro obyvatele čtvrti, tak pro fungování města.

Jedním z podkladů pro přípravu soutěže bude také studie proveditelnosti na rekonstrukci tramvajové smyčky, kterou zadal v roce 2019 Odbor dopravy Magistrátu města Brna. Studie měla prověřit možnosti úpravy křižovatky náměstí Míru a současně navrhnout nové řešení tramvajové smyčky v návaznosti na vedení pozemních komunikací tak, aby jejich křížení bylo přehledné a přívětivé pro pěší.

„Nechceme, aby se opakovala situace, která tady byla před více než deseti lety. Zásadní rozdíl oproti dřívějšku je v tom, že zatímco původně šlo o soukromý projekt, teď se myšlenky chopilo město, takže bude hlavním developerem a projekt bude zcela v jeho režii.“ 

Michal Sedláček

ředitel Kanceláře architekta města Brna

Další články

09 Jaké hlavní rozvojové lokality určuje nový územní plán?

09 Jaké hlavní rozvojové lokality určuje nový územní plán?

25.6.2020

Nová čtvrť Trnitá, bývalá Zbrojovka i chytrá čtvrť Špitálka. Nový územní plán určí celkem devět hlavních rozvojových oblastí, na které se chce město v příštích letech zaměřit. Cílem je nově vymezit větší rozsah ploch pro bydlení, pracovní příležitosti i trávení volného času a pomoci s přestavbou bývalých průmyslových areálů, tedy tzv. brownfieldů, ve vnitřním i širším centru města.

Kam s dešťovou vodu ve městě? Chystáme největší studii v Česku

Kam s dešťovou vodu ve městě? Chystáme největší studii v Česku

Jak ve stávající městské zástavbě lépe hospodařit s dešťovými vodami, na to má odpovědět odborná studie, jejíž zadání připravila KAM ve spolupráci s městem. Cílem studie je prověřit vytipované lokality v pěti městských částech Bohunice, Komín, Nový Lískovec, Kohoutovice a Brno-sever. Celkem půjde o 354 hektarů, z hlediska území to bude největší studie svého druhu v Česku. Radní města ve středu 24. června schválili výběrové řízení na zpracovatele. Vypsané bude v nejbližších dnech.

Tři studie ukazují tři různé podoby silnice X43 přes Brno

Tři studie ukazují tři různé podoby silnice X43 přes Brno

18.6.2020

Nové parky a rekreační plochy, atraktivní promenáda kolem Brněnské přehrady i rozšíření centra Bystrce, tyto a další ideje představili architekti jako součást řešení brněnského úseku silnice X43. Její podobu hledá kraj i město už přes deset let. Město Brno si proto na základě podkladů Jihomoravského kraje nechalo zpracovat tři urbanisticko-dopravní studie dopravní stavby, a především možností jejího zapojení do okolní zástavby a krajiny.